۰ نفر
۲۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۲

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: هم اکنون صادرات گوسفند زنده به کشورهای منطقه در دستور کار قرار دارد و با اقدامات کارگروه ذیربط امیدواریم این برنامه برای سال آینده محقق شود.

حسن رکنی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، درباره دام های سبک، افزود: این معاونت برای ساماندهی دام های سبک عشایری و دام های سبک به شکل بسته و نیمه بسته برنامه هایی در دست اجرا دارد به طوری که قرار است با همکاری دامداران و عشایر عملیات ساماندهی و کاهش جمعیت دام سبک تحقق یابد که در آن صورت فشار از مراتع و منابع طبیعی نیز کاهش می یابد.

وی اظهار داشت: در این برنامه علاوه بر کاهش جمعیت دامی برنامه افزایش بهره وری تولید شیر و گوشت را نیز در دست اقدام است.

وی درباره دام سبک به شکل بسته و نیمه بسته نیز گفت: در تلاشیم طبق برنامه ریزی دام های چندقلوزا را به تدریج جایگزین دام های بومی کنیم که در این راستا باید متناسب با شرایط دام های جدید، مدیریت نگهداری و الگوی غذایی آنها نیز اصلاح و به روز رسانی شود.

معاون وزیر جهادکشاورزی تصریح کرد: با بکارگیری از روش چند قلوزا در دام های سبک می توانیم در کمترین مقطع زمانی بیش از 2 بره تولید داشته باشیم، درحالی که در دام های بومی در همین مقطع زمانی تنها یک بره تولید می شد.

رکنی با بیان اینکه هم اکنون برخی نژادهای پیشرفته دنیا محدودیت فصلی برای جفت گیری ندارند، گفت: در این ن‍ژادها امکان بیش از یک دوره زایش در سال یا 3 زایش در طول دوره 2 ساله وجود دارد که این امر باعث می شود تعداد 2 تا 3 قلوزایی در دام های سبک افزایش یابد.

وی این روش را فرصت مناسبی برای کشور برشمرد و افزود: برای اجرای صحیح این روش ها در کنار برنامه های اصلاح نژادی باید روی فاکتورهای محیطی همچون امکانات، تجهیزات، آموزش نگهداری و تغذیه کارهای مناسبی انجام شود.

معاون تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی ادامه داد: اغلب کشورهای پیشرفته در زمینه اصلاح نژاد دام های سبک و چند قلوزا اقداماتی انجام داده اند که نتیجه آن کاهش تعداد دام ها و افزایش کیفیت تولید شیر و گوشت بوده است به همین دلیل یکی از برنامه های اساسی این معاونت نیز انجام چنین اقداماتی روی دام سبک است تا به بهره وری بالا دست پیدا کنیم.

** اجرای اصلاح ن‍ژاد بز در سال 93

وی درخصوص اصلاح نژاد بز در ایران نیز گفت: برای اصلاح ن‍ژاد بز مطالعات مقدماتی صورت گرفته اما هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

وی اظهار داشت: پکیج مطالعاتی اصلاح نژاد بز نقشه راهی برای ارتقاء تولید دام های سبک شیری است که می تواند برای خانوارهای روستایی از لحاظ اقتصادی و معیشتی بسیار موثر واقع شود و پیش بینی می شود برای سال 93 این برنامه تحقق یابد.

کد خبر 28258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =