پسته، زعفران و چاي از جمله محصولاتي است كه استان‌هاي مختلف ايران در توليد اين محصولات در جهان حرف‌هايي براي گفتن دارند. به عنوان مثال كرمان در سال‌هاي گذشته به عنوان پايتخت پسته جهان شناخته مي‌شد اما كاهش 50 درصدي توليد پسته در ايران سبب شد تا آمريكا به عنوان نخستين كشور توليدكننده پسته جهان مطرح شود.

اكنون با چنين شرايطي ايران دومين كشور از لحاظ توليد پسته در جهان است، اما تاسف‌بارتر از دست دادن رتبه نخست، واردات پسته آمريكايي پس از رونق واردات چاي و برنج از كشورهاي مختلف به ايران است؛ واردات محصولي كه به هيچ‌وجه نيازي به آن وجود ندارد و با اين كارتنها تيشه به ريشه پسته‌كاران ايراني زده مي‌شود.

واردات محصولي كه نيازي به آن نداريم

دوم بهمن ماه سال‌جاري ریيس اتحاديه تعاوني‌هاي باغ‌هاي پسته كرمان در گفت‌وگو با يكي از خبرگزاري‌هاي داخلي از واردات پسته آمريكايي به ايران خبر داد. جليل مظهري همچنين از مريض شدن زمين‌هاي كشاورزي و باغات به دليل استفاده از سموم و كودهاي شيميايي چيني انتقاد كرد و گفت: اين امر سبب خشك و كوتاه شدن عمر درختان و اراضي كشاورزي شده است. رتبه ايران زماني كه پايتخت پسته جهان بود توليد بيش از 200 هزار تن پسته بود، در حالي كه توليد سالانه آمريكا 150 هزار تن اعلام شده بود، اما اكنون شرايط دقيقا برعكس شده است. باغات كرمان اكنون به دليل برداشت بي‌رويه آب از چاه‌هاي زيرزميني و دشت ممنوع كرمان در حال از بين رفتن است در حالي‌كه برداشت آب از دشت كرمان از زمان انقلاب ممنوع بود، اما كشاورزان و مسئولان بدون توجه به اين موضوع آب را از دل چاه‌ها بيرون كشيدند.

اوج توليد پسته ايران در دهه 60 تا 70

سال‌هاي اوج توليد پسته ايران در دهه 60 تا 70 بود اما اكنون ايران در سراشيبي كاهش توليد پسته افتاده و سوال اين است كه اكنون كه ايران به عنوان دومين كشور توليدكننده پسته در جهان مطرح شده، چه لزومي دارد مسئولان مجوز واردات پسته از آمريكا را بدهند؟ چرا مجوز واردات فقط به خاطر منافع شخصي برخي از افراد صادر مي‌شود؟

واردات پسته از آمريكا تاسف‌بار است

ریيس اتاق بازرگاني استان سمنان در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصاد ایران آنلاین مبني بر اينكه ریيس اتحاديه تعاوني‌هاي باغ‌هاي پسته كرمان خبر از واردات پسته از آمريكا داده است، گفت: اگر واقعا اين موضوع صحت داشته باشد، جاي تاسف دارد چرا كه ايران هيچ نيازي به واردات پسته ندارد. علي اصغر جمعه‌اي ادامه داد: ميزان توليد پسته ما در گذشته بيش از 200 هزار تن بوده و هر چند كه اكنون كاهش توليد داريم، اما ميزان مصرف حدود 15 هزار تن است و مازاد اين توليد به كشورهاي ديگر صادر مي‌شود بنابراين با چنين وضعيتي لزومي ندارد پسته از آمريكا وارد كنيم.

اگر 50 درصد كاهش توليد هم داشته باشيم، واردات لزومي ندارد

وي افزود: به دليل خشكسالي‌هاي پي در پي در سال‌هاي گذشته شاهد كاهش توليد پسته در كشور بوده‌ايم و اگر ميزان توليد ايران كمتر از 50 درصد هم باشد باز نيازي به واردات نداريم، حتي مازاد براي صادرات هم داريم. ریيس اتاق بازرگاني استان سمنان تصريح كرد: اگر خبر واردات پسته از كشور آمريكا صحت داشته باشد، انجمن پسته ايران وابسته به اتاق بازرگاني به قدري قوي است كه بتواند علت اين امر را بررسي و دست افراد سودجو را ببندند. جمعه‌اي گفت: تمام علت كاهش توليد پسته مربوط به بي‌توجهي مسئولان نيست و بخشي از علت كاهش پسته در كشور به دليل شرايط آب و هوايي و خشكسالي است. وي ادامه داد: استان‌هاي مختلفي در ايران از جمله كرمان و سمنان در حوزه توليد پسته فعال هستند كه كيفيت پسته دامغان در ايران و جهان شناخته شده است بنابراين با اندك توجهي مي‌توان سود بسيار كلاني از اين محصول بدست آورد و صادرات آن را افزايش داد. رئيس اتاق بازرگاني استان سمنان افزود: تحقق اين امر در گرو ايجاد، كارخانه‌هاي فرآوري و صنايع تبديلي چنين محصولاتي است تا محصولات را به صورت خام و ارزان صادر نكنيم. جمعه‌اي تصريح كرد: اكنون برخي از كشورها با فرآوري چنين محصولاتي سودهاي كلاني دارند در صورتي كه تمام زحمات توليد اين محصولات بر دوش كشاورز است. وي گفت: اكنون يك كشاورز يا باغدار براي توليد محصول بايد نگران‌ قيمت هزينه دستمزد كارگر، كود و سموم شيميايي، هزينه حمل و نقل و ديگر هزينه‌ها باشد،‌ اما سود واقعي به جيب دلالان و افراد فعال در حوزه فرآوري محصول مي‌رود.

پيش‌بيني‌اي كه صحيح نبود

پيش‌بيني ریيس اتاق بازرگاني كرمان اين بود كه كرمان تا 10 سال ديگر پايتخت پسته جهان نخواهد بود اما اين امر 10 سال زودتر اتفاق افتاد و اكنون بايد گفت كه ايران رتبه نخست توليد پسته جهان را از دست داده است.

كاهش توليد پسته از 280 هزار تن به 150 هزار تن

ریيس انجمن پسته ايران نيز از كاهش توليد پسته ايران از 280 هزار تن به 150 هزار تن در سال‌هاي اخير خبر داد و گفت: كرمان عنوان پايتخت پسته جهان را داشت اما اكنون كاليفرنيا اين عنوان را تصاحب كرده است. محسن جلال پور افزود: هر سال ميزان توليد پسته در كرمان كاهش خواهد يافت چرا كه ديگر آبي براي كشاورزي و باغداري باقي نمانده است. هر روز عمق چاه‌هاي آب براي برداشت عميق‌تر مي‌شود و ميزان كيفيت آب نيز كاهش پيدا مي‌كند و همين امر بر كيفيت و كميت محصولات توليدي نيز تاثير مي‌گذارد.

استان‌هاي ديگر جايگزين كرمان شوند

ریيس اتاق بازرگاني استان كرمان پيشنهاد داد: براي اينكه از كاهش چشمگير توليد پسته در بازار جهاني جلوگيري كنيم بايد كشت اين محصول در ديگر استان‌هاي مستعد كشور از جمله قم،‌ سمنان و يزد دنبال شود تا كاهش توليد كرمان جبران شود و رتبه ايران در بازار جهاني از لحاظ حجم و ميزان توليد كاهش نيابد. جلال پور با اشاره به اينكه پسته محصولي است كه سالانه ارزآوري بسيار زيادي براي كشور به همراه دارد، اضافه كرد: اگر بي‌توجهي به توليد و صادرات پسته ادامه داشته باشد، ديگر جزو كشورهاي برتر از لحاظ توليد پسته نخواهيم بود و براي هميشه اين جايگاه را از دست خواهيم داد.

عرضه پسته آمريكايي در فروشگاه‌هاي ايران

ریيس اتحاديه تعاوني‌هاي باغ‌هاي پسته كرمان گفت: اكنون در فروشگاه‌هاي ايران، پسته آمريكايي عرضه مي‌شود كه اين محصول از مرزهاي مبادلاتي وارد كشور شده است، اين در حالي است كه كيفيت چنين محصولي قابل قياس با محصول با كيفيت و نمونه ايراني نيست. جليل مظهري گفت: مسئولان بدانند كه واردات پسته آمريكايي به كشور نتيجه‌اي جز از بين رفتن بازار پسته ايران نخواهد داشت. براي توليد پسته، باغداران ايراني هزينه‌هاي زيادي را متحمل مي‌شوند بنابراين با سياست‌هاي تشويقي بايد از آنها حمايت كنيم. كشاورزان و باغداران ايراني چشم انتظار ايام پاياني سال و فروش شب عيد هستند اما با سياست‌هاي غلط و واردات بي‌رويه چنين فرصتي از كشاورزان و باغداران گرفته خواهد شد و زحمات چندين ساله كشاورزان به هدر خواهد رفت. انتظار مي‌رود كه كليد هرز واردات كالاها و محصولات كشاورزي و باغي تعويض شود تا اينگونه شاهد واردات بي‌رويه به كشور نباشيم.

کد خبر 27186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =