رییس اتحادیه فروشندگان میدان میوه و تره بار با بیان این که افزایش و کاهش محصولاتی مانند پیاز و سیب زمینی سناریویی است که هر سال تکرار می شود گفت: کاهش تولید سیب زمینی در سال گذشته گرانی این محصول را در پی داشت، به طوری که نرخ هر کیلوگرم سیب زمینی در بازار به 3500 تومان نیز رسید.

حسین مهاجران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: در حال حاضر هر کیلوگرم سیب زمینی در میدان میوه و تره بار به قیمت 2400 تا 2600 تومان عرضه می شود.

وی اظهار داشت: حدود سه سال متمادی قیمت سیب زمینی کمتر از هزینه تمام شده تولید این محصول خریداری می شد که همین امر باعث شد بخش عمده تولید کنندگان به کاشت توت فرنگی روی بیاورند و از چرخه تولید سیب زمینی خارج شوند.

مهاجران یکی از مشکلات بخش کشاورزی را روش کشت به شکل سنتی دانست و تصریح کرد: در این روش چون برنامه ریزی و الگوی کشت وجود ندارد، تولید کننده در صورت متضرر شدن به کشت محصول دیگری روی می آورد که این موضوع در نهایت موجب ضرر و زیان مصرف کنندگان می شود.

وی گفت: به دلیل گرانی نرخ سیب زمینی و بالا رفتن نرخ خرید این محصول از کشاورزان پیش بینی می شود برای سال آینده با افزایش تولید این محصول مواجه شویم و همین امر ارزانی این محصول را به همراه داشته باشد.

مهاجران اظهار داشت: حال انتظار می رود وزارت جهاد کشاورزی با برنامه ریزی برای اصلاح الگوی کشت، سیستم کاشت و برداشت را تغییر داده تا تولید کنندگان طبق برنامه ریزی به تولید محصولات کشاورزی بپردازند تا به دلیل مشکلات تنظیم بازار و پائین بودن نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی هر ساله با کاهش تولید برخی محصولات مصرف کنندگان نیز متضرر نشوند.

وی اضافه کرد: امروز هر کیلوگرم پیاز بین 600 تا 1300 تومان، قیمت هر کیلوگرم کدو حدود 800 تومان، بادمجان بین 1200 تا 2500 تومان و هندوانه بین 600 تا 1000 تومان در میدان میوه و تره بار به فروش رسید.

مهاجران ادامه داد: این در حالیست که طی دو ماه گذشته نرخ هر کیلوگرم کدو و بادمجان حدود چهار هزار تومان و هر کیلوگرم هندوانه نیز 1400 تومان بوده است.

وی در خصوص نرخ میوه در میدان میوه و تره بار تصریح کرد: امروز قیمت هر کیلوگرم پرتقال 1800 تومان، سیب درختی 4000 تومان، خیار بین 1000 تا 2200 تومان و توت فرنگی هشت هزار تومان در میدان میوه و تره بار به فروش رسید.

وی در خصوص گرانی موز نیز گفت: در حال حاضر قیمت جهانی موز افزایش یافته به طوری که هر کیلوگرم موز به شکل مقطعی با قیمتی بین 3500 تا پنج هزار تومان در میدان میوه و تره بار عرضه می شود.

مهاجران در خصوص تاثیر اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه ها افزود: اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه ها به طور قطع افزایش هزینه های تولید را در پی خواهد داشت که می تواند تاثیر قابل توجهی بر نرخ محصولات تولیدی به خصوص میوه داشته باشد.

کد خبر 28363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =