۰ نفر
۱۰ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۳

علیرضا صفاخو: سال 1392 خورشید موسوم به سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی، یکی از سال‌های پرحادثه برای بخش کشاورزی بود، اگرچه اصولا همه بهره برداران بخش کشاورزی به واسطه ریسک پذیری بالا در پیشه گره خورده با امنیت غذایی تک تک شهروندان، به سال‌های پرحادثه بسیار عادت دارند، اما این بار حادثه‌ها از جنس دیگری بود. حادثه‌هایی که شاید پس از 8 سال سکانداری وزیران دولت احمدی نژاد، امسال با پوست اندازیبدنه اجرایی دولت در نیمه دوم سال، به شکل دیگری ورق خورد. البته از آنجا که معذوریت جا برای یک نشریه مکتوب مانع مرور تمام اتفاق‌های رخ داده در چند صفحه اختصاص یافته است، با این وجود کوشیده شده تا حدامکان به شاخص ترین مصادیق آنها اشاره شود و در آرشیو تاریخ رویدادهای کشاورزی سال 1392 خورشیدی باقی بماند. سالی که انتخاب معاونان وزیرجهادکشاورزی در دولت یازدهم و باور بیشتر آنها (و البته نه همه آنها! )"سال رویش بذرهای امید درکشتزار تدبیر" بود و نوید اتفاق‌های خوشی را که ماحصل کشت‌های تدبیرگران امروز است به اذهان بیشتر بهره برداران که با هزار و یک امید، حسن روحانی را در میان تمام گزینه‌ها برای ریاست جمهوری اسلامی ایران، واجد شرایط تر تشخیص دادند، نوید می‌دهد.


عزم بهره‌برداران برای حضور رییس جمهوری باب طبع کشاورزان

در جامعه کشاورزی، حتی وقتی چهره محبوبی مانند محمد خاتمی، شانس اصلی و جدی ریاست جمهوری قلمداد می‌شود، اما کشاورزان و مدیران این بخش ضمن احترام فوق العاده به رییس جمهوری دولت‌های هفتم و هشتم؛ جایگاه پدر معنوی کشاورزان در عالم سیاست یعنی هاشمی رفسنجانی را نمی‌توانند نادیده بگیرند و در واقع گزینه اصلح ریاست جمهوری برای بیشتر کشاورزان، فرد مورد حمایت رییس جمهوری دوره سازندگی و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام است. لذا پس ازتایید نشدن صلاحیت هاشمی رفسنجانی برای ریاست جمهوری امسال از سوی شورای نگهبان، همه نیروها به صورت هم افزایی حامی حسن روحانی شدند تا با پیروزی مهم وی در انتخابات امسال شادی و امید به خیمه عشایر و کاشانه‌های روستایی و کشاورزان مقیم شهر‌ها و روستاها رخنه کند. به این ترتیب حسن روحانی رییس جمهوری دولت یازدهم شد و با انتخاب کمیته کشاورزی به سردمداری چهره‌هایی مانند عیسی کلانتری و قره یاضی و.... شروع به ارزیابی گزینه اصلح وزارت برای دولت یازدهم کردند تا پس از به قول خود روحانی کلی ناز کردن حجتی و اصرار رییس جمهوری ( که شاید در نوع خود بی سابقه باشد) محمود حجتی برای اخذ رای اعتماد به صحن علنی مجلس معرفی شود و با کمپین‌های رسانه ای خودجوش از سوی رسانه‌های مجازی مثل پایگاه خبری فودپرس و خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) و رسانه‌های مکتوب مانند روزنامه‌های اعتماد، شرق و ... در کنار تجربه بدون حرف وحدیث حجتی در دوره ادغام و دولت هشتم، این وزیر عملگرا به رغم به کارنبردن واژه‌های دل چسب برای یک سخنرانی اما بتواند با سابقه روشن اجرایی، دل اکثریت نمایندگان اصولگرای مجلس نهم را برباید و این بار در ساختمان نعمتی جم خیابان طالقانی به عنوان وزیر جهادکشاورزی میراث به جا مانده از محمدرضا اسکندری و صادق خلیلیان را، تحویل بگیرد!

صدور احکام انتصاب و پوست‌اندازی بدنه اجرایی

 برخلاف دوره استقرار وزیرجهادکشاورزی دولت مهرورز احمدی نژاد در سال 1384 خورشیدی که قریب به اتفاق مدیران دوره وزارت حجتی قلع و قمع شدند و به انحای مختلف خانه نشین شدند، محمود حجتی در بدو ورود با انتصاب محمود بصیری از معتمدان خود به عنوان مسوول دفتر وزیر و مشاوری مانند شریعتمدار، حق انتخاب کادر همکارش را کلید زد که در این میان برخلاف انتظار تا زمان جلب رضایت رییس بنیاد مستضعفان برای آغاز همکاری دوباره عبدالمهدی بخشنده، به سمت معاونت برنامه ریزی و اقتصادی جهادکشاورزی، هیچ حکم جدیدی را به کارگزینی وزارتخانه نداد تا سرانجام با حضور بخشنده رسما نسیم تغییرات تدریجی مدیران غیرهمسو با سیاست‌های کارشناسی و مدنظر دولت اعتدال با احترام رقم بخورد. احترامی که جزو روحیات خاص وزیر محبوب رییس جمهوری فرهیخته با سابقه هشت سال احترام به مخالفان است!
 در هر حال به مرور معاونان وزیر در حوزه‌های استان‌ها، مدیریت منابع انسانی، تعاون روستایی، بهبود تولیدات دامی، معاونت تحقیقات وترویج کلید خورد و با فاصله ای بیش از حد تصور این تغییر شامل حال مدیر مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی و در نهایت معاونت تولیدات گیاهی هم شد. اگرچه تا لحظه تحریر این گزارش، همچنان معاونت آب و خاک و صنایع جهادکشاورزی دستخوش تغییر معاون نشده و حسن یونس سینکی، قائم مقام وزیر در امور بازرگانی وزارت جهادکشاورزی نیز، پیرو ابلاغ رسمی قانون انتزاع از سوی دولت در واپسین روزهای خروجی گرفتن صفحات ماهنامه ویژه نوروز 93 به چاپخانه از محمودحجتی حکم گرفت.
البته در جریان احکام تغییر روسای سازمان‌های جهادکشاورزی استان‌ها نیز حجتی و یارانش، تا امروز بی گدار به آب نزده اند و فقط به تغییر روسای سازمان‌های جهادکشاورزی استان‌های اصفهان، چهارمحال وبختیاری، فارس، آذربایجان شرقی و مازندران مبادرت کرده اند و به نظر نمی‌رسد در این زمینه نیز عجله زیادی نزد اتاق فکر وزیر در این زمینه وجود داشته باشد.

کنگره چهارم خانه کشاورز، بی‌سابقه به لحاظ استقبال مدیران ارشد کشوری

یکی از رویدادهای مهم امسال در بخش کشاورزی، برگزاری چهارمین کنگره "خانه کشاورز" بود که به واسطه حضور و سخنرانی رییس جمهوری و پخش زنده از شبکه خبر سیما، بازتاب زیادی داشت، به ویژه که رییس جمهوری دولت اعتدال در اظهار نظری صادقانه، آمار ارائه شده دولتدهم را به چالش کشید و از سیاست راستی آزمایی هم زمان با آغاز به کار دولت جدید خبر داد.سخنرانی ای که البته رییس جمهوری در آن با ادبیاتی کم سابقه در بخش کشاورزی و فاخر لب به ستایش از کشاورزان گشود و گفت:"کشاورز می‌افشاند، اما رویش آن بذر به دست و با اراده حق است، زارع کلمه زیبایی است، این نام خداست، خدا خود را زارع می‌داند، زارع یکی از نام‌های حق است و زارع واقعی خداست و کشاورزان وسیله زراعت را آماده می‌کنند."
یا وقتی روحانی با اشاره به جایگاه محبوب خیرین ادامه داد: "خیرین فقط خیرین مدرسه‌ساز و مسجد ساز نیستند، خیرین کشاورزانی هم هستند که با سود کم، اما با سود بابرکت، به میدان می‌آیند. بخش کشاورزی نه تنها غذای مردم را تهیه می‌کند و موجب استمرار حیات جامعه است. هر روز ما از دسترنج کشاورزان قدردانی می‌کنیم و هر بار که در کنار سفره غذا می‌نشینیم و الحمدلله می‌گوییم و در دل، قدردان همه آنهایی که سفره مردم را رنگین کردند، هستیم."
وی درآن کنگره و هنگام ادامه گفتار کرامت بخشی اش به کشاورزان ایرانی خاطر نشان کرد: "افتخاری وجود ندارد که سفره ما را کشاورزی دیگران آباد کند، آثاری از زراعت آمریکای لاتین گرفته تا شمال آفریقا، اروپا و آسیای دور، همه و همه در سفره ایرانی کم و بیش یافت می‌شود و این افتخار برای ما نیست."
البته پس از سخنرانی روحانی و کف زدن‌های پراحساس کشاورزان، حضور تک تک وزیران مرتبط با حوزه‌های تولیدی یا وزارت کشور، جایگاه سیاسی خانه کشاورز را همانطور که در اساسنامه اش آماده به نسبت حضور چهره‌های سیاسی احیا کرد. اگرچه برخی صاحبنظران محافل کارشناسی معتقدند از خانه کشاورز انتظار می‌رفت از این اقبال رییس دولت یازدهم و وزیران کابینه خیلی بیشتر بهره برداری رسانه ای می‌کرد.


اعلام قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی پیش از آغاز کشت، پس از 8 سال!

اعلام به موقع و با قیمت‌های منطقی قیمت‌های خرید تضمینی محصولات کشاورزی مورد حمایت دولت از جمله مهم ترین تدابیر امید بخش دولت یازدهم بود که می‌توان گفت محمود حجتی خیلی خوب توانست در این زمینه دولت روحانی را با وزارت جهادکشاورزی همسو و همراه کند. اتفاقی که می‌تواند در صورت ادامه دار بودن موجب تصمیم گیری بهتر کشاورزان در برنامه‌ریزی‌های پیش از کشت شود. به این ترتیب اگر الگوی کشت محصولات کشاورزی نیز توسط معاونت تولیدات گیاهی تدوین و ارائه شود، می‌توان به ساماندهی میزان تولید و تناسب آن با نیاز بازار داخلی و صادرات امیدوار شد.


اقبال مدیریت جدید به بخش خصوصی و اتاق بازرگانی

یکی دیگر از اتفاق‌های متفاوت مدیریت جدید حضور غیرمنتظره محمود حجتی، بخشنده و شریعتمدار در اتاق تهران و سپس اتاق ایران بود تا در کنار شنیدن مشورت‌ها و درد دل‌های آنها دنبال راه بهتری برای تعامل بخش خصوصی و دولتی بیابند. اتفاقی که سرانجام دراوایل اسفند ماه سال جاری موجب حضور حجتی در نشست صبحانه اتاق شد و به رغم این که برخی فعالان بخش خصوصی از صریح ترین ادبیات انتقادی و پردرد سال‌های اخیر استفاده کردند، اما حجتی بدون عکس العمل احساسی و عصبی پای شنیدن آنها نشست و سپس در روزی پرترافیک به لحاظ کاری، با حضور جمعی از رسانه‌های عمومی -وزیر بی تمایل به سخنرانی بدون محتوای خبری را در معرض پرسش‌هایی که پاسخگویی برخی از آنها در شان وقت و مسوولیت وزیر نبود، قرار دادند.

انتصاب مدیر جدید روابط عمومی جهادکشاورزی، گامی به پیش

امروز همه فعالان بخش همچون رسانه‌ها پذیرفته اند که پاشنه آشیل بخش کشاورزی ناکارآمدی روابط عمومی آن است. لذا اگرچه همه انتظار داشتند تا محمودحجتی در بدو ورود به وزارتخانه، مدیر روابط عمومی وزارت جهادکشاورزی را انتخاب کند، اما در عوض پس از کلی بررسی و تحقیق و ملاحظات داخلی و ... سرانجام از بین گزینه‌هایی مانند علیرضا بزرگی، محمدرضا غفوری و شاهرخ رمضان نژاد؛ عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشاورزی فرماندهی نهضت اطلاع رسانی ونوشتاری بخش کشاورزی را به عهده گرفت. مدیری که با توپ پر شروع به کار کرد و با روی گشاده همه خبرنگاران و روزنامه نگاران را همکار روابط عمومی در دوره جدید دانست و از آنها خواست تا اطلاع رسانی را فقط در گفت‌وگو با وزیر یا معاونان وزارتخانه تفسیر نکنند. مدیری که در بدو امر، رکنی معاون دام وزیر جهادکشاورزی را به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) برد و پس از اینکه خودش از خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) بازدید کرد و در آنجا خبر از برگزاری جشنواره برترین نوشته‌های بخش کشاورزی در هفته جهادکشاورزی سال 93 داد؛ در ادامه به اتفاق صفایی، مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی به خبرگزاری "فارس"رفت تا به تدریج میان رسانه‌ها و معاونان وزیرجهادکشاورزی بستر اعتماد و گفت‌وگو‌های هدفمند و مسوولانه آغاز شود.
البته این همه اتفاق‌های بخش روابط عمومی در دوره استقرار مدیرجدید روابط عمومی نبود، برگزاری دومین نشست هدفمند محمودحجتی با مدیران مطبوعات تخصصی کشاورزی و تشکیل کمیته مشترک، پوشش گسترده‌تر برخی رویدادها مانند ملاقات وزیرجهادکشاورزی با رییس مجلس سودان، امضای تفاهم نامه تجاری کردن دستاوردهای شرکت‌های دانش بنیان کشاورزی، بازدید وزیرجهادکشاورزی از نخستین نمایشگاه بین المللی دام وطیور vivدر جزیره کیش و...از اقدام‌های دیگری بودند که در قیاس با پوشش خبری فوق‌العاده حضور کشاورزان نمونه در تهران و همچنین نشست‌های معاونان وزیر به بهانه دهه فجر انعکاس رویدادهای کشاورزی را دست کم در قیاس با مدت مشابه سال قبل زیر و رو کرده است. اگرچه هنوز همگان انتظارات بیشتری دارند.

تجلیل آبرومندانه از نمونه‌های کشاورزی

وقتی در سال‌های 90 و 91 خلیلیان حضور در جلسه هیات دولت را به همراهی نمونه‌های کشاورزی ترجیح داد و در سال 92 نیز به بهانه انتخابات ریاست جمهوری گرامی داشت کشاورزان پیشرو به ورطه فراموشی سپرده شد، این گذر زمان موجب نشد تا محمود حجتی جایگاه خطیر آنها را ندیده بگیرد و از کنار آن به آسانی عبور کند. لذا با تدارکات خوبی که دیده شد و به رغم گرفتاری‌های زیاد مدیریتی، وزیر و معاونان او حداکثر تلاش خود را برای ثبت لحظات ماندگار انجام دادند و وزیر جهادکشاورزی با روی گشاده از این کشاورزان قدردانی کرد.


تصویب و ابلاغ قانون مهم انتزاع

همانطور که انتظار می‌رفت پس از کلی کش و قوس یکسال و نیمه، سرانجام قانون انتزاع مدیریت صنایع تبدیلی و بازرگانی محصولات کشاورزی از وزارت صنعت به وزارت جهادکشاورزی از سوی دولت در جلسه 30 بهمن 1392 ابلاغشد تا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت و معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور و به استناد ماده (5) قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی در وزارت جهادکشاورزی ـ مصوب1391ـ آئین‌نامه اجرایی قانون یادشده تصویب شود.

قانونی که شاید با توجه به انتصاب حسن یونس سینکی از چهره‌های کارکشته بازرگانی به عنوان قائم مقام وزیرجهادکشاورزی دولت یازدهم و خارج شدن معضل قدیمی ناهماهنگی وزارتخانه متولی تولید و وزارتخانه متولی بازرگانی، فضای تازه ای برای بخش کشاورزی رقم بخورد که در دوره قبل وزارت محمودحجتی هم، چنین شرایطی برای کادر اداری او فراهم نبود. البته این قانون مسوولیت‌های وزارت جهادکشاورزی را در مقابل مردم ومجلس دو چندان می‌سازد و باید دید که در عمل چه تاثیری در مراودات اقتصادی مدیریت کشاورزی و مصرف کنندگان و بازرگانان محصولات کشاورزی یا فعالان صنایع غذایی خواهد گذاشت.

دستاورد‌های دیپلماسی کشاورزی از آلمان و ایتالیا

وزیرجهادکشاورزی ایران که احتمالا هنوز چمدان‌هایش را پس از بازگشت از آلمان و هفته سبز برلین باز نکرده بود، بازهم کمربندهایش را در پرواز تهران به مقصد رم و مقر برگزاری سی و دومین اجلاس منطقه ای سازمان خوار بار و کشاورزی ملل متحد (فائو) بست تا دراین سفر نیز همچون سفر به آلمان و حضور نزد 80 وزیرکشاورزی خارجی میهمان در برلین، این بار به تبیین ظرفیت‌های مختلف بخش کشاورزی و تشویق سرمایه گذاران اروپایی و به ویژه ایتالیایی به سرمایه گذاری در این بخش و صنایع غذایی کشورمان که به حیطه وظایف مدیریتی محمود حجتی اضافه شده بپردازد و زمینه توسعه صادرات محصولات کشاورزی ایران به ایتالیا را فراهم کند. بگذریم که در این سفر وزیر جهادکشاورزی با سفر به شهر شمالی بولونیا، از فدراسیون اتحادیه‌های سازندگان ماشین آلات کشاورزی ایتالیا و همچنین اتحادیه تولید کنندگان بذر و کارخانه تراکتور و ادوات کشاورزی بازدید کرد. البته حجتی در این سفر کاری، از سایت پرورش گاومیش در لاتینا نیز بازدید کرده است، هرچند اطلاعات درخور توجهی پیرامون این بازدید‌ها تاکنون به رسانه‌ها مخابره نشده است.


طرح احیای 550هزارهکتار زمین در استان‌های خوزستان و ایلام

خوزستانی‌ها به عنوان بخشی از ملت ایران که در دوره جنگ هشت ساله ایران وعراق متحمل خسارت‌های جانی و مالی بسیار شدند و به واسطه تامین انرژی از زمین محل استقرار آنها، حق زیادی به گردن ملت ایران دارند. لذا پس از انتخاب روحانی به ریاست جمهوری ایران، با توجه ویژه و غیرشعاری رییس جمهوری دولت یازدهم مواجه شدند تا آنجا که ضمن در دستور کار قرار گرفتن طرح بهبود وضعیت اب آشامیدنی اهالی این استان، طرح احیای 550 هزار هکتار زمین قابل کشت در استان‌های خوزستان و ایلام که سال‌های خیلی دور، رهبری انقلاب طی بازدیدی مورد تاکید قرار داده بودند، دستور عمل اجرایی بگیرد و برنامه‌های بالادستی در حوزه آب و کشاورزی کشور، فراگیرتر شود. اگرچه در این وادی امضای تفاهم نامه ای میان سازمان شیلات ایران و موسسه ”جهادنصر" که موسسه عمومی غیردولتی است ودولت بدون پرداخت حتی یک ریال تسهیلات، بخشی کوچک از اراضی مناسب این طرح را برای آبزی پروری در قالب پرورش ماهی در قفس و میگو به شرکت‌های زیرمجموعه جهادنصر واگذار کرد، میان موافقان و مخالفان بحث‌های داغی را موجب شد که ذکر جزییات آنها در حوصله این گزارش نیست.


کشف آفت‌کش جدید محصولات کشاورزی، توسط محقق ایرانی

اما اگر از کنار برخی تصمیم‌های قانونی یا سیاستگزاری‌های دولتی که بگذریم، از کنار یک اتفاق علمی خوب نمی‌توان گذشت و آن این که امسال محققی ایرانی با همکاری محققان دانشگاه کوینزلند، دریافت سم عنکبوت استرالیایی می‌تواند حشره‌کش جدیدی برای محصولات کشاورزی در سراسر دنیا باشد.
سمی که در زمان تزریق به طعمه، معمولا کشنده است؛ اما «مهدی مبلی» به همراه دیگر همکارانش، دریافت که پروتئین جدیدی که در زهر نوعی رطیل استرالیایی وجود دارد، می‌تواند حتی در صورت مصرف دهانی توسط حشرات طعمه‌، آنها را بکشد.

این پروتئین برای کرم پنبه که یکی از آفت‌های کشاورزی مهم است، به شدت کشنده است. اهمیت این دستاورد محقق ایرانی و همکارنش زمانی دوچندان می‌شود که بدانیم این حشره و دیگر آفت‌های حشره‌ای، تولید محصولات کشاورزی را سالانه 10 تا 14 درصد در سطح جهانی کاهش می‌دهند و به 9 تا 20 درصد محصولات غذایی ذخیره‌شده آسیب می‌رسانند؛ همچنین چندین گونه نیز به حشره‌کش‌های موجود مقاوم هستند.
کما این که آزمایش‌هایی از این دست نشان داد پپتیدهای جداشده از زهر عنکبوت‌ها یا دیگر حیوانات حشره‌خوار سمی، مانند عقرب‌ها و صدپاها، ممکن است دارای پتانسیل برای ایفای نقش حشره‌کش‌های زیستی باشند.

بارش بلای سفید بر سر کشاورزان!

اگر بارش برف به میزان متناسب با توان استقامت تجهیزات سخت افزاری را بتوان برکتی ستودنی برای کشاورزان دانست، اما بهگواه خسارات سهمگین بارشسنگین برف در مازندران و سرمای شدید همراه آن، هشت هزار میلیارد ریال خسارت برآورد شده روی دست کشاورزان گذاشت!
آزمونی که دولت باید از آن سربلند بیرون می‌آمد که خوشبختانه به لحاظ نظارتی و همدردی با خسارت دیدگان به توفیق اجتماعی ناشی از آن دست یافته است. کما این که به محض دستور اکید رییس جمهوری برای همراهی دولت با مردم مازندران، محمود حجتی به اعزام فوری و اضطراری نماینده اش رکنی، اکتفا نکرد و چند روز بعد به اتفاق هیاتی، به مدت دو روز از طرح‌ها و پروژه‌های شاخص بخش کشاورزی و واحدهای دامی خسارت دیده بر اثر بارش برف در غرب استان مازندران، بازدید کرد و قول مساعدت جبران خسارات باغداران و حتی برخی مرغداران که سالن‌های آنها تخریب شده بود را در حد بضاعت دولت را داد.


تشکیل اتاق گفتگوی کشاورزی در تعاون روستایی


اگرچه تشکیل اتاق‌های مشورتی مثل اتاق فکر در دوره وزارت محمدرضا اسکندری مسبوق به سابقه است، اما از آنجا که مشورت‌های آن اتاق مورد عنایت مجریان وزارتخانه واقع نشد، امسال رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی در جلسه معاونان، مدیران ستادی و رؤسای سازمان جهاد کشاورزی سراسر کشور این وزارتخانه از تشکیل اتاق گفتگو با تشکل‌های کشاورزی کشور خبر داد.
وی انسجام‌بخشی و متشکل کردن جامعه کشاورزی را از اولویت‌های تعاون روستایی برشمرد و در این ارتباط توسعه و تقویت فرهنگ گفتگو میان تولیدکنندگان، صاحبان سرمایه و صنایع و تشکل‌های کشاورزی را راهکاری موثر در این زمینه دانست.
به گفته وی، برای اجرای برنامه‌های سازمان تعاون روستایی در شرایط فعلی کشور، ایجاد توافق و تفاهم عمومی و نیز همسویی همه ذی‌نفعان، بهره‌برداران و تشکل‌های کشاورزی ضروری است؛ لذا سازمان تعاون روستایی برای نیل به این همگرایی و همسویی، بنا دارد تا با تشکیل "اتاق گفتگوی کشاورزی" زمینه این تفاهم را فراهم کند. البته جزئیات برنامه‌ها و رویکردهای این اتاق در آینده نزدیک مشخص و اعلام خواهد شد و باید دید در چه فصل از فصول سال 1393 خورشیدی این طرح رنگ اجرا به خود می‌گیرد.


تجلیل رییس مجلس از مهندس نمونه کشاورزی در سال92


اگرچه تجلیل از مهندسان کشاورزی در شان آنها برگزار نشد و سازمان نظام مهندسی نتوانست روز مهندسی را خوب پاس بدارد، اما به هر حال در آیینی که به این مناسبت در برج میلاد برگزار شد، دکتر سیدمحمدسعید نوری نائینی کاندید جمهوری اسلامی ایران برای احراز پست مدیرکلی سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در سال 1324 خورشیدی به عنوانتنها مهندس نمونه کشاورزی برگزیده و به صورت غیابی تجلیل شد و لوحش را قریشی از معاونان سازمان مرکزی نظام مهندسی دریافت کرد!
نائینی که در شهرستان نائین به دنیا آمده است، پس از اخذ مدرک فوق‌لیسانس اقتصاد کشاورزی از دانشگاه تهران، عازم ادامه تحصیل در مقطع دکترا در رشته توسعه اقتصاد بین‌الملل در دانشگاه کرنل آمریکا شد.
وی پس از بازگشت، در سمت‌های مختلف علمی و مدیریتی در دانشگاه تهران، سازمان برنامه و بودجه و دانشگاه شهید بهشتی به کشور خدمت کرد.
نوری نائینی در سال 1373 به‌عنوان سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران حدود 11 سال در فائو خدمت کرد.او به‌دلیل دارا بودن دانش و توانایی منحصربه‌فرد، عهده‌دار ریاست نهادها، اجلاس و نشست‌های متعددی در این سازمان و سازمان‌های بین‌المللی دیگر همچون صندوق بین‌المللی توسعه کشاورزی و برنامه جهانی غذا شد، اگرچه متاسفانه به دلیل برخی کم کاری‌های دیپلماتیک از سوی وزارت جهادکشاورزی و وزارت امور خارجه دولت گذشته، توانایی‌های فنی او تحت الشعاع تنگناهای تحریم علیه جمهوری اسلامی قرار گرفت تا رقیب برزیلی به سمت دبیرکل فائو نائل شود.
وی علاوه بر مسئولیت‌های بین‌المللی متعدد، تألیف‌های زیادی در قالب مقالات و کتاب از خود بر جای گذاشت که می‌توان به تألیف کتاب‌هایی همچون "امنیت غذایی و توسعه کشاورزی"، "کارایی کشاورزی سنتی در ایران"، "تحلیل اقتصادی نظام تخصیص منابع در کشاورزی سنتی"، "توسعه یعنی آزادی"، "گذار از کشاورزی سنتی" و "مدیریت و ارزیابی" اشاره کرد


مجاز شدن اجباری عرضه محصولات خرید تضمینی‌شده در بورس

در دوره وزیر جدید جهادکشاورزی، حرکت‌های جدیدی برای بهبود وضعیت بورس کشاورزی ایجاد شده است که یکی از آنها این است که از سال آینده با الزام قانونی، کسانی که از عرضه محصولات خرید تضمینی‌شده در بورس کشاورزی ممانعت کنند، از مابه‌التفاوت سهم دولت محروم می‌شوند
کما این که با شناسایی انبارهای کشاورزان توسط شرکت بورس کالای ایران، روند جدیدی از ورود محصولات خرید تضمینی شده به این بازار باز خواهد شد.
جالب این که بر اساس اظهار نظر یک منبع آگاه در گفت وگو با ایانا، تا فروردین‌ماه سال 93 طرح شناسایی انبارهای کشاورزان برای حضور محصولات تولیدشده به بورس به‌صورت پایلوت خواهد بود و پس از آن با ابلاغ رسمی اجبار برای حضور محصولات خرید تضمینی‌شده به‌وجود خواهد آمد.
این کارشناس بورس کالا تصریح کرده است: در حال حاضر برخی موانع ازجمله نفع کارخانه‌ها مانع از آن می‌شود که محصولات کشاورزی بتواند حضور پررنگی در بورس داشته باشد، اما در زمانی که ابلاغ قانونی برای حضور این محصولات به‌وجود آید، کسانی که از این امر امتناع می‌کنند، از مابه‌التفاوت قیمت خریدهای تضمینی که دولت باید پرداخت کند، محروم خواهند شد.
بر اساس اعلام نظر این منبه آگاه، پس از اجرای موفق این طرح، تالارهای نمایندگی شعب در استان‌ها و شهرستان‌ها ایجاد خواهد شد و بخش کشاورزی به جایگاهی که لایق آن است، خواهد رسید.
و....!
در هر حال اگرچه شاید اشاره نکردن به سایر اتفاق‌های رخ داده مثل تسهیل واردات نهاده‌های مهم کشاورزی از جمله کود شیمیایی توسط موسسه‌های وابسته وزارتخانه مثل "جهاداستقلال" در زمانه سخت تحریم اقتصادییا حتی برگزاری نمایشگاه‌های متعدد ارگانیک و...کم لطفی به نظر برسد اما باید حق داد که کشاورزی عرصه گسترده ای است که نمی‌توان تمام اتفاق‌ها و حواشی آن را حتی در یک نسخه ماهنامه جمه بندی کرد. مهم این است که همه می‌دانیم در کشاورزی، کار نیکو کردن از پر کردن است، به شرطی کهدانش نوین تحقیقات و مدیریت اجرا حاکم بر تصمیم سازی‌ها وتصمیم‌گیری متولیان امر باشد!

 

کد خبر 28309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =