معاون برنامه‌ریزی استاندار بوشهر بر لزوم توسعه صنایع تبدیلی و بسته‌بندی خرما در استان بوشهر تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومي شركت شهرك هاي صنعتي بوشهر، رضا عوض‌پور در نشست كميته استاني خوشه صنعتی خرما اظهار داشت: استان بوشهر دارای قابلیت‌های بسیار زیادی برای رشد و توسعه است و باید نهایت استفاده را از این موقعیت ببریم.

وی افزود: خرما از محصولات استراتژیک استان به شمار می‌رود و سالانه بیش از 170 هزار تن خرما در این استان تولید می‌شود که باید راهکارهای لازم را برای بهبود وضعیت صادرات خرما داشته باشیم.

معاون برنامه‌ریزی استاندار بوشهر با تاکید بر لزوم توسعه صنایع تبدیلی و بسته‌بندی خرما در استان بوشهر خاطرنشان کرد: خرمای استان بوشهر از کیفیت خوبی برخوردار است ولی جذابیت لازم را از حیث مشتری‌پسندی ندارد و باید با توسعه صنایع فرآوری و بسته‌بندی در این مسیر اهتمام ورزیم.

عوض‌پور تصریح کرد: توسعه صنایع تبدیلی از مسایل مهم و مورد تاکید است و در پرداخت تسهیلات برای اجرای این طرح‌ها محدودیت نداریم و صندوق توسعه ملی نیز حمایت و پشتیبانی لازم را انجام می‌دهد.

وی ابراز داشت: در حوزه کشت و صنعت باید به سمتی برویم که خروجی آن منجر به تولید محصولی شود که جذابیت‌های لازم را برای صادرات داشته باشد.

معاون استاندار بوشهر بیان کرد: در استان بوشهر چند مرکز تحقیقاتی داریم که این مراکز باید همگرایی داشته باشند تا شاهد خروجی خوب و مناسبی باشیم.

عوض‌پور با بیان اینکه مرکز رشد می‌تواند در امر تجاری‌سازی همکاری کند گفت: پارک علم و فناوری و مرکز تحقیقات کشاورزی باید همگرایی لازم را داشته باشند.

وی از تدوین نقشه راه برای محصولات استراتژیک استان بوشهر خبر داد و افزود: از سازمان صنعت، معدن و تجارت و شرکت شهرک‌های صنعتی می‌خواهیم در این مسیر اهتمام ورزند.

معاون استاندار بوشهر تاکید کرد: استان بوشهر رتبه اول در عمل‌آوری خرما را دارد ولی نوع بهره‌وری مشخص نیست و باید راهکارهای لازم برای بهبود وضعیت خرما اندیشیده شود.

در ادامه مدير عامل شركت شهرك هاي صنعتي بوشهر گفت: در استان بوشهر 5 خوشه صنعتي شناسايي و اولويت بندي شده است و مطالعات امكانسنجي خوشه هاي صنعتي خرما و آبزيان در سال 90 انجام و به اتمام رسيده و مجوز هاي شروع پروژه توسعه آنها در همان سال از سازمان صنايع كوچك و شهرك هاي صنعتي ايران متولي توسعه خوشه هاي صنعتي در كشور اخذ گرديده و پروژه توسعه خوشه صنعتي خرماي استان آغاز گرديده و  پس از اتمام مطالعه شناختي و تصويب سند برنامه عمل سال اول، پروژه در مرحله پاياني پياده سازي برنامه هاي سال اول است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر نیز اظهار داشت: در سفر اخیر مقامات ترکیه به ایران اعلام شد که تعرفه صادرات خرما به ترکیه صفر شده و این نویدی خوب برای تولیدکنندگان خرماست که باید نهایت استفاده را ببریم.

عباس تابش افزود: ترکیه سالانه 15 هزار تن واردات خرما دارد و این ظرفیت خوبی است که البته 25 درصد واردات خرمای ترکیه از ایران انجام می‌شود و استان بوشهر باید نهایت استفاده را از این موقعیت ببرد.

عامل توسعه خوشه صنعتی خرمای استان بوشهر نیز گفت: راه‌اندازی خوشه صنعتی خرما گامی در راستای بهبود وضعیت خرما و کمک به توسعه صادرات این محصول است.

ابوالفضل روزی‌طلب از ایجاد دایره‌المعارف خرمای ایران خبر داد و افزود: با ایجاد این دایره‌المعارف امکان شناخت تمام ویژگی‌های خرما فراهم می‌شود و زمینه کاربرد این محصول در صنایع تبدیلی به وجود می‌آید

کد خبر 27688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =