۰ نفر
۱۷ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۰

امسال برای نخستین‌بار، تولید تجاری خاویار در مزارع فعال کشور در سطح وسیع انجام می‌شود.

معاون مدیر بازرگانی شرکت مادرتخصصی خدمات کشاورزی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر درباره وضعیت ماهیان خاویاری در دریای خزر گفت: سال 2010 میلادی آخرین سال صادرات خاویار ایرانی بود؛ زیرا از آن سال به بعد برداشت تجاری از دریای خزر ممنوع شد.

ناصر اکتائی افزود: به‌منظور بازسازی ذخایر و جایگزینی آن‌ها، صید ماهیان خاویاری ممنوع اعلام شد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ماهیان خاویاری صیدشده در راستای تکثیر گرفته و به‌صورت زنده نگهداری می‌شوند.

اکتائی ادامه داد: در سال گذشته، سیاست ممانعت از صید ماهیان خاویاری دنبال شد و تا پنج سال ادامه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: 20 درصد خاویار و 80 درصد ماهیان خاویاری صیدشده در سال گذشته برای مولدسازی استفاده و کمتر از دو تن خاویار استحصال شد.

اکتائی یادآور شد: کشورهای حاشیه دریای خزر متفق‌القول شدند که در راستای بازسازی ذخایر، برای مدت پنج سال از صید ماهیان خاویاری جلوگیری کنند و تنها رهاسازی بچه‌ماهی به دریای خزر اتفاق بیفتد.

خاویار پرورشی در استان‌های ساحلی و غیرساحلی گسترش یافت

معاون مدیر بازرگانی شرکت مادرتخصصی خدمات کشاورزی تأکید کرد: از لحاظ تاریخی، میزان سهم ایران از خاویار دریای خزر به دو دوره برمی‌گردد. یکی زمانی که اتحادیه جماهیر شوروی در شمال و ایران در جنوب کشور قرار داشت و سهم ایران و شوروی 50 - 50 بود و پس از آن که کشورهای تازه استقلال‌یافته به‌وجود آمدند، بر اساس توافق سایتس اجازه صید و صادرات صادر شد.

وی اظهار داشت: از 10 سال گذشته در ایران سرمایه‌گذاری برای بخش خاویار توسط بخش خصوصی آغاز شد و بدین ترتیب آغاز تولید خاویار پرورشی شکل گرفت و از دو سال گذشته نخستین محصولات راهی بازار شد.

اکتائی همچنین گفت: حدود 600 تا 700 کیلوگرم خاویار پرورشی در این مدت استحصال شد و در برنامه است که نخستین تولید تجاری مزارع در سال 93 انجام شود که پیش‌بینی می‌شود از هر مزرعه‌ای حدود یک تا دو تن خاویار برداشت شود.

وی در ادامه افزود: مزارع پرورشی در حاشیه دریای خزر و در استان‌های گیلان و مازندران در حال فعالیت هستند و علاوه بر آن در استان‌های قم و خوزستان نیز خاویارهای پرورشی به مرحله برداشت رسیده است.

معاون مدیر بازرگانی شرکت مادرتخصصی خدمات کشاورزی خاطرنشان کرد: حفاظت، توجه مردم به ماهیان خاویاری به‌عنوان وثیقه و امانتی است که مدنظر قرار گرفته و در برنامه‌ریزی‌ها لحاظ شده است.

اکتائی در پایان تصریح کرد: برداشت تجاری خاویار تا اطلاع ثانوی ممنوع است و تنها برای بازسازی ذخایر، صید زنده انجام می‌شود.

کد خبر 28351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =