دبیرکل کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی با اشاره به اینکه طبق آمار گمرک ایران در سال قبل حدود 17 میلیون تن واردات غلات داشته است، گفت: کشورهایی که به دلیل تحریم‌ها با ایران مناسبات تجاری نداشتند فقط خودشان را از یک بازار بزرگ محروم کردند.

کاوه زرگران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ با اشاره به اینکه تامین غلات موردنیاز کشور به بهترین شکل ممکن در حال انجام است، افزود: بعد از توافقات انجام شده در کنفرانس ژنو راه‌های مناسب جدیدی برای کشور بازگشایی شده است و از طریق تعدادی از بانک‌های اروپایی اعتبارات اسنادی ما ارسال و تائید می‌شود.

وی گفت: در حوزه گندم با توجه به استراتژیک بودن این کالا و حجم بالای واردات ایران بیش از 90 درصد واردات توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام می‌شود اما برنامه‌های مدونی وجود دارد که این میزان در سال آینده به سمت بخش خصوصی هدایت شود.

وی عنوان کرد: سرانه مصرف غلات و نان در ایران بالاتر از متوسط جهانی است. سرانه مصرف گندم در ایران از سوی وزارت کشاورزی آمریکا 196 کیلوگرم اعلام شده است و به همین دلیل ما سالانه چیزی حدود 14 میلیون تن گندم مصرف می‌کنیم و در برخی سال‌ها نیمی از این مقدار را به کشور وارد می‌کنیم. ما در سال 1391 حدود 6.8 میلیون تن گندم وارد کردیم و امسال هم قصد داریم 7.5 میلیون تن گندم وارد کنیم که بخش قابل توجهی از آن‌را انجام دادیم. همچنین ما در سال گذشته حدود 2.2 میلیون تن کنجاله سویا و 1.5 میلیون تن جو دامی و 5.2 میلیون تن ذرت وارد کردیم و با احتساب برنج وارداتی ما حدود 17 میلیون تن غلات وارد کردیم.

او با اشاره به اینکه اغلب کارخانه‌های آردسازی کشور متعلق به بخش خصوصی هستند اما به تعداد انگشت شماری کارخانه‌های دولتی نیز وجود دارد، گفت: ایران از نظر فناوری کارخانه‌های آرد جزو 5 کشور برتر دنیا است و بیش از 20 میلیون تن ظرفیت تولید آرد در کشور وجود دارد که بخشی از این ظرفیت می‌تواند در قالب همکاری با روسیه برای آسیاب گندم‌های مازادشان تخصیص داده شود و آرد آن در هر نقطه از شمال یا جنوب ایران تحویل مشتری شرکت‌های روسی شود.

دبیرکل کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی با بیان اینکه ایران جزو کشورهای مصرف کننده و واردکننده غلات در جهان محسوب می‌شود، اظهار کرد: تولیدکنندگان اصلی و بزرگ کشورهای حوزه CIS می‌توانند بخش اصلی نیاز غلات ایران را تامین کنند. ما در حال حاضر از برزیل و استرالیا واردات غلات داریم در حالی که همسایه جنوبی روسیه هستیم و روسیه تولید مازاد بر مصرف دارد. پس می‌توان نتیجه گرفت که شرکت‌های روسی نتوانسته‌اند در بازاریابی موفق عمل کنند و مشتری بزرگی مثل ایران را ترغیب به خرید غلاتشان کنند.

زرگران گفت: توصیه من برای آسان‌تر شدن بازرگانی بین کشورها این است که بانک‌های کشورهای حوزه CIS در تهران شعبه دایر کنند. این عمل می تواند موجب آسان تر شدن بازرگانی بین کشورها شود.

کد خبر 27898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =