امهال بدهی 100 میلیارد تومانی میگوکاران در دستور کار کمیسیون اقتصادی دولت قرار دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، رئیس سازمان شیلات ایران امروز در نخستین مصاحبه مطبوعاتی خود که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، در پاسخ به پرسش خبرنگار ایانا درباره امهال بدهی میگوکاران گفت: در سال 1390 مصوبه‌ای برای بدهی 100 میلیارد تومانی میگوکاران از دولت اخذ شد که به موجب آن، بدهی‌های میگوکاران از آنها به بدهی دولت تبدیل شود.

حسن صالحی افزود: پس از ارزیابی‌های انجام‌شده، تعدادی از مزارع میگو بدین‌ترتیب توانستند فعالیت خود را آغاز کنند تا با مکاتباتی که با معاونت نظارت و راهبردی ریاست جمهوری به انجام رسیده است، دستورات لازم برای مابقی بهره‌برداران نیز داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: دستور کلی برای امهال تمامی بدهی‌های میگوکاران در دستور کار کمیسیون اقتصادی دولت قرار دارد که امید می‌رود هرچه سریع‌تر به جمع‌بندی و نتیجه‌گیری برسد.

صالحی در پاسخ به پرسش دوم ایانا درباره جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در بخش شیلات ادامه داد: سرمایه‌گذاری در شیلات می‌تواند به گسترش ارزآوری برای کشور منجر شود و در این راستا همایشی نیز برگزار شد که تعدادی از ایرانیان خارج از کشور در صنعت عرضه و فرآوری خاویار و میگو حضور فعال پیدا کردند.

وی تصریح کرد: پروژه پرورش ماهی در قفس نیز در حال حاضر توسط تعدادی از ایرانیان خارج از کشور دنبال می‌شود و با مذاکره‌ای که با سایر کشورها انجام شده، قرار است پروژه‌های مشترکی برای افزایش تولید و صادرات محصولات شیلاتی توسط برخی تشکل‌ها انجام شود.

حضور شناورهای صیادی ایرانی برای صید تن‌ماهیان در آب‌های دور


رئیس سازمان شیلات ایران در پاسخ به پرسش سوم ایانا درباره فعالیت شناورهای صیادی در آب‌های دور یادآور شد: در کمیسیون تن‌ماهیان اقیانوس هند، صید این آبزیان با توافق 35 کشور عضو انجام می‌شود که در این راستا سهم هر کشور مشخص است و ایران نیز در این زمینه فعالیت دارد؛ بنابراین شناورهای صیادی در این راستا با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، بخشی از تولیدات تن‌ماهیان را عهده‌دار هستند.

صالحی تأکید کرد: در زمینه فانوس‌ماهیان نیز برای جذب سرمایه‌گذار آمادگی کاملی در این بخش وجود دارد.

وی در پاسخ به پرسش دیگر ایانا درباره وضعیت تولید تجاری تیلاپیا در کشور اظهار داشت: به‌دلیل مشکلاتی که از سوی سازمان حفاظت محیط زیست مطرح شده است، ناگزیر هستیم این گونه اقتصادی را در استان‌هایی که به آب‌های ساحلی راه ندارند، تولید کنیم.

صالحی همچنین گفت: با تلاش مؤسسه تحقیقات علوم شیلات و در اختیار گذاشتن بودجه 300 میلیون تومانی برای تولید ابرنرهای ماهی تیلاپیا، پروژه‌ای سه‌ساله در دستور کار داریم.

وی در ادامه افزود: علاوه بر آن، طی این مدت از مراکز معتبر جهانی که ماهی تمام‌نر تولید می‌کنند، واردات و پرورش را انجام خواهیم داد تا بررسی‌ها و صحبت‌های نهایی با سازمان حفاظت محیط زیست به نتیجه برسد و بتوانیم توافق‌های اولیه را برای تولید در سایر استان‌ها نیز انجام دهیم.

صالحی خاطرنشان کرد: تیلاپیا از گونه‌های اقتصادی مؤثر محسوب می‌شود که در سال 1990 معادل 400 هزار تن و در سال 2012 چهارمیلیون تن تولید شد و به پیش‌بینی سازمان خواروبار و کشاورزی جهانی (فائو)، در سال‌های آینده تولید 15 میلیون تنی را در دنیا از آن خود می‌کند.

وی ادامه داد: سال گذشته شش‌هزار تن فیله تیلاپیا در کشور به مصرف رسید که این امر حاکی از تولید 12 هزار تنی است.

صالحی تصریح کرد: فیله ماهی تیلاپیا که از طریق واردات به کشور می‌رسد، کاملاً نظارت‌شده بوده و هیچ مشکل بهداشتی ندارد.



ایجاد بیش از یک میلیارد زیستگاه مصنوعی در دریای خزر

رئیس سازمان شیلات ایران از ایجاد بیش از یک میلیارد زیستگاه مصنوعی در دریای خزر خبر داد و یادآور شد: از آنجا که برخی مشکلات کاهش ماهیان دریایی مرگ و میر آنها و محل‌های نامناسب رشد است، سازمان شیلات با همکاری ارگان‌های دیگر، اقدام به ایجاد زیستگاه‌های مصنوعی در دریاها کرده است.

وی درباره وضعیت ماهیان خاویاری تأکید کرد: پس از فروپاشی شوروی سابق، با افزایش بی‌رویه برداشت ماهیان خاویاری، ذخایر روب به افول رفت و در سال 2010 میلادی، رؤسای جمهوری پنج کشور حاشیه دریای خزر در باکو تصمیم گرفتند برای پنج سال صید و تجارت ماهیان خاویاری را ممنوع اعلام کنند.

صالحی اظهار داشت: در این راستا رهاسازی بچه‌ماهیان خاویاری توسط ایران و سایر کشورها انجام شده، اما از آنجا که وزن بچه‌ماهی‌ها کم بود، بیشتر آنها تلف شدند، اما در برنامه داریم که برای افزایش ماندگاری این گونه باارزش، بچه‌ماهیان با وزن‌های بالاتر و حداقل یک کیلوگرمی را رهاسازی کنیم.

وی همچنین گفت: برای پایان برنامه ششم توسعه برنامه‌ریزی کرده‌ایم که 10 هزار تن گوشت ماهی خاویاری تولید کنیم و پیش‌بینی می‌شود که تولید خاویار نیز 200 تا 300 تن باشد.

اجلاس مشترک ایران و مسکو در تهران

رئیس سازمان شیلات ایران درباره اجلاس مشترک ایران و مسکو افزود: در نیمه دوم شهریورماه در تهران اجلاسی مشترک برگزار می‌شود که توافق می‌شود برخی محصولات شیلاتی با تأییدیه سازمان دامپزشکی کشور برای صادرات به روسیه ارسال شود.

صالحی خاطرنشان کرد: ظرفیت وارداتی کشور روسیه بالا است و از آنجا که در تولید میگو در کشور پتانسیل وجود دارد، امید می‌رود که پنج‌هزار تن میگو صادر کنیم.

وی ادامه داد: قزل‌آلا، کپورماهیان، کنسرو ماهی، کیلکا و برخی دیگر از آبزیان در کشور ما قابلیت صادرات دارند.

اختصاص خط اعتباری 40 میلیارد تومانی برای مکانیزاسیون شیلات

رئیس سازمان شیلات ایران از اختصاص 40 میلیارد تومان برای سال جاری برای مکانیزاسیون و فناوری‌های نوی شیلاتی خبر داد و تصریح کرد: در این زمینه، با باز شدن خط اعتباری جدیدی در بانک کشاورزی، زمینه برای افزایش فعالیت‌های شیلاتی فراهم شده است.

صالحی درباره وضعیت لکه‌سفید در کشور یادآور شد: این بیماری در مزارع میگوی بوشهر و خوزستان دیده شد، اما امروز با بیش از 400 هکتار مزرعه پرورش میگو در چوئیبده آبادان، چهارهزار هکتار در بوشهر، یک‌هزار و 800 هکتار در هرمزگان و حدود 600 هکتار در گلستان، هیچ مزرعه‌ای مبتلا به لکه‌سفید نیست.

وی تأکید کرد: چوئیبده که آلوده‌ترین مزرعه پرورش میگوی کشور محسوب می‌شد، امروز در کمتر از 90 روز میگوی 24 گرمی تولید می‌کند و قابلیت تولید میگو دوبار در سال را دارد.

صالحی درباره سنددار کردن مزارع میگو اظهار داشت: صدور سند به‌صورت قطعی در حال انجام است و امنیت مزارع سیستان و بلوچستان نیز توسط یگان حفاظت شیلات و نیروی انتظامی و حضور کارشناسان شیلات طی هشت ماه گذشته برقرار شده است و تولیدکنندگان می‌توانند با اطمینان تولید کنند.

راه‌اندازی بورس تن‌ماهیان در چابهار

رئیس سازمان شیلات ایران از راه‌اندازی بورس تن‌ماهیان در منطقه چابهار خبر داد و گفت: در آینده‌ای نزدیک، برنامه‌ریزی برای ایجاد بورس تن‌ماهیان در منطقه چابهار انجام شده است، زیرا چابهار یکی از مناطق آزاد محسوب می‌شود و توافق‌نامه‌هایی در این راستا به امضاء رسیده است.

وی همچنین افزود: برای منطقه آزاد قشم نیز برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است تا از موقعیت ممتازش در بخش شیلات استفاده کنیم.

صالحی خاطرنشان کرد: صادرات آبزیان در سال 1392 به 70 هزار تن رسید، در حالی که 304 میلیون دلار ارزش داشت و برای امسال به‌طور قطع پیش‌بینی افزایش داریم.

وی ادامه داد: با جرأت می‌گویم که در میگو و خاویار پرورشی افزایش تولید خواهیم داشت و حداقل افزایش بیش از 25 درصدی برای هریک قابل پیش‌بینی است.

صالحی بر حضور و مشارکت بیشتر تشکل‌های شیلاتی برای انجام فعالیت‌های آبزی‌پروری تأکید کرد و یادآور شد: موافقت اصولی برای پرورش‌دهندگان آبزی‌پروری توسط سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی به سرعت انجام می‌شود و سازمان شیلات بخش اعظمی از فعالیت‌های خود را در آینده‌ای نزدیک دنبال کرده و این سازمان به سمت لاغری و چابکی حرکت می‌کند.

وی در پایان تصریح کرد: از تشکل‌های شیلاتی داوطلب انجام فعالیت‌های آبزی‌پروری تمامی حمایت‌های لازم را خواهیم کرد تا بخشی از وظایف را به آنها واگذار کنیم.
کد خبر fcd20356bbcb437c823d586519818728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =