تولید انبوه محصولات ارگانیک و عرضه آنها در بازار بین‌المللی می‌تواند خلاء ایران در محصولات حلال که مبدع آن مالزی بود را جبران کرده و با توجه به استقبال کشورهای اروپایی برای تغذیه سالم، صادرات محصولات کشاورزی را افزایش دهد.


عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: ایران می‌تواند نظیر بازار محصولات حلال که مالزی مبدع آن بود، بازار محصولات ارگانیک را در منطقه و دنیا پایه‌گذاری کند.

محمد اسماعیل‌نیا افزود: بازار محصولات ارگانیک با توجه به پتانسیل ایران در تولید محصولات کشاورزی به‌ویژه انواع محصولات باغی و صیفی‌جات می‌تواند در اختیار ایران و با برند کشورمان به دنیا شناسانده شود.

وی خاطرنشان کرد: برندسازی در تولید محصولات ارگانیک جز با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و تشکل‌های مرتبط صورت نمی‌گیرد و در صورتی که وزارت جهاد کشاورزی زمینه فعالیت را ایجاد کرده و ابتکار عمل بازار محصولات ارگانیک را در اختیار بگیرد، ایران می‌تواند با توجه به استقبال کشورهای اروپایی و حتی منطقه، محصولات کشاورزی ارگانیک خود را عرضه کند.

اسماعیل‌نیا ادامه داد: اکنون در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی گام‌های اساسی برای تولید محصولات سالم برداشته شده که به لحاظ طعم و کیفیت نیز در سطح قابل قبولی است؛ لذا با سرمایه‌گذاری و استفاده از تکنولوژی‌های روز، می‌توان سطح تولید محصولات ارگانیک را به اندازه‌ای رساند که امکان عرضه انبوه آن در بازار بین‌المللی وجود داشته باشد.

زعفران نیاز به مدیریت جهانی دارد

نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تولید محصولاتی نظیر زعفران تصریح کرد: زعفران به‌عنوان طلای سرخ و محصول استراتژیک کشور به‌شمار می‌رود و باید برای افزایش تولید و حفظ مزیت‌های اقتصادی آن مدیریت جهانی در پیش گرفت.

وی یادآور شد: حذف منابع مالی برای طرح توسعه ملی زعفران یکی از آسیب‌هایی بود که بخش کشاورزی کشور را تهدید می‌کند و منابع تزریقی دولت به این حوزه می‌تواند زمینه‌ساز جذب سرمایه‌های کلان بخش خصوصی در داخل و خارج کشور شود.

اسماعیل‌نیا تأکید کرد: اکنون و در سال‌های اخیر، جایگاه زعفران ایران که پیش از آن با برند اسپانیا شناخته شده بود وضعیت مناسب‌تری پیدا کرده و در حال حاضر زعفران ایرانی با برند کشورمان شناخته شده و برای حفظ مزیت اقتصادی آن باید چاره‌اندیشی کرد.

کد خبر 27114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =