رییس کمیسیون تشکل‌های اتاق ایران گفت: مجمع عالی واردات تشکل ثبت شده در اتاق بازرگانی نیست و قرار است در اتاق بازرگانی با انجمن‌های وارداتی تخصصی تجمیع شود.

علی اصغر جمعه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در پاسخ به این سوال که آیا مجمع عالی واردات تشکلی است که در اتاق بازرگانی ایران به ثبت رسیده است یا خیر گفت: هر کدام از تشکل‌ها جایگاه خود را دارند و هیچ کدام از آن ها در کار یکدیگر دخالتی نداشته و موازی کاری ندارند.

وی ادامه داد: کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران به لحاظ این که کمیسیون تخصصی در اتاق ایران است جایگاه ویژه خود را دارد اما مجمع عالی واردات در اتاق بازرگانی ایران به ثبت نرسیده است.

او با بیان این‌که مجمع عالی واردات در زمان غضنفری، وزیر صنعت و تجارت دولت قبل تاسیس شد گفت: البته قرار است تشکل‌های وارداتی که تعداد آنها نیز بسیار زیاد است درهم ادغام و در نهایت انجمن ملی واردات کشور زیر نظر اتاق بازرگانی شکل گیرد.

رییس کمیسیون تشکل‌های اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر این‌که این درحالی است که کمیسیون‌های اتاق جایگاه خود را داشته و نقش آنها ارائه مشورت به هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران است بیان کرد: براساس قوانین نیز شرح وظایف اتاق بازرگانی، هیات رییسه، هیات نمایندگان و کمیسیون‌های تخصصی به این ترتیب است که نقش آن‌ها ارائه مشورت به قوای سه گانه است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تعدد تشکل‌های مختلف در زمینه‌ واحد فعالیت‌ها را با اختلال مواجه نمی‌کند تصریح کرد: متاسفانه تعدد تشکل‌ها مشکل ساز شده و ثبت تشکل‌های مختلف در اقتصاد ما به عارضه‌ تبدیل شده است.

به گفته رییس کمیسیون تشکل‌های اتاق بازرگانی ایران، قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار نیز نتوانسته است همچنان این مشکل را برطرف کند و هر کدام از سازمان‌ها نظیر وزارت کار، وزارت صنعت، معدن و تجارت و حتی وزارت جهاد کشاورزی هر کدام کانون‌ها و انجمن‌های مختلفی را به وجود آورده است.

وی با تاکید بر این‌که این عارضه به دولت آسیب می‌رساند اظهار کرد: یک تشکل قوی و واحد در یک امر مشخص می‌تواند نظر جامع ارائه و تاثیرگذاری بیشتری داشته و به دولت نیز کمک بیشتری کند.

جمعه‌ای افزود: اصراری نیست که الزاما این تشکل‌ها در اتاق بازرگانی ایران باشند ولی چون اتاق بازرگانی جایگاه قانونی داشته به موجب قانون می تواند به عنوان نمایندگان بخش خصوصی به انسجام تشکل‌های متعدد اقدام کند.

او درباره چگونگی شکل گیری مجمع عالی واردات خاطرنشان کرد: مرجعی که عامل شکل گیری این مجمع بوده وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت قبلی بوده است ولی پس از شکل گیری مجمع عالی واردات، وزیر وقت صنعت و تجارت در جلسه‌ای در اتاق بازرگانی ایران صراحتا اعلام کرد که مجمع عالی واردات باید در اتاق بازرگانی ایران ثبت شود که این اتفاق رخ نداد.

وی در پایان گفت: براساس تفاهم های انجام شده و تعاملات بین اتاق بازرگانی و وزارت صنعت، معدن و تجارت حتی در دولت قبلی نیز مقرر شد مجمع عالی واردات تشکلی تحت نظر اتاق بازرگانی باشد.

به گزارش ایسنا، درحال حاضر بالغ بر 300 تشکل تخصصی استانی و ملی در سراسر کشور وجود دارد که 160 تشکل تخصصی ملی زیر نظر اتاق بازرگانی ایران فعالیت می‌کنند.

کد خبر 27722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =