فود پرس – حذف عوارض و ممنوعیت های صادراتی طی ماه های گذشته، صادرات محصولات لبنی را دو برابر کرد.

به گزارش خبرنگار «فود پرس»، مهدی علی پور، مدیرعامل شرکت بازرگانی صنایع شیر ایران "پگاه" در جمع خبرنگاران ضمن اعلام مطلب فوق اظهار داشت: طی 9 ماه سال جاری محصولات لبنی به ارزش 447 میلیون و 376 هزار دلار صادرشده است و پیش‌بینی می‌شود، تا پایان سال از مرز 635 میلیون و 940 هزار دلار صادرات در سال گذشته نیز عبور کند.
علی‌پور سهم صادرات گروه کالایی، فرآورده‌های لبنی را 35.7 درصد در سال 91 اعلام کرد و گفت: این رقم در پنج ماهه اول سال 92 به 42.6 درصد افزایش یافته است.
وی افزود: بیسکویت، نان، شیرینی و شکلات با 25.6 درصد و رب گوجه فرنگی با 9.2 درصد در جایگاه بعدی صادرات صنایع غذایی قرار دارد.
وی با اشاره به تاریخچه صنایع لبنی در سال های پس از انقلاب گفت: طی 15 سال اول انقلاب اسلامی  یعنی از سال 58 تا 72 یک میلیون تن پنیر، 547 هزار تن کره و 350 هزار تن شیر خشک و 10 هزار تن خامه به ارزش 4.5 میلیارد دلار وارد کشور می‌شد  تا اینکه در سال 1375 صنایع شیر ایران با راه اندازی 5 خط تولید پنیر UF اولین گام مهم در جهت خودکفایی کشور را برداشت تا جایی که در سال 1379 در میان بهت واعتراض کشورهای بیگانه جشن خودکفایی پنیر برگزار شد.
وی شرکت صنایع شیر ایران را بزرگترین مجموعه صنایع غذایی کشور و بزرگترین تولیدکننده محصولات لبنی در خاورمیانه دانست و گفت: شرکت صنایع شیر ایران در حال حاضر دارای 16 کارخانه تولید و فرآوری شیر خشک و شیر خشک نوزاد، یک کارخانه صنایع بسته بندی فرآورده‌های شیری، دو شرکت سرمایه‌گذاری و کارگزاری بورس، دو شرکت کشت و صنعت و دامپروری و هشت شرکت بازرگانی، بازاریابی و فروش است که به زودی سومین شرکت کشت و صنعت و دامپروری صنایع شیر نیز به بهره برداری می رسد.
علی پور با بیان این‌که شرکت صنایع شیر ایران تاکنون به 18 کشور دنیا صادرات داشته است گفت: با توجه به بهبود فضای بین المللی کشورهای جدیدی به لیست بازارهای هدف  صنایع شیر ایران اضافه خواهند شد که با توجه به بازاریابی انجام شده پیش بینی می شود صادرات به 24 کشور تا پایان عملی شود.
مدیر عامل شرکت بازرگانی صنایع  شیر ایران با بیان اینکه طی سه سال گذشته صادرات صنایع شیر ایران بالغ بر 200 میلیون دلار بوده است تصریح کرد: این شرکت در هفت سال گذشته صادرکننده نمونه ملی محصولات لبنی در کشور بوده است.
مدیرعامل شرکت بازرگانی صنایع شیر ایران  غیر واقعی بودن اظهارنامه های گمرکی محصولات لبنی را یکی از مشکلات صادرات محصولات لبنی عنوان کرد وگفت: قیمت‌های غیرواقعی اظهارنامه‌ای محصولات لبنی در گمرک مشکل‌ساز است و با همکاری انجمن صنفی صنایع لبنی درصدد اصلاح این قیمت‌ها هستیم زیرا در حال حاضر این نرخ‌ها 10 تا 30 درصد بالاتر از نرخ واقعی است.

علی‌پور گفت: مشکل بعدی قوانین دست و پاگیر بازرسی کالاهای صادراتی ایران به برخی از کشورها است که پیشنهاد می‌شود حذف قوانین بازرسی کالاهای وارده از ایران که محدودیت‌های شدیدی بویژه محصولات لبنی از تمام مرزها ایجاد کرده است، پیگیری شود.
مدیرعامل شرکت بازرگانی صنایع شیر ایران تعدد برندهای صادراتی و نبود نظارت دقیق بر کیفیت آنها را یکی دیگر از مشکلات صادرات عنوان کرد و گفت: در اغلب کشورها یکی دو برند قدرتمند در بازارهای صادراتی حضور دارند و سایر کارخانجات تامین کننده محصولات مورد نیاز هستند اما در ایران فراوانی برندهای صادراتی به ویژه در بازارهای هدف منجبر به یک رقابت منفی بین صادرکنندگان ایرانی شده است.
وی همچنین گفت: سفارتخانه‌های ایران در کشورها هم باید حمایت بیشتری از صادرکنند‌ه انجام دهند.
علی‌پور به ایفای نقش موثر صندوق ضمانت صادرات تاکید کرد و گفت: همکاری موثر صندوق ضمانت صادرات ایران به صادرکنندگان در ارائه تسهیلات و حضور آنها در بازارهای هدف موثر است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی صنایع شیر ایران تشکیل کنسرسیوم صادرات لبنیات  را یکی از راهکارهای اساسی در بهبود صادرات این محصولات دانست و خاطرنشان کرد:  تشکیل کنسرسیوم صادرات لبنیات ایران از تعدد برندهای صادراتی جلوگیری کرده و می تواند نقش موثری در هدایت صادرات محصولات لبنی ایفا کند.

 

کد خبر 27210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =