اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با توجه به وظایفی که دولت برای تنظیم بازار محصولات کشاورزی بر عهده این اتاق گذاشته، تدارکات برگزاری یک کنگره علمی برای نیاز سنجی تولیدات کشاورزی را کلید زد.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر درباره برنامه‌هایی که اتاق در سال آینده برای تنظیم بازار محصولات کشاورزی دارد، گفت: از زمانی که بخش کشاورزی به بدنه اتاق ایران اضافه شد، با تحرک ویژه برای پیشرفت بخش کشاورزی کشور گام برداشته است و امید می‌رود با برنامه‌هایی که برای سال آینده در دست اجرا دارد به تنظیم بازار محصولات کشاورزی کمک کند.

شمس‌علی هادی‌زاده معلم افزود: در سال آینده "کنگره ملی کشاورزی" با محوریت کشت‌های آبی و آمایش سرزمین محصولات کشاورزی در اتاق ایران برگزار می‌شود که علاوه بر تأمین امنیت غذایی، نقش ویژه‌ای در تنظیم بازار محصولات کشاورزی خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه دلیل اصلی نوسانات قیمتی محصولات کشاورزی و حتی صنایع غذایی ناشی از نوسانات تولید و تولید بدون رعایت الگوی کشت محصولات کشاورزی است، خاطرنشان کرد: کشاورزان در یک سال با افزایش ناگهانی سیب‌زمینی اقدام به افزایش بی‌رویه تولید و در سال آینده با ارزان شدن محصول، سطح زیر کشت خود را به شدت کاهش می دهند که این امر باعث گرانی محصول و چالش در بازار مصرف می‌شوند.

تولید بر اساس نیازسنجی محصولات کشاورزی، از سال آینده

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران با اشاره به اینکه در سال آینده نیازسنجی محصولات کشاورزی صورت می‌گیرد، ادامه داد: در صورتی که به الگوی کشت به‌عنوان یک علم توجه و به آن عمل شود، مشکلات و نوسانات قیمتی بازار محصولات کشاورزی نیز به‌طور خودکار برطرف می‌شود و با اجرای تولید بر اساس نیاز، نگرانی از بابت تنظیم بازار وجود نخواهد داشت.

هادی‌زاده معلم با آوردن یک مثال تصریح کرد: به‌طور نمونه با وجود اینکه در تولید مرغ خودکفا و تولید مازاد مصرف داریم، اما در مواردی به‌دلیل عدم برنامه‌ریزی در تولید و ذخیره‌سازی مناسب، مجبور به واردات برای تنظیم بازار می‌شویم که این امر باعث ضرر و زیان تولیدکننده و وارد شدن هیجان منفی و کاذب به بازار مصرف می‌شود.

وی یادآور شد: بر همین اساس، سال آینده "کنگره ملی کشاورزی" با همراهی و همکاری وزارت جهادکشاورزی برگزار می‌شود.

هادی‌زاده معلم تأکید کرد: در تاریخ 19 اسفندماه سال جاری نیز جلسه‌ای در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با همراهی وزیر جهادکشاورزی برگزار می‌شود تا شالوده این کنگره مشخص و زمان و مکان برگزاری آن تعیین شود.

گفتنی است، معاون اول رییس جمهوری وظایف 12 کارگروه تخصصی ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها و اعضای آن را در تاریخ 25 بهمن‌ماه برای اجرا ابلاغ کرد که در کارگروه تنظیم بازار، معاون اجرایی رییس جمهوری (رییس)، وزرای صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، دادگستری، کشور، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، امور اقتصاد و دارایی، اطلاعات، رییس کل بانک مرکزی ایران، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و رییس اتاق اصناف کشور حضور دارند.

اهم وظایف کارگروه تنظیم بازار عبارت است از:

1- سیاست‌گذاری و نظارت بر امور تأمین و توزیع و مدیریت مطلوب بازار کالاهای اساسی، حساس و ضروری و نهاده‌ها و نظارت بر تأمین امکانات و تسهیلات لازم در زمینه اعتبارات و تسهیلات بانکی مورد نیاز و امور گمرکی و مالیاتی مربوط به‌منظور روان‌سازی تولید، تأمین و توزیع آنها و نظارت مستمر بر ذخیره مطمئن و استراتژیک این کالاها.

2- هماهنگی و نظارت بر تعیین تعرفه، قیمت‌گذاری، بازرسی کالاها و خدمات و هماهنگی مراکز تصمیم‌گیری امور مذکور.

3- تحلیل بررسی آثار مستقیم و غیرمستقیم هدفمند کردن یارانه‌ها بر قیمت سایر کالاها و خدمات به‌ویژه کالاهای اساسی، حساس و ضروری و پایش مستمر آن از طریق سازمان‌های ذی‌ربط و اتخاذ راهکارهای مناسب برای جلوگیری یا برخورد با موانع احتمالی اجرای مطلوب قانون هدفمند کردن یارانه‌ها.

کد خبر 27848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =