کارخانه تولید کود بخش خصوصی به جای ارائه کود ریزمغذی حاوی پتاسیم و سولفات منیزیم، گچ تحویل کشاورزان داده و باید در محاکم قضایی به‌عنوان مفسد فی‌الارض محاکمه شود.

نماینده مردم تنکابن، عباس‌آباد و رامسر در مجلس شورای اسلامی امروز در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: در حالی که یکی از کارخانه‌های تولید کود، ماده معدنی در قالب کود مورد نیاز اراضی کشاورزی توسط تعاون روستایی به کشاورزان تنکابنی ارائه کرده است که عملاً آنچه در اختیار مردم قرار گرفته، گچ بوده است.

شمس‌ا... شریعت‌نژاد افزود: کودی که تحویل کشاورزان شده است، باید حاوی 25 درصد سولفات منیزیم و 25 درصد پتاس می‌بود، اما در کمال ناباوری، آنچه تحویل کشاورزان شده است، ماده‌ای مانند گچ است که نه‌تنها به تقویت خاک و گیاه نمی‌انجامد، بلکه باعث خشک شدن و صدمه به اراضی کشاورزی شده است.

وی خاطرنشان کرد: این شرکت که کود تحویلی خود را در اختیار سازمان تعاون روستایی قرار داده است، توانسته محموله‌های زیادی از تولیدات خود را در استان‌ها توزیع کند که با هوشیاری سازمان تعاون روستایی، آنالیز این کود انجام شد و بعد از توزیع، متوجه تقلبی بودن کود عرضه‌شده شدیم.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصادیق مفسدین فی‌الارض در جامعه ادامه داد: تنها نمی‌توان اختلاص سه‌هزار میلیارد تومانی را جزء مصادیق فساد فی‌الارض دانست؛ وقتی کشاورزی از بازار آزاد کود تهیه می‌کند و به امید افزایش محصول آن را در اراضی خود استفاده کرده و به جای محصول دچار خسران و ضرر و زیان می‌شود، در واقع فسادی در حوزه تولید اتفاق افتاده که باید جلوی آن گرفته شود.

شریعت‌نژاد تصریح کرد: حجم وسیعی از تولیدات این کارخانه که مدارک توزیع آن در اختیار اینجانب است و در صورت لزوم به رسانه‌ها داده خواهد شد، در میان کشاورزان استفاده شده و باید با صاحبان این کارخانه برخورد قانونی شود.

وی یادآور شد: اگر شرکت‌ها و کارخانه‌های بخش خصوصی بدون نظارت رها شده و کشاورزان که اساساً فاقد تریبون‌های قدرتمند رسانه‌ای هستند، همه تولیدات بدون کیفتی آنها را خریداری کرده و پس از ضرر و زیان، راه به جایی نداشته باشند، بخش کشاورزی به حاشیه رانده خواهد شد و انگیزه‌ای برای کشاورز نخواهد ماند.

عضو مجمع نمایندگان استان مازندران تأکید کرد: احضار رؤسای این کارخانه به دادگاه و تنبیه آنان به‌عنوان مفسدین فی‌الارض باید از طریق مراجع قضایی و وزارتخانه متولی تولید انجام شود تا کشاورزان رهاشده و بدون حامی نباشند

کد خبر 28098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =