۰ نفر
۲۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۵

رییس هیات مدیره انجمن ملی سیب زمینی ایران (امساء) از صدور مجوز واردات بذر سیب زمینی خبر داد و گفت: برای سال آینده بخشی از بذر سیب زمینی مورد نیاز کشور به منظور پشتیبانی از تولید داخل وارد می شود.

محمدرحیم نیازی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: براساس این مجوز شرکت های عمده واردکننده می توانند تحت نظارت سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و سازمان حفظ نباتات کشاورزی بذر سیب زمینی مورد نیاز را وارد کنند.

وی اظهار داشت: هم اکنون 13 واحد تولیدکننده بذر سیب زمینی در کشور فعال که میزان تولید بذر آنها برای کشور مناسب است اما برای پشتیبانی و ضریب اطمینان بیشتر در تولید، بخشی از بذر سیب زمینی با ارقام جدید به کشور وارد می شود.

وی با بیان اینکه بذر سیب زمینی مورد نیاز از هلند و آلمان وارد خواهد شد، گفت: این بذر به اندازه ای وارد خواهد شد که نیاز داخل تامین شود.

وی درباره میزان صادرات سیب زمینی نیز افزود: تعرفه صادرات سیب زمینی 125 درصد بوده که به دلیل بالا بودن نرخ تعرفه این محصول، امسال صادرات نداشته ایم و بخش عمده محصول سیب زمینی تولید داخل به مصرف کشور رسیده است.

وی گرانی نرخ سیب زمینی را ناشی از کاهش میزان تولید امسال نسبت به سال گذشته، اعلام نشدن به موقع قیمت داخلی این محصول و نبود حمایت لازم از تولیدکنندگان برشمرد.

نیازی تصریح کرد: هم اکنون نرخ هر کیلوگرم سیب زمینی براساس میزان کیفیت و اندازه بین 2200 تا 2600 تومان از کشاورزان در مزرعه خریداری می شود.

وی درباره واردات سیب زمینی توسط کارخانجات نیز اظهار داشت: از سه ماه گذشته طی بخشنامه ای قرار شد سیب زمینی مورد نیاز واحدهای صنعتی و کارخانجات وارد شود.

وی اضافه کرد: این میزان واردات تنها برای خود مصرفی کارخانجات است و به دلیل جلوگیری از ورود برخی بیماری ها هیچ گونه وارداتی برای بازار مصرف صورت نگرفته است.

گفتنی است، سال گذشته حدود 4.4 میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید شد و میزان تولید سال جاری هنوز مشخص نشده است.

کد خبر 28247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =