رییس سازمان حفظ نباتات گفت: گرچه پایش سلامت محصولات کشاورزی و غذایی بر عهده دیگر سازمان‌ها مانند وزارت بهداشت است اما سازمان حفظ نباتات بر تولید محصولات سالم نظارت بیشتری می‌کند و در برابر واردات محصولات آلوده کوتاه نخواهد آمد.

محمدعلی باغستانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: پایش سلامت غذایی محصولات کشاورزی بر عهده وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفظ نباتات نیست و در حیطه وظایف وزارت بهداشت و دیگر سازمان‌های نظارتی است.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفظ نباتات همه تلاش خود را برای تولید سالم محصولات کشاورزی بکار می‌برند و در این راستا باید فعالیت‌های ترویجی در بین کشاورزان و شفافیت درباره میزان سلامت محصولات کشاورزی تولید شده در داخل کشور و محموله‌های وارداتی بیشتر شود چرا که کشاورزان نمی‌خواهند محصولات آلوده وارد سفره مردم شود و اگر آگاهی آن‌ها افزایش یابد، می‌توان امیدوار بود تا دیگر کود و سموم بیش از اندازه و بی‌کیفیت برای تولید محصولاتشان استفاده نکنند.

رییس سازمان حفظ نباتات ادامه داد: گرچه پیش از این درباره آلودگی سبزی و صیفی تولید شده در حاشیه شهر تهران صحبت‌هایی صورت گرفته بود اما وزارت جهاد کشاورزی حتی اگر این محصولات آلوده باشد وظیفه امحای آن را ندارد و براساس قانون، شهرداری موظف است ضمن پایش سلامت محصولات غذایی و کشاورزی که در میادین تره‌بار خود عرضه می‌کند نسبت به امحا و معدوم کردن محصولات آلوده اقدام کند.

باغستانی تصریح کرد:‌ سازمان حفظ نباتات اگر براساس گزارش‌های ارائه شده دیگر سازمان‌ها متوجه شود که محصول کشاورزی آلوده‌ای در یکی از مناطق و شهرهای کشور تولید می‌شود باید سیستم مدیریت تولید در آن منطقه را به سمتی پیش ببرد تا میزان آلودگی در آن منطقه کاهش پیدا کند که درباره آلودگی سبزی و صیفی تولید شده در حاشیه شهر تهران نیز سازمان حفظ نباتات یکی از اعضای کمیته بررسی این مسئله است و مسلما نسبت به سازماندهی تولید محصولات سالم در آن منطقه اقدام خواهد کرد.

مقاومت در برابر واردات گندم آلوده هندی و پاکستانی

وی گفت: با توجه به وجود بیماری‌های خطرناکی مانند" استریگا" و " کارنال‌بانت" در گندم‌های تولید شده هند و پاکستان همان گونه که پیش از این از واردات این محصول جلوگیری شده بود، سازمان حفظ نباتات دربرابر واردات این محصول مقاومت خواهد کرد و اجازه وارد شدن آن را نمی‌دهد چرا که اگر چنین بیماری‌ با واردات گندم آلوده به کشور وارد شود تا ابد گریبان‌گیر کشاورزان و کشاورزی ایران خواهد بود.

رییس سازمان حفظ نباتات خاطر نشان کرد: در گذشته نیز ( در زمان وزارت کلانتری) گندم آلوده به بیماری‌های استریگا و کارنال‌بانت به کشور وارد شد اما با اقدامات بسیار مناسب قرنطینه‌ای در حاجی‌آباد بندرعباس به بهترین شکل ممکن کنترل شد و از بین رفت که اگر چنین عملکرد مناسبی وجود نداشت مشخص نبود چه بلایی سر گندم ایرانی خواهد آمد چراکه بیماری استریگا گندم یکی از عوامل قحطی در آفریقا بوده است.

شفافیت سازمان حفظ نباتات درباره تولید محصولات آلوده کشاورزی

باغستانی افزود: سازمان حفظ نباتات و دیگر سازمان‌های نظارتی باید درباره تولید محصولات آلوده کشاورزی شفافیت داشته باشند چراکه مردم حق دارند بدانند چه محصول کشاورزی در کدام منطقه از چه میزان سلامت برخوردار است و این شفاف‌سازی به همراه گسترش فعالیت‌های ترویجی می‌تواند کشاورزان را نسبت به تولید محصول سالم آگاه کند.

وی تأکید کرد: باید فرهنگ تولید و مصرف غذای سالم در کشور بیش از پیش نهادینه شود تا هم مردم با آگاه‌سازی نسبت به میزان سلامت محصولات کشاورزی تولید شده و وارداتی نسبت به سازمان‌های نظارتی طلبکار باشند و هم فعالیت‌های ترویجی بتواند تأثیر خود را بر افزایش میزان سلامت در تولید محصولات کشاورزی بگذارد.

کد خبر 27060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =