رییس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات کشاورزی، گفت: با وجود تداوم ممنوعیت واردات میوه، همچنان در سطح شهر انواع میوه خارجی وجود دارد که این امر حاکی از عدم رعایت این قانون است.

به گزارش ایرنا، چندی پیش وزیر جهادکشاورزی در نشست اتاق ایران صریحا واردات میوه را ممنوع اعلام و تاکید کرد که امسال به هیچ عنوان واردات میوه نخواهیم داشت.

سیدرضا نورانی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، با اشاره به تاکید وزیر جهادکشاورزی مبنی بر ممنوعیت واردات میوه در ایام نوروز، افزود: با وجود ممنوعیت واردات، هم اکنون در میوه فروشی های سطح شهر شاهد عرضه انواع انگور، گلابی، نارنگی پاکستانی و سیب درختی وارداتی هستیم.

وی گفت: هنوز مشخص نیست این میوه های رنگارنگ وارداتی چگونه، توسط چه کسانی و با چه منظوری وارد بازار مصرف شده اما به هر حال باید مشخص شود که وقتی واردات میوه ممنوع است چرا چنین روندی در کشور ادامه دارد؟

وی اضافه کرد: معتقدم میوه به شکل مسافری نمی تواند وارد کشور شود زیرا واردات میوه به تجهیزات و امکانات سردخانه ای نیاز دارد.

نورانی ادامه داد: اگر قرار است واردات میوه داشته باشیم، به طور قطع باید این واردات از طریق مجاری قانونی و در شرایط بهداشتی و قرنطینه ای مناسب وارد تا قیمت آن نیز برای مصرف کنندگان مشخص شود.

رییس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات کشاورزی، تاکید کرد که این حجم از انواع میوه خارجی نمی تواند به صورت قاچاق وارد کشور شود، چرا که هیچ میوه ای بدون رعایت اصول قرنطینه ای و سردخانه نمی تواند از خارج وارد کشور شود.

وی افزود: انتظار می رود این موضوع مورد بررسی مسئولان امر قرار گیرد تا مشخص شود چه کسانی در پشت پرده واردات میوه قرار دارند.

نورانی، نگرانی مردم در خصوص کمبود میوه بخاطر سرمازدگی در ایام نوروز را بی مورد دانست و اظهار داشت: خوشبختانه امسال وضعیت تولید مرکبات کشور از جمله پرتقال مطلوب بوده به طوری که بخش عمده آن در انبارها و سردخانه ها برای عرضه در ایام نوروز ذخیره شده بود و تنها بخش اندکی از پرتقال انباری در مناطق شمالی کشور در اثر سرما دچار یخ زدگی شده است.

وی تاکید کرد: به طور قطع برای تامین پرتقال مورد نیاز نوروز تا اوایل اردیبهشت ماه سال آینده هیچ مشکلی نخواهیم داشت.

وی درباره شرایط تولید و گران بودن قیمت سیب درختی در سال جاری نیز افزود: افزایش سرما سبب شد که تولید این محصول در برخی از استان های کشور نسبت به سال گذشته با کاهش 30 تا 40 درصدی مواجه شود و همین امر باعث گرانی قیمت سیب شد.

وی ارقام ارایه شده تولید سیب درختی از سوی برخی از مسئولان را نادرست عنوان کرد و گفت: در حالی که سال گذشته حدود 3 میلیون و 500 هزار تن انواع سیب درختی در کشور تولید شده بود این رقم امسال به دلیل سرمازدگی استان های آذربایجان شرقی و غربی، فارس به کمتر از 3 میلیون تن رسید.

رییس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات کشاورزی ادامه داد: تابستان گذشته به مسئولان اعلام کردیم، تولید سیب درختی از سال گذشته کمتر است، بنابر این انتظار می رفت برای کاهش قیمت سیب درختی و تعدیل قیمت آن در بازار برنامه ریزی دقیقی صورت گیرد که متاسفانه این امر تحقق نیافت.

وی درباره شایعات مبنی بر واردات نارنگی برای تنظیم بازار شب عید نیز افزود: برای تنظیم بازار میوه شب عید به ویژه تامین نارنگی، زمانی برای واردات این محصول باقی نمانده و تصور نمی کنم بتوانیم ظرف مدت یک هفته نارنگی وارد کنیم.

نورانی با بیان آنکه در تمام دنیا صادرات و واردات در کنار یکدیگر انجام می شود، گفت: در تمام دنیا وقتی تولید محصولی کاهش می یابد برای حمایت از مصرف کنندگان واردات صورت می گیرد تا با تنظیم بازار، مصرف کنندگان متضرر نشوند.

وی اضافه کرد: یک مشکل عمده ما این است که به دلیل نبود همکاری و مشارکت دستگاه های دولتی با تشکل ها، میزان تولید واقعی و کارشناسی به موقع انجام نمی شود تا در صورت نیاز بتوانیم برخی اقلام را وارد کنیم، بنابراین دود گرانی ها به چشم مصرف کنندگان می رود.

به گزارش ایرنا، عباس کشاورز معاون وزیر جهاد کشاورزی بتازگی میزان تولید سیب درختی امسال را 3 میلیون و 800 هزار تن و مرکبات را بیش از 4 میلیون عنوان کرده بود.

وی با بیان اینکه با واردات برخی محصولات موافق نیستم، اضافه کرد: معتقدم برای تنظیم بازار و کاهش فشار روی مصرف کنندگان باید کمبود برخی کالاها از طریق واردات جبران شود.

وی با اشاره به بالا بودن قیمت انواع میوه در میادین میوه و تره بار و عرضه این نوع میوه ها با قیمت های نجومی در سطح شهر، تاکید کرد که برای رعایت حقوق مصرف کننده باید این بخش به صورت مرتب مورد کنترل و نظارت مستمر سازمان های مربوطه قرار گیرد.

کشاورز تصریح کرد: نظارت و کنترل بازار میوه، ویژه ایام نوروز نیست بلکه باید نظارت مستمر در تمام طول سال بر فعالیت واحدهای عرضه کننده میوه در سطح شهر و میادین میوه و تره بار صورت گیرد.

کد خبر 28211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =