رییس اداره بودجه امور تولید و بازرگانی معاونت نظارت راهبردی رییس‌جمهور از بازنگری در پرداخت یارانه به گندم و آرد در سال آینده خبر داد.

 محمود ملکوتی‌خواه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با بیان اینکه دولت به دنبال اصلاح روش پرداخت یارانه به گندم و آرد و نان است، اظهار داشت: دو نوع یارانه اکنون به گندم وارداتی و داخلی پرداخت می‌شود و نیز یک یارانه به کارخانجات برای آرد شدن اختصاص می‌یابد تا به تبع آن قیمت آرد و نان افزایش نیابد.

رییس اداره بودجه امور تولید و بازرگانی معاونت نظارت راهبردی رییس جمهور افزود: در این چرخه چون دولت کالایی را ارزانتر می‌خرد که با مشابه خود در بازار آزاد به لحاظ قیمت تفاوت قابل توجه دارد.

وی با اشاره به اینکه خرید تضمینی گندم نیز از 800 تومان فعلی در سال آینده به 1050 تومان افزایش می‌یابد، گفت: شکاف قیمتی زیادی ایجاد خواهد شد که محل سوء استفاده و اسراف منابع عمومی می‌شود.

به گفته این مقام مسئول، بحث براین اساس بود که دولت راهکارهایی را دنبال کند که از طرفی کمک به تولید گندم داخلی بوده و نیز افزایش قیمتی که متوجه مصرف‌کنندگان است، به گونه‌ای جبران شود که به صورت پرداخت یارانه یا سایر روش‌های حمایتی انجام شود.

ملکوتی خواه تاکید کرد: نکته دیگر مباحث کیفیت و مسائل بهداشتی و رقابتی نان است که توسط دولت دنبال می‌شود.

رییس اداره بودجه امور تولید و بازرگانی معاونت نظارت راهبردی رییس جمهور با بیان اینکه در حال حاضر با وجود یارانه به گندم و آرد و نان محل رانت و سوء استفاده شده است، تصریح کرد: دولت برای سال آینده به جمع‌بندی رسیده که در روش کنونی بازنگری کند که اکنون در مرحله کارشناسی است.

وی ادامه داد: در حال حاضر گندم از کشاورز هر کیلو 800 تومان خریداری می‌شود که هزینه تبعی نیز 10 درصد است که برای دولت 880 تومان می‌شود و نیز برای گندم وارداتی این هزینه بیشتر می‌شود و در مقاطعی از سال قیمت گندم جهانی بیش از گندم داخلی و در مقاطعی نیز زیر قیمت گندم داخلی است. اکنون واردات گندم با احتساب هزینه‌های قبلی پایین‌تر از گندم داخلی است.

ملکوتی‌خواه تصریح کرد: اگر قرار باشد کل فرایند خرید، نقل و انتقال، آرد شدن و دیگر مباحث را دولت انجام دهد که از تولید تا مصرف نهایی را در بر می‌گیرد قیمت تمام شده را بالا می‌برد. و اگر بخش خصوصی بتواند نیاز خود را وارد و تامین کند هزینه آن کمتر از دولت خواهد بود.

این مقام مسئول بیان داشت: اکنون طبق مصوبه دولت گندمی که تحویل کارخانه می‌شود 465 تومان است که سال بعد دولت باید گندم را از کشاورز 1050 تومان بخرد و با این حساب باز هم باید گندم را به قیمت قبل به کارخانه آرد بدهد و نگرانی وجود دارد که اگر دولت یارانه ندهد و بازنگری در فرایند بکند افزایش قیمت نان را به همراه دارد و ملاحظات در اینجا است که به گونه‌ای کار اصلاح شود که حداقل تنش و تورم را به همراه داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که از مرحله دوم هدفمندی اصلاح این شیوه برای آرد و نان اجرا خواهد شد، بیان داشت: هنوز تصمیم قطعی در این راستا گرفته نشده است، اما در دستور کار برای بازنگری در سال آینده وجود دارد.

ملکوتی‌خواه تاکید کرد: یکی از راهها، ورود بخش خصوصی برای تامین گندم و آرد مورد نیاز است و از طرفی یارانه نقدی به همراه اصلاح قیمت‌ها به مردم پرداخت شود.

وی افزود: به علت دولتی بودن کارها،‌عملکرد در برخی اوقات غیر واقعی است و نیاز به نگاه واقع‌بینانه درباره مصرف است.

کد خبر 27610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =