معاون بهبود امور تولیدات گیاهی وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر ضرورت خروج از وابستگی به واردات روغن گفت: توجه به دانه های روغنی بعد از گندم برای پایداری کشاورزی، کاهش وابستگی و کمک به امنیت غذایی از اولویت های بخش کشاورزی است.

ˈعباس کشاورزˈ در حاشیه برگزاری دومین روز همایش ملی برنامه ریزی سالانه دانه های روغنی در جمع خبرنگاران در گرگان تصریح کرد: باید از وابستگی در زمینه واردات روغن خارج شویم؛ این وابستگی امروز به حدی است که سالانه قریب به سه میلیارد دلار روغن وارد کشور می شود.

وی خاطرنشان کرد: احیا و به روز کردن طرح های گذشته یکی از رویکردهای موثر در این زمینه می باشد.

وی با بیان این که سال گذشته 22 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی وارد کشور شد، گفت: از این میزان سه میلیارد دلار مربوط به روغن و کنجاله بوده و این آمار میزان وابستگی را کاملا مشخص می کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تعدیل تدریجی وابستگی به محصولات دانه های روغنی باید هدف قرار بگیرد، گفت: در هفت سال گذشته عملکرد گندم کاهش یافته و ترکیب کشت در کشور به هم خورده است.

وی ادامه داد: کلزا و سویا در بین گیاهان روغنی تقویت کننده، تثبیت کننده و تامین کننده پایداری کشاورزی هستند؛ در محصولاتی مانند کلزا، سویا، آفتابگردان و کنجد نیاز به یک نگرش جدید وجود دارد.

کشاورز یادآور شد: تنوع تکنولوژی، نوع رقم، روش کاشت، مراقبت های زراعی، کنترل علف های هرز و استفاده از روش های کارآمد و به روز در توسعه تولید مهم می باشد و دامنه تکنولوژی و دستاوردهای علمی برای رقابت پذیر کردن سویا و آفتابگردان باید گسترش پیدا کند.

وی تصریح کرد: در زمینه سویا و آفتابگردان باید میزان عملکرد افزایش و طول دوره رشد کاهش یابد تا در رقابت با سایر محصولات باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه باید از تولید حمایت ویژه و خاص صورت گیرد گفت: برای حفظ تولید در کوتاه مدت، باید از ابزارهای بازرگانی استفاده شود که محدودیت در واردات از جمله آنها است.

وی در ادامه با تاکید بر این که دولت و سرمایه دو عامل اساسی برای تولید داخل هستند و نقش مهمی را ایفا می کنند، تصریح کرد: سرمایه ابزار برون رفت برای اقتصادی کردن تولید است تا کالاها رقابتی شده و هزینه ها کاهش یابد.

کشاورز گفت: اگر حمایت های وارداتی جدی گرفته نشوند نمی توان با پسته و شکر وارداتی رقابت کرد و اگر دروازه واردات باز شود، مردم به خرید کالاهای وارداتی روی می آورند.

طبق آمارهای اعلام شده در این نشست، در برنامه پنجم توسعه پیش بینی شده که در سال پایانی طرح به میزان 27 درصد در روغن و 30 درصد در کنجاله خودکفایی حاصل شود.

هم اکنون 570 هزار تن دانه روغنی در کشور تولید می شود که این رقم در پایان برنامه باید به یک میلیون و 135 هزار تن افزایش یابد.

بر اساس برنامه ریزی به عمل آمده 5/13درصد خودکفایی فعلی در روغن بایستی با افزایش قابل توجهی به حدود دو برابر در سال پایانی برنامه پنجم توسعه افزایش پیدا کند.

کد خبر 27351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =