پس از ورود موفق گوساله‌های ژنومیک به کشور برنامه‌ریزی برای تولید مرغ لاین مادر نیز در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، رییس مؤسسه جهاد استقلال در مصاحبه مطبوعاتی امروز که به مناسب طلوع سی‌وششمین سالگرد انقلاب اسلامی برگزار شد، در پاسخ به پرسش خبرنگار ایانا گفت: با هماهنگی‌هایی که با معاونت امور بهبود تولیدات دامی انجام شده است، مواد ژنتیکی حاصل از گوساله‌های ژنومیکی که به کشور وارد شده، قرار است به گله‌های اصیل تزریق شود.

محمدرضا شافعی‌نیا افزود: در حال حاضر گوساله‌های ژنومیکی که برای تولید شیر مورد استفاده قرار می‌گیرد، 60 تا 70 هزار دوز در ماه تولید دارد و در زمینه ورود مواد ژنتیکی از دام‌های اصیل، مباحث قرنطینه‌ای به انجام رسیده و به‌زودی از کشور آلمان وارد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه ورود گوسفندهای ژنومیک نیز شناسایی‌های لازم و مطالعات اولیه به انجام رسیده و محموله‌های وارداتی مراحل قرنطینه را در کانادا می‌گذراند.

واردات ماشین‌آلات کشاورزی با توجه به تخصیص ارز

رییس مؤسسه جهاد استقلال حمایت از بخش تولید برای تأمین نیازهای اولیه و در مجموع غذای مردم را مهم‌ترین وظیفه جهاد استقلال و سایر مؤسسه‌های زیرمجموعه برشمرد و ادامه داد: اقتصادی کردن تولید با افزایش بهره‌وری و استفاده از توسعه تکنولوژی‌ها، اشتغال و جوان کردن بخش از مهم‌ترین وظیفه ما محسوب می‌شود.

شافعی‌نیا تصریح کرد: برای توسعه مواد پروتئینی ازجمله شیر و گوشت در کشور، تأمین منابع اولیه خوراک دام در دستور کار است و در این راستا تمامی اقدامات لازم برای حمایت انجام می‌شود.

وی به تکنولوژی قدیمی مکانیزاسیون در کشور اشاره کرد و یادآور شد: با ورود برخی از ادوات کشاورزی ازجمله ادوات شالیزاری که در گذشته به آن توجه نشده بود، تلاش کردیم تا خلاء ناشی از کمبود تکنولوژی‌ها را مرتفع کنیم.

شافعی‌نیا تأکید کرد: ورود تکنولوژی جدید منجر به افزایش بهره‌وری می‌شود و علاوه بر آن، تولید موفقی را رقم می‌زند.

وی اظهار داشت: در چهار ماه گذشته تأمین منابع برای ورود ادوات شالیزاری از کشورهای آلمان، ایتالیا و ژاپن شدت گرفته است و در برنامه داریم تا بر اساس میزان ارز تخصیص داده شده، واردات ماشین‌آلات و تجهیزات مکانیزه را در دستور کار قرار دهیم.

بیمه مرکزی مساعدت کند، کشاورزان همه‌جانبه زیر چتر حمایتی قرار می‌گیرند

رییس مؤسسه جهاد استقلال همچنین گفت: حدود 50 درصد ادوات مکانیزه کشور فرسوده بوده که در این راستا برای ترمیم آن اقداماتی در حال انجام است.

شافعی‌نیا افزود: 400 هزار دستگاه انواع ماشین‌آلات در کشور وجود دارد که 200 هزار دستگاه آن، عمر بالای 13 سال دارد.

وی درباره بیمه فراگیر کشاورزان نیز خاطرنشان کرد: این مؤسسه در راستای حمایت بیشتر از بخش کشاورزی چند سالی است که بیمه فراگیر را پیگیری می‌کند، اما تاکنون به‌دلیل افزایش 10 برابری سرمایه‌گذاری، به اهداف خود نرسیده‌ایم.

شافعی‌نیا ادامه داد: بیمه‌های تجاری و بیمه محصولات کشاورزی در حال حاضر پاسخگوی بخش نبوده و لازم است بیمه مختلط که بتواند تمامی جوانب را تحت پوشش قرار دهد، اجرایی شود.

وی تصریح کرد: سرمایه اولیه تا پیش از 18 آذرماه 1391 که مصوبه دولت است، 40 میلیارد تومان بود، اما از آن پس بیمه مرکزی اعلام کرد که باید سرمایه‌گذاری 400 میلیارد تومانی انجام شود که از آنجا که پیشنهاد بیمه فراگیر مربوط به سال 1390 است، باید اقداماتی جهت سرمایه‌گذاری 40 میلیاردی انجام شود، زیرا تشکل‌های بخش کشاورزی توان پرداخت 10 برابر بیشتر سرمایه اولیه را ندارند.

اجرای کشت‌های فراسرزمینی ایران در کشورهای آفریقایی، به زودی

رییس مؤسسه جهاد استقلال درباره تولید میوه و نیاز به واردات آن برای ایام عید یادآور شد: امسال تولید پرتقال شرایط ویژه‌ای بود، به‌گونه‌ای که با وجود بارش‌های اخیر پیش‌بینی می‌شود که مشکل خاصی به‌وجود نیاید.

شافعی‌نیا تأکید کرد: درباره سیب نیز برداشت این محصول در شهریور و مهرماه انجام شده و برای میوه‌های ذخیره‌شده، هیچ مشکلی به‌وجود نیامده است.

وی درباره کشت‌های فرامرزی و تولید در سایر کشورها اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی در کشورهای آفریقایی دارای دفتر نمایندگی است که امید می‌رود به‌زودی بتوانیم کشت‌های فراسرزمینی را در کشورهای آفریقایی ازجمله شمال سودان که دارای آب و هوای مناسبی هستند، اجرایی کنیم.

شافعی‌نیا همچنین گفت: با کشور کومور در اقیانوس هند برای استفاده از منابع دریایی ازجمله ماهی تن تفاهم‌نامه‌هایی منعقد شده است.

وی در ادامه افزود: در زمینه ایجاد کارخانه واکسن تب برفکی در سودان نیز مطالعات اولیه به انجام و تفاهم‌نامه‌هایی نیز به امضاء رسیده است.

شافعی‌نیا خاطرنشان کرد: پس از مطالعه و بررسی همه‌جانبه درباره کشت‌های فراسرزمینی اقدام خواهیم کرد.

رییس مؤسسه جهاد استقلال درباره واردات محصولات کشاورزی برای تنظیم بازار نیز تصریح کرد: تنها شش درصد از حمایت بخش کشاورزی برای تنظیم بازار بر عهده این مؤسسه و سایر مؤسسه‌های وابسته است و واردکنندگان اصلی محصولات مورد نیاز بخش کشاورزی تجاری هستند که زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت فعالیت می‌کنند.

کد خبر 27577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =