۰ نفر
۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۶

دولت یازدهم به ویژه در سه ماه اخیر با مصوبات رسمی، حداقل ۱۲ قلم کالا و خدمات را گران کرده است که شامل کارمزد جایگاه‌های سوخت، قیمت آب و برق، شیرخام، بلیط اتوبوس، مسکن مهر، نرخ سود بانکی، نهاده دام و موارد دیگر می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، گزارش های رسمی مرکز آمار و بانک مرکزی از کاهش نرخ تورم در ماههای اخیر خبر می دهد، به طوری که بر اساس جدیدترین گزارش‌های مرکز آمار، نرخ تورم دربهمن ماه به 33.7 درصد و البته بر اساس گزارش بانک مرکزی به 36.7 درصد رسیده است، ولی چنانچه به میان مردم برویم، همانند دولتهای گذشته، گزارش های رسمی تورم را تائید نمی کنند و همچنان از گرانی‌ها می نالند.

یکی از مهمترین وعده های دولت یازدهم کنترل گرانی‌ها بود ولی بررسی عملکرد این دولت در 7 ماه گذشته نشان می دهد، در کنار فقدان نظارت‌های لازم بر بازار که موجب گرانی‌های غیر رسمی بسیاری از کالاها و خدمات شده است، دولت و دستگاه های دولتی نیز مصوبات متعددی برای گرانی کالاها و خدمات داشته اند که به افزایش نارضایتی مردم از عملکرد دولت در مقابله با گرانی‌ها دامن زد.

خبرگزاری تسنیم در این گزارش فهرستی از گرانی‌های رسمی که با مصوبه دولت یازدهم به ویژه در 3 ماه گذشته کلید خورده است را منتشر می کند که البته ممکن است برخی گرانی‌های رسمی دولت از قلم افتاده باشد.

19 اسفند/کارمزد جایگاه‌های سوخت 2 برابر گران شد

شورای اقتصاد در جلسه 18 اسفند ماه تصویب کرد، کارمزد جایگاه‌های CNG خصوصی که قبلاً 400 ریال بود به 800 ریال و کارمزد جایگاه‌های شهرداری از 400 ریال به 700 ریال افزایش یافت که این مقدار از ابتدای سال 92 محاسبه و پرداخت می‌شود و تا پایان سال 93 قابل اجرا است.

از ابتدای سال 92، هر جایگاه CNG که توسط سرمایه گذاری بخش خصوصی راه‌اندازی شده است شامل این "کارمزد ویژه " می‌شود که در کلان‌شهرها به‌ازای فروش CNG هر مترمکعب 1400 ریال و در سایر شهرها 1200 ریال در نظر گرفته شده است.

نرخ کارمزد بنزین به‌ازای هر لیتر فرآورده 250 ریال برای سایر جایگاه‌ها، 350 ریال برای کلان‌شهر تهران و 290 ریال برای دیگر کلان‌شهرها در نظر گرفته شد. متوسط کارمزد تعیین شده به‌ازای هر لیتر نفت‌گاز و نفت سفید نیز 75 ریال تعیین شده که نسبت به قبل 15 ریال افزایش یافته است. (لینک خبر)

14 اسفند/عوارض آزادراه تهران-پردیس 40درصد گران شد

با مجوز سازمان راهداری، شرکت آزادراه تهران پردیس مبلغ عوارض این آزاد راه را با حدود 40 درصد افزایش از 1800 تومان به 2500 تومان افزایش داد، در حالی که مصوب شده بود این افزایش نرخ از ابتدای سال 93 اجرایی گردد. (لینک خبر)

12 اسفند/آب 20درصد گران شد

هیات وزیران در جلسه 30 بهمن مصوب کرد، نرخ تعرفه های آب  شهری و روستایی و خدمات دفع فاضلاب از ابتدای بهمن ماه سال جاری 20 درصد افزایش یابد. (لینک خبر)

به گزارش تسنیم، افزایش 20درصدی تعرفه آب بخش خانگی که از ابتدای بهمن ماه محاسبه شده و در قبوضی که از ابتدای سال 93 توزیع می‌گردد لحاظ خواهد شد، موجب افزایش 21تومانی تا 259تومانی هزینه مصرف هر مترمکعب آب خواهد شد. (لینک خبر)

11 اسفند/شیرخام 1300 تومان شد

وزارت صنعت، معدن و تجارت 6 اسفندماه سال جاری دستورالعملی را ابلاغ کرد که بر اساس آن قیمت شیر خام از ابتدای آذرماه از 1110 تومان به 1300 تومان افزایش یافته است.  (لینک خبر)

اتحادیه دامداران با اعتراض به ابلاغیه جدید وزارت صنعت برای خرید شیر خام به نرخ 1300 تومان اعلام کرد به جای پرداخت پول، آن هم به کارخانه‌ها باید از تیر ماه نهاده دامداران را تأمین کنند نه آذر ماه.(لینک خبر)

پس از ابلاغ مصوبه جدید وزارت صنعت درباره یارانه شیرخام،‌کارخانه‌ها و حتی دامداران نسبت به این تصمیم رضایت نداشته و به عدم مشارکت دهی در تصمیمات اتخاذ شده معترض شدند.(لینک خبر)

9 اسفند/برق 24 درصد گران شد

هیات وزیران در جلسه 30 بهمن مصوب کرد، به وزارت نیرو اجاره داده می شود از اول بهمن ماه سال 92 متوسط قیمت فروش هر کیلووات ساعت را بدون تغییر ساختار تعرفه ها از 430 ریال به 533.2 ریال افزایش دهد. (لینک خبر)

وزیر نیرو نیز در هیمن رابطه از افزایش 24 درصدی قیمت برق خبر داد و گفت: افزایش قیمت از اسفندماه اعمال می‌شود اما قبوضی که افزایش قیمت برق در آنها اعمال شده است، فروردین‌ماه 93 به دست مشترکان می‌رسد.(لینک خبر)

به گزارش تسنیم، با افزایش 24درصدی متوسط قیمت برق از 43 تومان به 53 تومان در مصارف خانگی بر اساس مصوبه جدید دولت، هزینه خانوارها برای قبوض برق از 194 تومان تا 7000 تومان در 7 پلکان افزایش خواهد یافت. (لینک خبر)

7 اسفند/بلیط اتوبوس 20درصد گران شد

با مجوز وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، نرخ پیش فروش بلیط اتوبوس برای نوروز 93 از 11 اسفندماه سال جاری 20درصد افزایش یافته است.

احمدرضا عامری رییس اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافری در این زمینه گفت:‌ قرار بود میزان افزایش قیمت بلیت اتوبوس در طرح نوروزی سال 93 بیشتر از 20 درصد باشد، اما با توجه به شرایط اقتصادی مقرر شد مانند سال‌های اخیر میزان افزایش همان 20 درصد باشد.(لینک خبر)

26 بهمن/نرخ بلیط هواپیما آزاد می‌شود

با مجوز وزارت راه و شهرسازی و تصویب دولت، آزادسازی قیمت بلیط هواپیما که البته با گرانی نرخ نیز همراه خواهد بود در دستور کار دولت قرار گرفت و بر اساس اعلام قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی و هواشناسی این وزارتخانه در حال بررسی 8 مسیر هوایی برای آزادسازی قیمت‌ها است تا به‌صورت پایلوت تا پایان سال قیمت دو مسیر هوایی هم‌زمان با متنوع سازی آزاد شود. (لینک خبر)

وزیر راه و شهرسازی نیز در همین رابطه با اشاره به اینکه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی محوری ترین بخش کارگروه حمل و نقل است از اجرایی شدن متنوع سازی و آزادسازی قیمت بلیت هواپیما از اردیبهشت سال آینده خبر داد. (لینک خبر)

26 بهمن/نرخ سود بانکی 26درصد شد

با مجوز شورای پول و اعتبار که تعیین نرخ سود تسهیلات و سپرده بانکی را به شکل توافقی به بانک‌ها سپرد، نرخ سود بانکی از آذرماه سال جاری در اغلب بانک های دولتی و خصوصی تا 26 درصد افزایش یافت تا با این کار هزینه اخذ تسهیلات بانکی و به تبع آن هزینه تولید و ده‌ها هزینه دیگر گران شود. (لینک خبر)

محمد حسن‌نژاد عضو ناظر شورای پول و اعتبار در این باره در پاسخ به این پرسش که آیا اخذ سود 26درصدی توسط بانک‌ها برای تسهیلات بانکی با مجوز شورای پول و اعتبار بوده است یا خیر، اظهار داشت: شورای پول و اعتبار در جلسه‌ای که طی ماه‌های اخیر داشت بانک‌ها را در این زمینه آزاد گذاشته است.در آن جلسه به بانک‌ها اجازه داده شد که به‌صورت توافقی با یکدیگر نرخ سود تسهیلات را افزایش دهند.
این عضو ناظر شورای پول و اعتبار با تأکید بر اینکه هدف شورا از این مجوز نزدیک شدن سود تسهیلات مبادله‌ای و مشارکتی بوده است، تصریح کرد: به همین منظور شورا مجوز داد که بانک‌ها سود تسهیلات مبادله‌ای را تا 20 درصد و مشارکتی را تا 26 درصد افزایش دهند.(لینک خبر)

معاون نظارتی بانک مرکزی هم اخیراً افزایش نرخ سود بانکی را تایید کرده و گفته است، نرخ سود برای برخی از مردم به 31 درصد هم می رسد. حمید تهران‌فر معاون نظارتی بانک مرکزی در گفت‌وگویی اعلام کرده «در حال حاضر نرخ سود بانک‌ها 21 درصد اعلام می‌شود و عده‌ای این وسط برای مردم تسهیلات می‌گیرند و 10 درصد به این 21 درصد اضافه می‌کند که حدود 31 درصد می‌شود یعنی افراد برای آنکه به منابع دستیابی پیدا کنند، حاضرند 31 تا 34 درصد سود پرداخت کنند، چرا که شرایط تورمی است و هر کسی از بانک‌ها تسهیلات بگیرد سود کرده است».  (لینک خبر)

23دی/مسکن مهر برای سومین بار تا متری 45هزار تومان گران شد

با ابلاغ مصوبه دولت از سوی وزارت راه  شهرسازی و سازمان ملی زمین و مسکن، قیمت مسکن مهر برای سومین بار در سال جاری تا سقف متری 45 هزار تومان گران شد تا مجموع گرانی مسکن مهر در سال 92 به متری 100 هزار تومان برسد.

در ابلاغیه دولت آمده است، در راستای نحوه محاسبه مابه التفاوت هزینه های پروژه های مسکن مهر و نظر به ضرورت جبران آثار تغییر قیمت ها در پیمان های فاقد تعدیل موضوع بخشنامه شماره 53024/92 مورخ 23 شهریور 92 معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، بدین وسیله دستورالعمل شماره 3 نحوه محاسبه مابه التفاوت هزینه های ساخت پروژه های مسکن مهر به همراه الحاقیه تفاهم نامه که به تائید وزیر راه و شهرسازی نیز رسیده است ، ابلاغ شد. (لینک خبر)

24 آذر/بلیت قطار پرند-تهران تا 87 درصد گران شد

با مجوز شرکت راه‌آهن، از 23 آذرماه سال جاری قیمت بلیت قطار ساعت 5 و 20 دقیقه صبح پرند-تهران با رشد 66 درصدی از 300 تومان به 500 تومان افزایش یافت. همچنین بلیت ساعت 6 و 20 دقیقه همین مسیر با رشد 87 درصدی از 800 تومان به 1500 تومان افزایش یافت. (لینک خبر)

13 آذر/نهاده دام گران شد

شرکت پشتیبانی امور دام با مجوز دولت از 6 مهرماه سال جاری قیمت نهاده دام را افزایش داد و به این ترتیب قیمت ذرت از 700 تومان به 860 تومان و قیمت سویا از 1050 تومان به 1650 تومان افزایش یافت که به ترتیب گرانی 23 و 57 درصد را درپی داشت. (لینک خبر)  ؛ (لینک خبر)

17 شهریور/زغال‌سنگ خام 20درصد گران شد

کمیته پشتیبانی زغال سنگ که هر سال درباره قیمت زغال‌سنگ تصمیم گیری می کند، امسال براساس برآورد کارشناسی پیشنهاد داد که 20 درصد به قیمت قبلی ذغال سنگ برای تحویل به کارخانه های کک سازی افزوده شود و رییس هیات عامل ایمیدرو در این باره اعلام کرد: برای حمایت از تولید زغال‌سنگ و فعالان بخش خصوصی در این معادن، با اصلاح قیمت این ماده معدنی موافقت و قیمت جدید ابلاغ شد. (لینک خبر)

 

کد خبر 28119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =