رئیس اتحادیه دامداران گفت: وعده دولت برای پرداخت اعتبار ۱۳۰۰ میلیارد تومانی برای گران نشدن شیر و لبنیات به دامداران و کارخانه‌های لبنیات تاکنون محقق نشده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با توجه به اینکه همه دولتها نسبت به استفاده بیشتر مردم از مواد لبنی به دلیل سلامت آنها حساسیت ویژه‌ای دارند، قرار بود برای استفاده بیشتر مردم از شیر و لبنیات، قیمت مواد لبنی در سال جاری افزایش پیدا نکند. بر همین اساس با توجه به اینکه افزایش نرخ دلار در قیمت نهاده‌های دامی موثر بود و در نهایت منجر به افزایش قیمت شیر خام می‌شد، دولت تصمیم گرفت نهاده‌ها را با نرخ سال ۹۱ به دامداران تحویل دهد تا از رشد قیمت محصولات لبنی جلوگیری کند.

این در حالی بود که دولت به تعهد تحویل نهاده با نرخ سال گذشته عمل نکرد و از تیرماه سال جاری هیچ نهاده‌ای به دامداران تحویل داده نشد و آنها مجبور شدند با نرخ آزاد نهاده مورد نیاز را تامین کنند. با توجه به اینکه قیمت نهاده بر روی نرخ شیر خام اثر دارد دامداران علیرغم هزینه‌ای که به آنها تحمیل می‌شد همچنان به قرارداد مابین خود با دولت عمل کرده و قیمت شیر را افزایش ندادند اما هزینه‌ای که این مسئله برای دامداران داشت باعث متضرر شدن آنها شده بود و در نهایت دولت تصمیم گرفت اعتبار ۱۳۰۰ میلیارد تومانی برای جلوگیری از افزایش قیمت شیر را تخصیص دهد.

زمانی که دولت صحبت از این اعتبار کرد موضوع اصلی این بود که این اعتبار به دامداران تخصیص داده شود یا کارخانه‌ها ولی تا این لحظه خبری از تخصیص این اعتبار به کارخانه‌ها و یا دامداران نشده است.

سعید سلطانی رئیس اتحادیه دامداران در پاسخ به این سوال که آیا این اعتبار با توجه به اینکه گفته شده بود قرار است به دامداران داده شود پرداخت شد یا نه، گفت: تا این لحظه هیچ اعتباری به دامداران داده نشده است و حتی وقتی دامداران به کارخانه‌ها مراجعه کرده‌اند، کارخانه‌ها نیز اعلام کردند اعتباری به آنها داده نشده که بتوانند شیرخام را با نرخ بالاتری (۱۳۰۰ تومان) از دامداران خریداری کنند.

وی با بیان اینکه وقتی پیگیر این موضوع از سوی دولت شدیم هیچ جوابی دریافت نکردیم در حالی که دولت یک طرف قرارداد است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در برخی استانها حتی شیرخام را به قیمت مصوب یعنی ۱۰۸۰ تومان نیز خریداری نمی‌کنند و تقریبا تنها جایی که به این نرخ خریداری می‌شود تهران است. قیمت پایه شیر که درصد چربی آن ۳.۵درصد است ۱۰۸۰ تومان است و هرچه درصد این چربی افزایش پیدا کند نرخ آن نیز بالاتر خواهد بود. بنابراین اگر کارخانه‌ای شیر را با نرخ ۱۲۰۰ تومان از دامدار خریداری می‌کند به دلیل بالابودن کیفیت و درصد چربی آن است وگرنه همانطور که گفته شد برخی استانها زیر ۱۰۰۰ تومان شیر را از دامدار خریداری می‌کنند.

رئیس اتحادیه دامداران با بیان اینکه همچنان دامداران نهاده را با نرخ آزاد تامین می‌کنند و این منجر شده که قیمت جو به کیلویی ۹۰۰ تومان افزایش پیدا کند، ادامه داد: هنوز مشخص نیست تکلیف اعتبار ۱۳۰۰ میلیارد تومانی که دولت وعده آن را برای جلوگیری از افزایش قیمت شیر داده بود چه خواهد شد و همچنان در شرایط فعلی دامداران متضرر شده و اگر این شرایط ادامه داشته باشد کاهش نهاده منجر به کاهش تولید خواهد شد.

کد خبر 27263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =