عضو هیات مدیره انجمن سیب زمینی ایران گفت که با عرضه محصولات بهاره سیب زمینی از اواخر فروردین ماه سال آینده، قیمت این محصول در کشور منطقی و مناسب خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، رمضان مقصودلو در نشستی خبری قیمت سیب زمینی در میادین میوه و تره بار سراسر کشور را بین 2200 تا 2500 تومان عنوان کرد و افزود: در واحدهای خرده فروشی نیز قیمت سیب زمینی حدود سه هزار تومان است که از نظر انجمن این قیمت بسیار بالا است و باید به حدود نصف کاهش یابد.

وی سپس با اشاره به دلایل افزایش قیمت سیب زمینی گفت: علت افزایش قیمت این محصول مربوط به سال های زراعی 90 و 91 است که با وجود تولید حدود پنج میلیون و 200 هزار تن سیب زمینی، قیمت این محصول به صورت چشمگیری کاهش یافت و با توجه به پایین بودن نرخ تضمینی خرید آن، کشاورزان انگیزه ای برای تولید سیب زمینی نداشتند.

عضو هیات مدیره انجمن سیب زمینی ایران سپس پیش بینی کرد که با منطقی شدن تولید و برداشت این محصول در ماه های ابتدایی سال آینده و همچنین قیمت تضمینی آن، سیب زمینی مجددا نقش اساسی خود را در سبد خانوارها حفظ کند.

وی با اشاره به پیشنهادهای انجمن سیب زمینی برای کنترل قیمت این محصول افزود: در 27 شهریور ماه امسال در نامه ای به وزیر جهاد کشاورزی، پیشنهاد دادیم تا برای تنظیم بازار داخلی، واردات سیب زمینی برای صنایع فرآوری آزاد شود، اما این پیشنهاد در 19 بهمن ماه اجرایی شد که بازار از این محصول تخلیه و دچار کمبود شد.

مقصودلو همچنین گفت که پیشنهاد دیگر انجمن عرضه مستقیم سیب زمینی در میادین میوه و تره بار بود که 11 شهریور ماه آن را ارایه کردیم، اما این پیشنهاد در 19 اسفند ماه به مورد اجرا درآمد.

به باور این عضو هیات مدیره انجمن سیب زمینی ایران، چنانچه این پیشنهادات به موقع عملیاتی می شد، به طور قطع وضعیت این محصول اکنون بحرانی نبود.

مقصودلو همچنین تولید سال جاری سیب زمینی را چهار میلیون و 200 هزار تن عنوان کرد و اظهار داشت: این میزان تولید حدود یک میلیون تن کمتر از تولید سال زراعی 90 و 91 است.

وی با بیان اینکه، انجمن سیب زمینی ایران جایگاه مشاوره ای دارد و مسئولیت تعیین و تدوین الگوی کشت به عهده وزارت جهاد کشاورزی است، تصریح کرد: این انجمن با برگزاری جلسات مستمر، وضعیت تولید، توزیع و قیمت این محصول را ماهیانه رصد و پیشنهادات مربوطه را به وزارت جهاد کشاورزی ارایه می کند.

وی اضافه کرد: با توجه به مسایل پیش آمده منتظر گرانی سیب زمینی در کشور بودیم و بر این اساس بود که پیشنهادات لازم را برای جلوگیری از گرانی و تنظیم بازار ارایه دادیم، اما متاسفانه به روز نبودن تشکیلات جهاد کشاورزی سبب بوجود آمدن این وضعیت در کشور شد.

مقصودلو میزان تولید مناسب سیب زمینی در کشور را حدود پنج میلیون تن در سال دانست و گفت: چنانچه این میزان سیب زمینی در کشور تولید شود، 500 هزار تا یک میلیون تن در اختیار صنایع فرآوری، 500 هزار تن برای صادرات و مابقی آن برای مصرف و بذر داخلی اختصاص می یابد.

وی سپس قیمت تمام شده تولید سیب زمینی را حدود 800 تومان دانست و گفت: بر این اساس قیمت منطقی خرید سیب زمینی از کشاورزان بین 1200 تا 1500 تومان است، ضمن اینکه قیمت منطقی برای مصرف کننده نیز حدود 2 هزار تومان خواهد بود.

کد خبر 28207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =