معاون امور تولیدات گیاهی وزارت جهادکشاورزی گفت: هم اکنون بین 25 تا 30 درصد بذرهای مصرفی کشور دارای استاندارد مطلوب نیست.

عباس کشاورز در همایش تخصصی ارتقای کیفیت بذر در موسسه تحقیقات اصلاح، تهیه نهال و بذر جهادکشاورزی در کرج افزود: بزرگترین خواسته و سرمایه بخش کشاورزی اینست که از بذر به عنوان یک عامل صفات مطلوب و مورد انتظار پرورش و تولید استفاده کنیم.

وی ادامه داد: تعریفی که از بذر داریم ممکن است در کوتاه مدت تحقق آن مشکل باشد، اما اگر بخواهیم از بذر باکیفیت بهره‌مند شویم باید تلاش کنیم دوره تولید آن کامل و مطابق با استاندارد باشد.

معاون وزیر جهادکشاورزی تاکید کرد نباید تولید را با صنعت بذر مخلوط کنیم، چرا که صنعت بذر خیلی فراتر است و این صنعت، صنعتی ساده نیست و نباید با کشاورزی ساده مخلوط کرد.

به گفته کشاورز صنعت بذر نیازمند تدبیر مدیریت است و در این راستا سیاست وزارتخانه بر ارتقای کیفیت بذر با تنوع ارقام با کیفیت عالی است که از مهمترین اولویت های زراعت کشور به شمار می رود.

وی تاکید کرد: تولیدکنندگانی که به تولید بذر با کیفیت اهتمام ورزند بطور قطع مورد حمایت و توجه وزارت جهادکشاورزی قرار خواهند گرفت و با این وضعیت تقاضا برای تولید و مصرف نیز افزایش می یابد.

کشاورز با بیان این که متاسفانه غفلت بزرگی در خصوص تولید بذر جو داشته ایم ، افزود: از دید سیاست تولیدی، تولیدکنندگان و سرمایه گذاران امر بذر در اولویت خاص قرار دارند و به عنوان یک هدف باید این سیاست را در پیش بگیریم تا خودمصرفی به صفر برسد و این خواسته آرمانی ماست.

معاون وزیر جهادکشاورزی تاکید کرد آموزش کشاورزان باید به نحوی باشد که در تولید بذرهای متفاوت شناخت لازم را به دست آورند و به خود اجازه ندهند بذر تولیدی را به خود مصرفی برسانند .

به گفته کشاورز سقف تولید بذر برای تامین 100 درصد نیاز کشور است و به ذخیره 20 درصد بذر گواهی شده نیاز داریم.

کد خبر 28118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =