در پی انتشار گزارشی در «فود پرس» با عنوان «سازمان شیلات فاتحه خصوصی سازی را خواند»، رییس سازمان شیلات ایران در گفت و گو با ایانا بر پرریسک بودن طرح‌های شیلاتی مهر تایید زده  اما هیچ توضیحی در خصوص اقدامات شیلات در زمینه کاهش ریسک انجام طرح های شیلاتی ارائه نکرده است.


صالحی همچنین گفت: از آنجا که پرریسک بودن طرح‌های شیلاتی از سوی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی رغبتی به همراه نداشت، از مؤسسه جهاد نصر با توجه به پتانسیل‌های موجود آن، خواستار اجرای پروژه‌های شیلاتی به جای پروژه‌های راهسازی شدیم.

 
وی با اشاره به ظرفیت‌های خالی در بخش شیلات گفت: در کلیه زیربخش‌ها ازجمله پرورش میگو، ماهی در قفس و... ظرفیت برای حضور بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری آنها وجود دارد.

صالحی افزود: از گذشته فراخوانی بر روی سایت سازمان شیلات قرار داده شده که در آن آمده دست سرمایه‌گذاران در پروژه‌های شیلاتی را می‌فشاریم.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون تنها بخش کوچکی از پروژه‌های شیلاتی توسط بخش خصوصی به انجام رسیده و مابقی آن همچنان خالی باقی مانده است.

صالحی ادامه داد: متأسسفانه بخش خصوصی به‌دلیل ریسک بالای پروژه‌های شیلاتی، در اجرای پروژه‌ها مقاومت می‌کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر از اختصاص تسهیلات به سرمایه‌گذاران نیز نمی‌توان اطمینان حاصل کرد، بنابراین سرمایه‌گذاری در این بخش با اندکی تعلل همراه است.


پتانسیل جهاد نصر برای پروژه‌های شیلاتی بالا است

رئیس سازمان شیلات کشور درباره امضای تفاهم‌نامه مشترک بین مؤسسه جهاد نصر و سازمان شیلات یادآور شد: البته این مؤسسه غیردولتی بوده و پتانسیل‌های بالایی برای انجام پروژه‌های راهسازی و پروژه‌های پرریسک شیلاتی دارد.

صالحی تأکید کرد: در این راستا اعلام آمادگی آنها انجام شد و با حضور وزیر جهاد کشاورزی بخشی از پروژه‌های شیلاتی که اهداف 12 گانه‌ای را به همراه دارد، به مؤسسه جهاد نصر واگذار شد.

وی اظهار داشت: تولید ماهی در محدوده طرح 550 هزار هکتاری به‌صورت تلفیقی به میزان شش‌هزار تن، تولید میگو در اراضی شناسایی شده استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان و گلستان به میزان پنج‌هزار تن، ایجاد ظرفیت و تولید ماهیان خاویاری در مناطق مستعد کشور به میزان سه‌هزار تن گوشت و 100 تن خاویار، تولید ماهیان دریایی در قفس در آب‌های ساحلی به میزان یک‌هزار و 500 تن، تولید آبزیان در منابع آب‌های داخلی نظیر هورالعظیم، هورشادگان و دریاچه پشت سدهای با مصرف کشاورزی در قفس در سطح کشور به میزان چهارهزار تن برخی از طرح‌های واگذارشده محسوب می‌شود.

صالحی همچنین گفت: تولید ماهی تیلاپیا در آب‌های داخلی به میزان 500 تن، مشارکت در توسعه، تجهیز، تکمیل و مدیریت بهره‌برداری و نگهداری تأسیسات مشترک، مجتمع‌های آبزی‌پروری، صید فانوس‌ماهیان در دریای عمان به میزان 10 هزار تن، صید تن‌ماهیان به روش لانگ‌لاین و پرساین به میزان پنج‌هزار تن، بهره‌گیری از کشتی پشتیبان برای جمع‌آوری صید دریا به میزان پنج‌هزار تن، صید در اعماق و سواحل کشورهای آفریقایی به میزان چهارهزار تن و مشارکت در توسعه، تجهیز، تکمیل و مدیریت بهره‌برداری بنادر صیادی از دیگر طرح‌های واگذارشده به مؤسسه جهاد نصر است.


وجود 200 هزار هکتار ظرفیت خالی برای پرورش میگو

رئیس سازمان شیلات کشور در ادامه افزود: در بخش پرورش میگو حدود 200 هزار هکتار ظرفیت وجود دارد که شش‌هزار هکتار آن توسط بخش خصوصی انجام خواهد شد و مابقی ظرفیت خالی باقی مانده است.

وی خاطرنشان کرد: مؤسسه جهاد نصر نیز قرار است تنها حدود پنج‌هزار هکتار از این اراضی را زیر پرورش میگو ببرد که حدود 190 هزار هکتار آن همچنان باقی مانده است.

صالحی ادامه داد: در بخش پرورش ماهی در قفس، حدود یک میلیون تن ظرفیت در کشور وجود دارد که در حال حاضر تولید ماهی به این روش در کشور تنها در کمتر از 300 تن انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: ظرفیت‌های خالی بسیاری در شیلات وجود دارد و بخش‌های خصوصی اگر علاقه‌مند باشند، حاضریم دست آنها را به گرمی بفشاریم تا شاهد سرمایه‌گذاری پررونقی در این بخش باشیم.

کد خبر 27558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =