دبیر انجمن افزودنی های صنایع غذایی ایران با انتقاد از برخی اظهارنظرهای غیرکارشناسی درباره افزودنی‌ها گفت: بیش از 90 درصد از افزودنی‌ها دارای پایه طبیعی بوده و در همه کشورها نیز استفاده از افزودنی با رعایت حدمجاز امکانپذیر است.

پرویز جهانگیری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، توضیح داد: متاسفانه برخی افراد نامطلع بعضا اظهارنظرهایی در رسانه ها درباره افزودنی‌ها مطرح می کنند که نشان می‌دهد اطلاعی از این صنعت ندارند. مثلا گفته می شود وزارت بهداشت جلوی استفاده از افزودنی ها را بگیرد. این نشان می دهد که افراد درک درستی از صنعت افزودنی و کاربرد آن ندارند.

وی با اشاره به اینکه افزودنی‌ها برای بهبود کیفیت غذا مورد مصرف قرار می گیرند، افزود: 90 درصد از کل افزودنی ها دارای پایه طبیعی هستند و مصرف آنها هیچ مشکلی ندارد. نکته مهم این است که در مصرف افزودنی ها حدمجاز رعایت شود.

او با اشاره به تولید بسیاری از انواع افزودنی‌ها در ایران گفت: البته در مورد برخی از افزودنی هایی که امکان تولید آنها در کشور وجود ندارد، همچنان واردات داریم.

دبیر انجمن افزودنی‌های صنایع‌غذایی ایران درباره وضعیت صنعت غذا در سال 1392 توضیح داد: متاسفانه سیاستهای دولت قبل به ویژه در ماه‌های پایانی آن به تولید آسیب‌های زیادی وارد کرد. در حال حاضر کمبود نقدینگی از اصلی ترین مشکلات کل صنایع است. از سوی دیگر مزاحمت‌های مقرراتی و قانونی نیز برای صنایع وجود دارد. متاسفانه در هشت سال گذشته بعضا مقرراتی وضع شد که ضد تولید بودند و باعث افت شدید بسیاری از تولیدات ما به ویژه در حوزه صنایع غذایی شد. به عنوان مثال تولید شیر ما زمانی به 10 میلیون تن هم رسیده بود که به دلیل سیاست‌های غلط هم اکنون به شدت کاهش یافته و حتی ناچار به واردات شیرخشک شدیم.

جهانگیری با اشاره به اینکه امکانات مملکت به ما اجازه می دهد از محل صنایع تبدیلی درآمدی برابر با صنعت نفت داشته باشیم، اظهار کرد: در حال حاضر بانک‌ها با نرخ های سود بسیار بالا تسهیلات می دهند و در چنین شرایطی انگیزه تولید و اشتغال در کشور باقی نمی ماند.

او با اشاره به اینکه صنعت افزودنی مانند دیگر صنایع غذایی با مشکلات خاص خود مواجه است، گفت: جدا از برخی اظهارنظرهای غیرکارشناسی در مورد این صنعت، متاسفانه در این زمینه برای فعالیتهای این صنعت به ویژه در حوزه واردات نیاز به اخذ مجوزهای دست و پاگیر فراوانی است که همین موضوع هزینه های زیادی را به این صنعت تحمیل می کند.

دبیر انجمن افزودنی های صنایع غذایی ایران افزود: در همه جای دنیا به تولیدکنندگان اطمینان می شود چرا که اگر چنین کاری نشود زمینه برای فعالیت واحدهای زیرزمینی و زیرپله ای فراهم می شود و کالای تقلبی نیز در بازار گسترش می یابد.

وی با تاکید بر مقررات زدایی در حوزه صنعت گفت: به عنوان مثال یکی از اقدامات خوبی که انجام شد حذف طرح شبنم بود، چرا که اجرای این طرح باعث تشدید قاچاق شده بود.

جهانگیری با بیان اینکه یکی از اهداف صنعت افزودنی غنی سازی مواد غذایی مانند نان است، اظهار کرد: بدون استفاده از افزودنی ها مواد غذایی کیفیت لازم را نخواهند داشت اما باید در استفاده از افزودنی ها حدمجاز را رعایت کرد.

به گفته دبیر انجمن افزودنی های صنایع غذایی ایران در حال حاضر حدود 25 واحد تولید افزودنی در کشور فعالیت می کنند و بخش عمده ای از نیاز بازار داخلی نیز توسط همین واحدها تامین می شود. صنعت افزودنی صنعتی کاملا تخصصی بوده که هم اکنون در حال حرکت به سمت تنوع بخشی به تولید محصولاتش است. به عنوان مثال ایران دارای تنوع گیاهی فراوانی بوده که می توان افزودنی های زیادی را از این گیاهان استخراج کرد.

کد خبر 28169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =