همزمان با پنجم اسفندماه "روز مهندسی"، سیدمحمدسعید نوری نائینی به‌عنوان مهندس منتخب بخش کشاورزی، از رییس جمهوری لوح تقدیر دریافت می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، روز مهندسی که امسال به‌عنوان روز ملی مهندسی نام‌گذاری شده است، با تقدیر از مهندسان برتر بخش‌های مختلف معدن، کشاورزی و ساختمان این روز را گرامی می‌دارند. امسال 10 نفر منتخب در سه نظام مهندسی فوق انتخاب شده‌اند که یک نفر آنها از بخش کشاورزی است.

بر اساس این گزارش، نمونه‌های مهندس کشور 20 نفر هستند که از بین اعضای نظام‌های مهندسی، شرکت‌ها و زیربخش‌های مربوطه انتخاب شده‌اند.

گفتنی است، دکتر سیدمحمدسعید نوری نائینی کاندید جمهوری اسلامی ایران برای احراز پست مدیرکلی سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در سال 1324 خورشیدی در نائین به دنیا آمد و پس از اخذ مدرک فوق‌لیسانس اقتصاد کشاورزی از دانشگاه تهران، عازم ادامه تحصیل در مقطع دکترا در رشته توسعه اقتصاد بین‌الملل در دانشگاه کرنل آمریکا شد.

وی پس از بازگشت، در سمت‌های مختلف علمی و مدیریتی در دانشگاه تهران، سازمان برنامه و بودجه و دانشگاه شهید بهشتی به کشور خدمت کرد.

نوری نائینی در سال 1373 به‌عنوان سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران حدود 11 سال در فائو خدمت کرد.او به‌دلیل دارا بودن دانش و توانایی منحصربه‌فرد، عهده‌دار ریاست نهادها، اجلاس و نشست‌های متعددی در این سازمان و سازمان‌های بین‌المللی دیگر همچون صندوق بین‌المللی توسعه کشاورزی و برنامه جهانی غذا شد، اگرچه متاسفانه به دلیل برخی کم کاری های دیپلماتیک از سوی وزارت جهادکشاورزی و وزارت امور خارجه دولت گذشته، توانایی های فنی او تحت الشعاع تنگناهای تحریم علیه جمهوری اسلامی قرار گرفت تا رقیب برزیلی به سمت دبیرکل فائو نائل شود.

وی علاوه بر مسئولیت‌های بین‌المللی متعدد، تألیف‌های زیادی در قالب مقالات و کتاب از خود بر جای گذاشت که می‌توان به تألیف کتاب‌هایی همچون "امنیت غذایی و توسعه کشاورزی"، "کارایی کشاورزی سنتی در ایران"، "تحلیل اقتصادی نظام تخصیص منابع در کشاورزی سنتی"، "توسعه یعنی آزادی"، "گذار از کشاورزی سنتی" و "مدیریت و ارزیابی" اشاره کرد.

در روز ملی مهندسی (عصر فردا) طی آیینی در محل برج میلاد تهران از مهندسان برتر صنعت، ساختمان و کشاورزی تجلیل می‌کند. علاوه بر آن، فرهنگستان علوم نیز برنامه مشابهی را برای مهندسان فنی کشور ترتیب داده است.

لازم به یادآوری است خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) طی سلسله مطالبی، اهمیت این موضوع و نقد بی تفاوتی به این موضوع را در حوزه کشاورزی به نقد گذاشته بود که خوشبختانه این پیشنهاد تا حدودی به مرحله اجرا رسیده است.

کد خبر 27730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =