صنایع غذایی> دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران با اینکه مطالبات و تقاضاهای ما همچنان برقرار است،اما به صورت کلی تابع سیاست های دولت هستیم،گفت:ما فعلاً روغن را گران نمی‌کنیم،ولی دولت و وزارت جهاد هم فکری به حال جبران هزینه‌های تحمیلی خرید دانه‌های روغنی کنند.


در آخرین روز مردادماه امسال انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران به استناد مصوبه شماره 65312 مورخ 94/05/24 معاون رئیس جمهور مبنی بر ابلاغ موافقت قبلی کارگروه تنظیم بازار با افزایش 5 درصدی قیمت انواع روغن خوراکی اقدام به اعمال این مصوبه به تمام کارخانه ها کرد. اما بعد از گذشت 15 روز از ابلاغ این موضوع، مشاور معاون اجرایی رئیس جمهور در نامه‌ای به رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با اشاره به وضعیت قیمت جهانی روغن خام عنوان کرد که مجوز افزایش قیمت حداکثر پنج درصدی روغن نباتی در سال جاری تا مادامی که نرخ روغن خام در بازارهای بین المللی افزایش نیابد اجرایی نبوده و تبعا قابل ثبت در سامانه 124 نمی باشد.

خبرنگار تسنیم برای بررسی بیشتر این موضوع گفت وگویی را با قبله دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران انجام داده‌ است.

مشروح این مصاحبه به شرح زیر است:

 محمد قبله در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه انجمن صنفی صنایع روغن نباتی از سال اردیبهشت 92 تا شهریور 94 خواستار افزایش قیمت روغن نباتی است اما مسئولین به استناد کاهش قیمت جهانی روغن با درخواست های ما موافقت نکردند، اظهار داشت: شرایط بازار در تعیین قیمت کالاهای اساسی متناسب با شرایط عرضه و تقاضا نیست و به اعتقاد بنده، علی رغم تمام ادعا‌ها قیمت گذاری دولتی در سطح بازار حاکم است.

قیمت گذاری دولتی در سطح بازار حاکم است

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان برخی کالاها مانند کالاهای اساسی زمانی که با افزایش هزینه های تولید مواجه هستند باید مجوز افزایش قیمت محصولات خود را از سازمان حمایت دریافت کنند، افزود: لذا این بحث که افزایش قیمت براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و دولت قیمت گذاری نمی‌‌کند، حرف منطقی نیست.

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران اضافه کرد: این حرف که تولیدکننده به دلیل کاهش هزینه ها قیمت‌ها را کاهش می‌دهد زمانی منطقی است که تولیدکننده بتواند در شرایطی که با افزایش هزینه ها مواجه است با همان سرعت قیمت محصولات خود را افزایش دهد. اما چون هزینه گرفتن قیمت در دولت بسیار بالا است طبیعتاً وقتی محصولی با کاهش قیمت روبه رو می شود باید روند بسیار پیچیده دریافت مجوز افزایش قیمت را طی کند. حتی در برخی از موارد دولت اصلاً حاضر نیست روند افزایش قیمت را عملیاتی کند.

مسئولیت رفتار واحدهای صنعتی عمده فروش و خرده فروش بر عهده کارخانجات است

قبله با اشاره به اینکه مسئولیت رفتار واحدهای صنعتی عمده فروش و خرده فروش بر عهده کارخانجات گذاشته شده است، گفت: دولت اگر می خواهد بازار را تابع عرضه و تقاضا کند باید این مسؤلیت را از واحد تولیدی بردارد. به عبارتی واحد تولیدی مکلف می‌شود در مورد هزینه خود به مردم پاسخ گو باشد نه در مورد هزینه رفتار خرده فروش و عمده فروش.

وی با بیان اینکه در هیچ کجای دنیا تولیدکننده را مجبور نمی‌کنند تا نرخ مصرف کننده را بر روی محصول خود درج کند، اظهارداشت: در کشورهای مختلف خرده فروش مکلف به نصب قیمت مصرف کننده است زیرا در شرایط بازار عرضه و تقاضا همیشه قیمت کالا در صبح و شب متفاوت است و این تفاوت از طریق خرده فروش به مردم منتقل می‌شود. مانند میادین میوه و تره بار که در آنجا هیچ کس روی سبزی قیمت نصب نمی‌کند بلکه فروشنده اول وقت یک قیمت و آخر وقت هم فقط برای فروش محصول یک قیمتی را برای مصرف کننده تعیین می‌کند.

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران در ادامه گفت: در بحث محصولات غذایی که به صورت بسته بندی عرضه می شود مسئولیت عرضه کننده را به کارخانه ها سپرده‌ایم. لذا وقتی که واحد تولیدی در مقطعی با کاهش قیمت روبه رو می‌شود اگر بخواهد این کاهش را اعمال کند باید در نرخ مصرف کننده باشد. اما زمانی که می خواهد افزایش قیمت بدهد دچار مشکل می شود، در حالی که اگر دستگاه نظارتی با وجود دو قانون بزرگ مجلس شورای اسلامی( قانون نظام صنفی و قانون حمایت از حقوق مصرف کننده) که هر دو در اجراء با بن بست مواجهند، اقدامات اساسی را برای کنترل عملکرد نظام صنفی انجام می دادند به طور حتم در نوسانات قیمت کالا مصرف کننده با مشکلاتی مواجه نمی شدیم.

تخفیف کالا نوعی عیب برای تولیدکننده نیست

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر روغن در فروشگاه های زنجیره‌ای با تخفیف عرضه می شود، افزود: این تخفیف عیب برای تولیدکننده نیست بلکه نوعی تخفیف برای مصرف کننده است . البته عیب اساسی متوجه آن قیمتی است که ما را مجبور به نصب آن برروی کالاهای خود کرده اند.

قبله با اشاره به اینکه کارخانه‌داران، عمده فروش و خرده فروشان باید نسبت به ارزش افزوده خود اقدام به پرداخت مالیات کنند، تصریح کرد: کارخانه داران و خرده فروشان باید نسبت به رفتار خود پاسخگو باشند. اما برای اینکه عملکرد خرده فروشان و عمده فروشان قابل کنترل برای دستگاه های نظارتی نیست کارخانه داران را مجبور کرده اند قیمت مصرف کننده را بر روی کالا نصب کنند. در این حالت طبیعی است که دست تولیدکننده در این شرایط بسته خواهد شد زیرا تغییرات قیمتی بسیار مشکل است.

درج قیمت مصرف کننده بر روی محصولات حذف شود

وی با تأکید بر اینکه باید درج قیمت مصرف کننده بر روی محصولات حذف و یا اگر مسئولیتی متوجه تولیدکننده می‌ شود باید هزینه های تغییرات قیمتی هم کاهش پیدا کند، افزود: در حال حاضر مشاهده می کنید که انجمن برای دریافت مجوز افزایش قیمت 5 درصدی نزدیک 8 ماه درگیر است در حالی که یکسری تعهدات خود را به دولت انجام داده است.

قبله اضافه کرد: بنده در حال حاضر اعتراض خاصی به عدم صدور مجوز 5 درصدی افزایش قیمت روغن ندارم. حتی در جلسه ستاد تنظیم بازار هم تأکید شده بود که افزایش بیش از 5 درصدی قیمت روغن در صورت تداوم روند افزایشی قیمت روغن در بازار جهانی مورد پذیرش نیست و ما این موضوع را قبول کردیم اما در نهایت با همین 5 درصد هم موافقت نشد.

انجمن صنایع روغن نباتی تابع سیاست‌های دولت  است

وی با اشاره به اینکه از روز 14 شهریورماه که افزایش قیمت روغن منتفی شده بود ما اطلاع رسانی های لازم را به کارخانه ها انجام دادیم، گفت: مطالبات و تقاضاهای ما همچنان برقرار است اما به صورت کلی تابع سیاست های دولت هستیم.

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران به تعهدات این انجمن به دولت اشاره کرد و اظهارداشت: از اسفند ماه سال گذشته تعاملاتی را با وزارت جهاد انجام داده بودیم که براساس آن بخشی از هزینه‌های پرداختی انجمن از محل افزایش قیمت‌ها جبران می شد اما در حال حاضر با عدم موافقت افزایش 5 درصدی قیمت روغن نمی دانیم این هزینه ها را از چه محلی پرداخت کنیم.

وزارت جهاد فکری به حال جبران هزینه های تحمیلی خرید دانه‌های روغنی کند

قبله با اعلام اینکه ما اصلا صحبتی مبنی بر عدم اجرای تعهدات خود به وزارت جهاد کشاورزی بیان نکرده ایم، گفت: ما اعلام کرده ایم که بابت خرید دانه های روغنی یکسری هزینه به ما تحمیل شده بود که وزارت جهاد کشاورزی تعهد کرده بود جبران این هزینه از محل افزایش قیمت باشد . حال باید برای این هزینه فکر اساسی شود. دولت باید از محل منابع خود در قالب یارانه تولید یا روش های دیگر این هزینه‌ها را جبران کند.

وی تصریح کرد: به ما گفته بودند از محل واردات روغن خام در سال 94 مابه التفاوت دریافت کنید و انجمن نیز برهمین اساس 46 هزار تن دانه کلزا خریداری کرد و تاکنون از این میزان 44 هزار تن را به صورت نقدی پرداخت کرده‌است. البته از ابتدای خرید تا به امروز که 6 ماه گذشته اما هنوز موفق به افزایش قیمت نشده‌ایم.

قبله با اشاره به اینکه تاکنون حدود 35 میلیارد تومان هزینه برای خرید دانه کلزا متحمل شده ایم، افزود: در حال حاضر باید دید وزارت جهاد کشاورزی در روند خرید دانه می‌خواهد چه سیاستی را انجام دهد. آیا همچنان خواستار خرید دانه توسط انجمن صنایع روغنی است یا دستگاه دیگری .

مگر قیمت های تضمینی متأثر از قیمت های جهانی است؟

وی با گلایه از اینکه مگر قیمت های تضمینی متأثر از قیمت های جهانی است؟ گفت: افزایش قیمت روغن همزمان با قیمت‌های جهانی امری طبیعی است. اما همانطور که صنعت لبنیات خرید شیر خامش به نرخ تضمینی است و در ازای آن خرید تضمینی امکان افزایش محصولات لبنی را دارد چرا با افزایش قیمت روغن موافقت نشد.

قبله تصریح کرد: تعامل ما با جهاد کشاورزی هم بر این بود که انجمن، دانه های روغنی را به نرخ تضمینی خرید کند و در ازای آن امکان افزایش اندک قیمت محصولات خود را برای جبران هزینه ها داشته باشد. این ارتباطی با قیمت جهانی روغن ندارد.

منبع:تسنیم
کد خبر a3858d66655246f78f3fe19e95755884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =