عضو انجمن تولیدکنندگان آب معدنی با اشاره به اینکه هم‌اکنون سرانه مصرف آب معدنی در ایران سالانه حدود 12 لیتر است، گفت: در کشوری مانند ترکیه این رقم به بیش از 100 لیتر می‌رسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، میشل راسکائو در نشستی با اشاره به اینکه طبق بررسی‌های انجام شده حدود 50 درصد تهرانی‌ها دچار کم‌نوشی هستند، اظهار کرد: سال قبل بازار آب معدنی در شرایط راکدی قرار داشت اما امیدواریم در صورت بهبود وضعیت اقتصادی مصرف آب معدنی در کشور افزایش یابد.

او با اشاره به مشکلات به وجود آمده برای تولیدکنندگان آب معدنی از نظر تامین مواد اولیه توضیح داد: متاسفانه میزان عرضه ماده اولیه موردنیاز تولیدکنندگان آب معدنی در بورس کالا ناچیز بوده و در اغلب مواقع ما مجبور می‌شویم از بازار آزاد ماده اولیه خود را تامین کنیم که قیمت آن حداقل 30 درصد بیشتر از قیمت عرضه شده در بورس کالا است. از سوی دیگر تغییر پی‌در‌پی قوانین و بخشنامه‌ها در سال قبل آسیب زیادی به تولیدکنندگان از جمله فعالان صنعت آب معدنی وارد کرد.

به گفته وی ایران زمانی یکی از بزرگترین تولیدکنندگان PET بود اما در حال حاضر به واردکننده این محصول تبدیل شده است.

وی با اشاره به افزایش هزینه حمل و نقل در چند سال اخیر عنوان کرد: نمی‌توان در چنین شرایطی توقع داشت که تولیدکنندگان آب معدنی قیمتهای خود را ثابت نگه دارند. این در حالی است که قیمت آب معدنی در ایران قابل مقایسه با قیمت این محصول در سایر کشورها نبوده و بسیار پایین است.

او حجم بازار آب معدنی ایران را سالانه بین 800 میلیون تا یک میلیارد لیتر اعلام کرد و گفت: سال قبل بازار آب معدنی کشور رشد چندانی نداشت.

این فعال صنعتی همچنین با اشاره به سرمایه‌گذاری شرکت دنون فرانسه در ایران عنوان کرد: ما مانند بسیاری از مواد دیگر شبه‌سرمایه‌گذار خارجی نیستیم. ما در شرایط تحریم یک روز هم ایران را ترک نکردیم و سرمایه‌گذاران دیگر فرانسوی می‌توانند از الگوی سرمایه‌گذاری دنون در ایران استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت آب معدنی دماوند بدون اشاره به ارزش سرمایه‌گذاری دنون فرانسه در ایران گفت: هم‌اکنون دنون 70 درصد سهام شرکت ما را در اختیار دارد و قرار است سرمایه‌گذاری‌های بیشتری نیز در ایران انجام دهد.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان آب معدنی در پاسخ به این سوال ایسنا که آیا می‌توان گفت که ذخیره آب معدنی کوه‌های دماوند چه زمانی تمام خواهد شد؟ گفت: باید بدانیم آبی که هم‌اکنون تولید و روانه بازار مصرف می‌شود مربوط به 10 تا 15 سال پیش‌ است که حالا از عمق زمین بیرون کشیده شده است. اصولا آب از بین نمی‌رود بلکه از نوعی به نوع دیگر تبدیل می‌شود. ما طبق قانون نمی‌توانیم بیش از 70 درصد از ذخایر آب محل فعالیت خود را برداشت کنیم. از سوی دیگر تلاش می‌کنیم تا با برنامه‌ریزی مانع از اتمام ذخایر آب دماوند شویم، چرا که این کار در نهایت به کسب و کار خودمان آسیب خواهد زد.

وی همچنین با اشاره به تاثیر منفی تحریم‌ها بر فعالیت تولیدکنندگان آب معدنی گفت: تحریم‌ها باعث شده است تا فرایند تامین مواد اولیه با دشواری انجام شود و روند اجرای طرح‌های توسعه‌ای نیز کند شود.

راسکائو گفت: سال قبل حدود 200 میلیون لیتر آب معدنی در این شرکت تولید شد و در حال حاضر بین 400 تا 450 نفر نیز در آن به صورت مستقیم مشغول به کار هستند.

کد خبر 27691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =