دبیر انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات ماکارونی ایران از رشد صادرات ماکارونی در سال جاری خبر داد و گفت: برای سال آینده قصد داریم برنامه افزایش سرانه مصرف ماکارونی را در کشور با اجرا درآوریم.

مرتضی هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اینکه صنعت ماکارونی در سال جاری روال طبیعی خود را طی کرد و البته مانند سایر بخش‌های اقتصادی تحت تاثیر مسائلی مانند برگزاری انتخابات قرار گرفت، گفت: به دلیل مباحث ارزی در مقطعی صادرات ماکارونی مشمول پرداخت عوارض شد که البته بعد از پیگیری‌های انجام شده عوارض صادرات ماکارونی حذف شد و صادرات این محصول هم‌اکنون مشمول پرداخت هیچگونه عوارضی نیست.

وی با اشاره به اینکه افغانستان، عراق، کشورهای آفریقایی، کشورهای همسایه و منطقه سی‌آی‌اس جزو بازارهای صادراتی صنعت ماکارونی ایران هستند، اظهار کرد: در حال حاضر سرانه مصرف ماکارونی در کشور به طور دقیق مشخص نیست اما زمانی مطرح شده بود که سرانه مصرف ماکارونی در ایران حدود شش کیلوگرم است.

او با بیان اینکه تولیدکنندگان ماکارونی برای سال آینده بالا بردن سرانه مصرف ماکارونی را در برنامه خود دارند، افزود: البته دولت و بخش خصوصی باید در این زمینه به صورت مشترک با یکدیگر کار کنند چرا که افزایش سرانه مصرف ماکارونی در کشور منافعی را نیز برای دولت دارد؛ به طوری که باعث می‌شود میزان واردات اقلام ارزبری مانند برنج و گوشت کاهش یابد. ضمن اینکه مصرف ماکارونی به سبد هزینه خانوار نیز کمک می‌کند.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات ماکارونی ایران با اشاره به عضویت حدود 35 کارخانه تولید ماکارونی در این انجمن اظهار کرد: پنج برند عمده بازار ماکارونی را در اختیار دارند. در حال حاضر ظرفیت تولید ماکارونی در کارخانه‌های داخلی حدود 800 هزار تن است و تولید ماکارونی نیز به حدود 400 هزار تن می‌رسد.

هاشمی تاکید کرد: اولویت اصلی صنعت ماکارونی در سال 1393 افزایش صادرات و بالا بردن سرانه مصرف ماکارونی در کشور است.

کد خبر 28248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =