بیش از 95 درصد از تخم‌ریزگاه‌های ماهیان خاویاری دریای خزر از بین رفته و نسل این نوع ماهیان در حال انقراض است. به همین دلیل ضروری است سازمان محیط زیست به این بحران ورود پیدا کند.


مدیر ماهیان خاویاری سازمان جهاد کشاورزی گلستان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: طبق توافق پنج کشور حوزه دریای مازندران از سال 1389 صید تجاری ماهیان خاویاری در این دریا ممنوع است، در حال حاضر فقط صید ماهیان مولد قانونی است.

سیدمصطفی عقیلی‌نژاد با بیان اینکه هم‌اکنون 100 درصد صید ماهیان مولد خاویاری به‌صورت زنده و با کم‌ترین استرس به صیدگاه‌ها منتقل می‌شود، افزود: بیش از 95 درصد از تخم‌ریزگاه‌های ماهیان خاویاری دریای خزر از بین رفته و نسل این نوع ماهیان در حال انقراض است. به همین دلیل ضروری است سازمان محیط زیست به این بحران ورود کند و هفته آینده با معصومه ابتکار درباره ماهیان خاویاری جلسه‌ای خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: عوامل متعددی ازجمله کاهش دبی آب رودخانه‌های ورودی به دریا و احداث سدهای متعدد در کاهش ذخایر ماهیان خاویاری تأثیر داشته است.

مدیر ماهیان خاویاری سازمان جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه باید صید غیرقانونی ماهیان خاویاری از طریق اصلاح قوانین و مقررات کنترل شود، ادامه داد: باید مدیریت ماهیان خاویاری در دریای خزر یکپارچه شود و اقدامی تأثیرگذار است که همه کشورهای منطقه آن را انجام دهند.

عقیلی‌نژاد با بیان اینکه روند ذخایر ماهیان خاویاری همواره در حال کاهش است، تصریح کرد: هر ماهی مولد خاویاری بین 10 تا 100 میلیون تومان ارزش دارد و قاچاقچیان به‌طور غیرقانونی آنها را صید کرده و از طریق دلالان به فروش می‌رسانند.

وی با بیان اینکه در دهه 70 میزان تولید ماهیان خاویاری گلستان 128 تن بود و هم‌اکنون به یک تن کاهش یافته است، یادآور شد: مافیای سازمان‌یافته از صید غیرقانونی ماهیان خاویاری در خزر کار می‌کنند و مهم‌ترین عاملی که این نوع ماهیان را تهدید می‌کند، قاچاق است.

کد خبر 27201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =