محققان موفق به تولید نمونه اولیه‌ پیتزای آماده مصرف شدند که از ماندگاری بسیار بالایی برخودار بوده و نیاز به نگهداری در یخچال یا فریزر ندارد.

به گزارش سرویس علمی برگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، مواد غذایی آماده خوردن (MREs) از سال 1981 به مرور جایگزین مواد کنسروی شده و بخش زیادی از نیاز سربازان در میادین جنگ را تأمین کرد.

محققان آزمایشگاه نظامی Natick در ماساچوست که در بخش توسعه تجهیزات برای سربازان فعال هستند، بیش از دو سال برای تهیه دستور تهیه پیتزا با ماندگاری بالا زمان صرف کردند.

اصلی‌ترین چالش محققان در تولید پیتزای آماده خوردن، پیشگیری از رشد باکتری بود؛‌ رطوبت سس گوجه و پنیر باعث مرطوب شدن خمیر پیتزا و در نتیجه مستعد شدن شرایط برای رشد باکتری می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد، برای پیشگیری از ایجاد رطوبت در خمیر پیتزا می‌توان از ترکیبی به نام humectants (جاذب رطوبت) مانند نمک یا شکر استفاده کرد.

برای افزایش ماندگاری پیتزا باید از نفوذ اکسیژن بداخل بسته‌بندی جلوگیری کرد؛‌ محققان پوشش فلزی مخصوصی طراحی کردند که علاوه بر پیشگیری از نفوذ هوا، باعث تازه و سالم نگه داشتن این ماده غذایی بمدت سه سال خارج از یخچال یا فریزر می‌شود.

پیتزای آماده مصرف دمایی معادل دمای اتاق داشته و کاملا گرم نیست.



کد خبر 27578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =