اتحادیه و تشکل‌های بخش خصوصی به عنوان یک واحد حقوقی می‌توانند حذف روز گل از تقویم را با کمک رسانه‌ها پیگیری کنند که در صورت انجام این کار، با حمایت وزارت جهاد کشاورزی همراه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و انتشار سررسیدهای سالانه، باز هم خبری از درج روز گل در تقویم‌ها نیست.

در سال‌های نه‌چندان دور، خردادماه برای مردم و دوستداران محیط زیست رنگ دیگری داشت. روزگاری نه‌چندان دور منازل و پشت در خانه‌ها پر بود از گل، اما امروزه گل‌های مصنوعی، چینی و پلاستیکی جای آن را گرفته‌اند.

حذف شدن روز گل از تقویم ایران که بهانه‌ای بود برای توجه به گل و گیاه که در سال‌های اخیر به هر دلیل اقتصادی، فرهنگی و... که باشد، مصرف سرانه آن بنا بر آمار، به‌طور خوش‌بینانه به 10 شاخه در سال رسید که البته کمتر از 10 درصد سرانه جهانی است!

با مراجعه به سایت شورای فرهنگ عمومی و مشاهده تقویم سال جدید در روز 25 خردادماه، روز گل و گیاه خالی است. پیگیری‌های ایانا در این زمینه نشان می‌دهد که شورای عالی انقلاب فرهنگی که متولی انتخاب و گزینش روزها در تقویم است به‌دلیل تعدد روزهای رسمی، اقدام به حذف روز گل در سال 89 بعد از چند سال گرامیداشت این روز کرد و وزارت جهاد کشاورزی نیز که در آن ایام درگیر مشکلات بزرگ‌تر بیرونی و داخلی بود، عملاً پیگیری این موضوع را به‌دست فراموشی سپرد.

حذف روز گل به دلایل نامعقول

رییس اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه استان تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) در این باره می‌گوید: چندین سال برای درج نام گل در تقویم ملی ایران زحمت کشیده شده بود تا اینکه در 25 خرداد 1384 این کار به سرانجام رسید.

غلامحسین سلطان‌محمدی در مورد ویژگی‌های تعیین چنین روزی در تقویم می‌افزاید: در این روز مسئولان کشوری و تمام کسانی که به نوعی با گل و گیاه ارتباط داشتند، دور هم جمع شده و درباره مسائل و مشکلات این محصول به گفتگو می‌پرداختند، اما متأسفانه از سال 1389 روز ملی گل از تقویم ملی حذف شد.

وی خاطرنشان می‌کند: متولی نام‌گذاری روز ملی گل شورای عالی فرهنگی و وزارت جهاد کشاورزی است که به دلایلی نامعلوم، شورا این روز را از تقویم حذف کرد.

سلطان‌محمدی تصریح کرد: شاید در سال‌های گذشته وزارت جهاد کشاورزی به حدی مشکلات دیگر این بخش درگیر بوده، دیگر فرصتی برای رسیدگی و پیگیری حق و حقوق گل‌کاران و گلخانه‌داران نداشته است، اما امید می‌رود که با گشایش‌هایی که در بخش مدیریت کشاورزی کشور ایجاد شده، دوباره دریچه‌ای به بخش گل و گیاه باز شده و شاهد توجه بیشتر به آن باشیم.

بازگشت روز گل به تقویم در اولویت وزارت جهاد کشاورزی نبود!

رییس گروه گل و گیاه زینتی جهاد کشاورزی نیز در گفتگو با ایانا اظهار داشت: در سال‌های گذشته روزی به نام گل در تقویم وجود داشت که باعث خوشحالی فعالان بخش بود، اما سه سال است که برداشته شده و به‌رغم گلایه‌های بخش گل و گیاه کشور نتیجه‌ای نداشته است.

محمدعلی صادقی درباره دلیل برداشت و اقداماتی که وزارتخانه در سال‌هی گذشته برای بازگرداندن این روز در تقویم کرده است، ادامه داد: در سال‌های گذشته وزارت جهاد کشاورزی به قدری با مشکلات متعددی روبه‌رو بوده است که این موضوع در درجه اهمیت کمتری قرار داشت، اما وزارت جهاد کشاورزی در صورت امکان، علاقه‌مند به تحقق این امر است.

وی تأکید کرد: اتحادیه و تشکل‌های بخش خصوصی نیز به عنوان یک واحد حقوقی می‌تواند این موضوع را با کمک رسانه‌ها پیگیری کند و در صورت انجام این کار، با حمایت وزارت جهاد کشاورزی همراه خواهد بود.

رییس گروه گل و گیاه زینتی جهاد کشاورزی با اشاره به دلایل عنوان‌شده از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای برداشته شدن روز گل از تقویم گفت: وجود مناسبت‌های گوناگون در تقویم رسمی کشور دلیلی برای برداشته شدن این روز از تقویم عنوان شده است و وزارت جهاد کشاورزی نقشی در حذف این روز از تقویم نداشته است.

کد خبر 27353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =