طبق قانون "تمرکز وظایف بخش کشاورزی" که در فرآیند انتقال قرار دارد تنظیم بازار شب عید وظیفه مشترک دو وزارتخانه تجارت و کشاورزی اعلام شده که با توجه به سوابق بازار شب عید و تنظیم آن در‌ سال‌های گذشته که به رغم داشتن یک متولی ( وزارت تجارت) با حاشیه‌هایی همراه بود و نهایتا نهاد پاسخگویی نداشت، مشخص نیست باید منتظر چه قیمت‌هایی باشیم و نهایتا در برابر مشکل احتمالی، مسئول و پاسخگو که خواهد بود؟

به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در سال‌های گذشته که تنها متولی تنظیم بازار وزارت تجارت یا بازرگانی سابق بود علیرغم تولید مناسب میوه، تره‌بار و محصولات پروتئینی و حتی واردات رسمی و غیر رسمی، همواره مشکلاتی از جمله کمبود محصول و افزایش غیرمنطقی قیمت آن مردم را به هنگام خرید شوکه می‌کرد و نهایتا هم همه چیز با بهانه‌جویی‌هایی مانند به مرخصی رفتن کارگران انبارها و ... از سر باز می‌شد.

حالا که با تصویب قانون "تمرکز وظایف بخش کشاورزی" که در صورت ابلاغ از سوی دولت، تنظیم بازار محصولات کشاورزی نیز جزو وظایف وزارت جهاد کشاورزی تلقی می‌شود این مسئله به وجود می‌آید که تنظیم بازار شب عید که هر ساله حاشیه‌دار بوده است در فرآیند انتقال وظایف، وظیفه کدام وزارتخانه دولت تدبیر و امید است؟

البته علی‌اکبر مهرفرد – مسئول کمیته تدوین و پیگیری تصویب آیین‌نامه اجرایی قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی – در این باره به ایسنا گفت: گرچه با تصویب آیین‌نامه اجرایی قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی و ابلاغ آن که به زودی صورت می‌گیرد، تنظیم بازار شب عید به وزارت جهاد کشاورزی واگذار می‌شود اما با توجه به این‌که وظایف و اختیارات قانونی در فرآیند انتقال قرار دارد تنظیم بازار شب عید نیز وظیفه‌ مشترک هر دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و تجارت است که باید با همکاری یکدیگر آن را انجام دهند.

جالب اینکه تنظیم بازار محصولات کشاورزی از میوه و تره بار تا گوشت، مرغ، تخم‌مرغ و... که هرساله با مشکلاتی روبرو بوده است جای سوال است امسال با توجه به اینکه دو متولی پیدا می‌کند چگونه مدیریت خواهد شد؟ آیا تدبیر مشترک وزارتخانه‌های تجارت و جهاد کشاورزی به کار می‌آید تا دیگر شاهد سودجویی دلالان از بازار شب عید و مدیریت ضعیفش نباشیم؟ یا با دو تا شدن آشپز باید منتظر کمبودهای کاذب محصولات و قیمت‌های نجومی باشیم که دلالان آن را تعیین می‌کنند؟
کد خبر 27779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =