نایب رییس کنفدراسیون صادرات گفت: هرچند نزدیک‌ شدن به ویژه‌خواران وابسته به قدرت دشوار است، ولی عده‌ای از اتاق بازرگانی به عنوان کلوپی برای عضویت و پوشاندن فعالیت‌های خود استفاده می‌کنند.

محمد لاهوتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در خصوص مطرح‌شدن دستور ویژه مبارزه با ویژه‌خواران با بیان این‌که نباید بحث ویژه‌خواران را محدود به چند سال اخیر کرد، گفت: بعد از اتمام جنگ تحمیلی معضلات اقتصادی در کشور خود را بیشتر نشان داده و بسیاری از سرمایه‌داران بدون هویت یک شبه توانستند به سودهای کلان دست یابند.

وی ادامه داد: نمونه‌های بارزی از این موارد را نیز از سال 1372 به بعد در مورد افرادی مانند فاضل خداداد و شهرام جزایری شاهد بودیم.

او با بیان این‌که محدود‌کردن موضوع ویژه‌خواری و رانت‌خواری به دوران تحریم نشان‌دهنده‌ی این است که نسبت به گذشته بی‌تفاوت شده‌ایم، تصریح کرد: بالاترین بحث در این موارد فروش اطلاعات است که عده‌ای اطلاعات خاص را در اختیار برخی از فعالان اقتصادی قرار داده و از طریق همین افراد کسب درآمد و سود می‌کنند.

به گفته نایب رییس کنفدراسیون صادرات شاخص فساد در ایران رتبه‌ی بسیار بالایی دارد و همین موضوع باعث شده که سرمایه‌گذاران خارجی به دلیل عدم شفافیت در اقتصاد ایران تمایل خود را به سرمایه‌گذاری در این کشور را از دست دهند.

وی با اشاره به این‌که تفکیک ویژه‌خواری و رانت‌خواری قبل و بعد از تحریم‌ها درست نیست، گفت: کمیته مبارزه با مفاسد اقتصادی 15 سال پیش به دستور رییس جمهور راه‌اندازی شد ولی نه تنها با این موضوع برخورد جدی نشد بلکه به دلیل تحریم‌ها شکل جدیدی از مفاسد اقتصادی نیز در کشور به وجود آمد.

رانت‌خواری در پتروشیمی

لاهوتی با تاکید بر این‌که تحریم شرایط را برای سوء استفاده بیشتر کرد، گفت: زمانی که نرخ دلار به زور پایین‌ نگه داشته می‌شود و یک شبه قیمت آن سه برابر می‌شود، بدیهی است که زمینه‌های سوءاستفاده در کشور به وجود می‌آید. به طور مثال در بحث پتروشیمی‌ تامین مواد اولیه براساس ارز مبادله‌ای ولی فروش محصولات پتروشیمی براساس ارز بازار آزاد بود و همین موضوع باعث به وجود آمدن رانت و ویژه‌خواری در پتروشیمی شد.

به گفته وی قوانین غلط و تصمیم‌گیری‌های اشتباه باعث فرصت‌طلبی عده‌ای خاص شده است. کسانی که پیش از گران‌شدن نرخ ارز به اطلاعات خاص دسترسی داشتند موفق شدند ارز را

با نرخ 1226 تومان از بانک مرکزی تهیه کرده و با افزایش ناگهانی قیمت آن سود‌های کلان به جیب بزنند.

استفاده ویژه‌خواران از اتاق بازرگانی به عنوان کلوپ اقتصادی

لاهوتی با بیان این‌که شفاف‌نبودن قوانین در اقتصاد کشور باعث ایجاد رانت و ویژه‌خواری شده است، خاطرنشان کرد: اطلاعات داخل سیستم توسط عده‌ای که منافع‌شان مطرح است به عده‌ای از فعالان اقتصادی بروز می‌کند و این فعالان اقتصادی به عنوان عاملان از رانت‌ها به نفع همان عده استفاده می‌کنند.

نایب رییس کنفدراسیون صادرات با تاکید بر این‌که ممکن است این فعالان اقتصادی وابسته به عاملان ویژه‌خواری و رانت‌خواری در اتاق بازرگانی حضور داشته باشند، بیان کرد: این ویژه‌خواران هر کدام به یکی از بالایی‌ها وصل بوده و از اطلاعات آنها استفاده و از اتاق نیز به عنوان باشگاهی برای عضویت و پوشاندن فعالیت‌های خود استفاده می‌کنند.

وی با تاکید بر انجام نظارت‌های بیشتر در روند صدور کارت‌های بازرگانی بیان کرد: متقاضیان دریافت کارت‌های بازرگانی مدارک خود را به اتاق بازرگانی ایران تحویل می‌دهند و سپس این مدارک جهت استعلام به وزارت امور اقتصادی و دارایی ارسال می‌شود و پس از تایید نهایی این وزارتخانه کارت بازرگانی از سوی اتاق بازرگانی صادر می‌شود.

لاهوتی افزود: در این پروسه باید نظارت‌ها بیشتر شود تا ویژه‌خواران وابسته به قدرت نتوانند از اتاق بازرگانی به عنوان کلوپی برای فعالیت‌های خود سوء‌استفاده کنند.

نایب رییس کنفدراسیون صادرات با بیان این‌که اتاق بازرگانی پلی است که ویژه‌خوار باید از آن عبور کند، گفت: برخی وارد‌کنندگان با ارز 1226 کالا را به کشور وارد کرده و بدون نظارت هیچ ارگان یا دستگاهی همان کالا را براساس نرخ بازار آزاد به فروش رساندند.

ویژه‌خواران وابستگان قدرت هستند

وی در پایان گفت: برخی از این افراد خود را بسیجی اقتصادی معرفی می‌کنند و البته امکان نزدیک شدن به این افراد وجود ندارد، زیرا از آنجایی که وابستگان به قدرت هستند به نحوی رفتار می‌کنند که امکان شناسایی آنها وجود نداشته باشد.

کد خبر 27332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =