بدهی فعالان صنعت چای به سیستم بانکی، نگرانی از جذب 40 میلیارد تومانی اعتبار 93 برای به‌زراعی باغ‌های چای را جدی کرده است.

 عضو هیات تحقیق و تفحص از سازمان چای در مجلس شورای اسلامی امروز در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: هرچند در بودجه 93، 40 میلیارد تومان برای به‌زراعی باغ‌های چای در نظر گرفته شده است، اما بحران صنعت چای به‌ویژه بدهکاری کارخانه‌های چای‌سازی و کشاورزان به سیستم بانکی، این نگرانی را به‌وجود آورده است که این مبلغ نتواند جذب بخش چای کشور شود.

ناصر عاشوری قلعه‌رودخانی افزود: 40 میلیارد تومان برای به‌زراعی باغ‌های چای و توسعه کیفی چای‌های استحصالی در بودجه سال آینده در نظر گرفته شده است، اما نمایندگان شمال کشور نگرانند که به‌علت بدهی موجود فعالان حوزه چای، امکان جذب آن برای چایکاران وجود نداشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، قیمت برگ سبز درجه دو که 950 تومان پیشنهاد شده، مشمول تجدید نظر دولت قرار گرفته است و بر اساس اخبار رسیده، جلسه‌ای درباره قیمت برگ سبز درجه دو در کارگروه ویژه چای تشکیل خواهد شد.

عضو مجمع نمایندگان شمال کشور با اشاره به اجرای اقتصاد مقاومتی در حوزه تولید ادامه داد: توجه به ارکان کشاورزی به‌ویژه پتانسیل‌های موجود، یکی از زیربناهای تفکر اقتصاد مقاومتی است؛ بر همین اساس، توجه به فعالیت حداقل 92 هزار خانوار در حوزه چای، ضروری به‌نظر می‌رسد.

عاشوری تصریح کرد: خارج کردن چای از انزوای 15 ساله جز با عزم جدی دولت برای اختلاط چای داخلی و خارجی محقق نخواهد شد که علاوه بر بازگرداندن نقدینگی به تولیدکنندگان چای و استان‌های شمالی کشور از خروج ارز جلوگیری کرده و با توجه به تولید ارگانیک چای در داخل کشور، عیار سلامتی چای نیز افزایش می‌یابد.

کد خبر 27849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =