مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر گفت: با پیوستن به کنوانسیون UPOV مخالفیم و تا جایی که زورمان برسد، جلوی آن را می‌گیریم، چرا که شرکت‌های صهیونیستی در رأس آن قرار دارند و می‌خواهند هسته‌های ژنتیکی بذر دنیا را تحت انحصار خود قرار دهند و هر وقت دلشان خواست بذری را به ما بفروشند یا نفروشند.

به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری فارس، محمدرضا اسکندری ظهر امروز در نشستی با خبرنگاران به اهم فعالیت‌های سازمان اقتصادی کوثر اشاره کرد و گفت: این سازمان 21 شرکت فعال در گروه کشاورزی دارد و البته تولیدات مختلفی نیز در بخش‌های معدنی و سایر صنایع دارد که برای 6 هزار نفر نیروی ثابت اشتغال‌زایی کرده که با در نظر گرفتن نیروهای فصلی به حدود 9 هزار نفر می‌رسد. 

اسکندری با بیان اینکه رقمی حدود 280 میلیارد تومان پروژه در دست اجرا داریم، تصریح کرد:‌ این پروژه‌ها در سال 97 به بهره‌برداری می‌رسند که پرورش ماهی در قفس، پرورش دام سبک، اکتشاف عرصه‌های معدنی و حتی سلامت از جمله آنهاست. 

وی در مورد تولید دام سبک با توجه به اهمیت تأمین گوشت قرمز در کشور خاطرنشان کرد: پرورش صنعتی بز و گوسفند را در دستورکار قرار داده‌ایم، چرا که با توجه به کم‌آبی، ناچار به ورود در این موضوع هستیم.

وی با اشاره به این نکته که طبق آمار رسمی گمرک در هشت ماهه سال 96، 390 میلیون دلار معادل یک‌هزار و 600 میلیارد تومان گوشت قرمز وارد کشور شده است، خاطرنشان کرد: با آنکه چهارمین جمعیت دام سبک در دنیا را داریم، اما این سؤال مطرح است که چرا باید سالانه 100 هزار تن گوشت قرمز وارد کشور کنیم؟ 

وی به قیمت بالای عرضه گوشت وارداتی در کشور اشاره‌ای کرد و گفت:‌ اگر هر کیلوگرم گوشت قرمز 4.4 دلار باشد، با محاسبه قیمت هر دلار 4 هزار و 200 تومان نباید قیمت آن بیشتر از 17 هزار تومان باشد، اما شاهدیم که هر کیلو گوشت 33 هزار تومان در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد و در همین راستا سازمان اقتصادی کوثر، پایه‌های ژنتیک گوسفند را وارد کرده که سه سال برای آن دوندگی کردیم. 

اسکندری خاطرنشان کرد:‌ نظر ما این است که 30 تا 40 هزار تن گوشت گوسفندی را بتوانیم سالانه علاوه بر تأمین داخل، صادر کنیم چرا که کشورهایی همچون عمان، قطر،‌کویت و افغانستان مشتری‌های خوب ما هستند و اکنون مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر همچنین در مورد اعلام نشدن نرخ خرید تضمینی محصولات استراتژیک از جمله گندم گفت: سالانه 2.5 میلیون هکتار سطح زیر کشت گندم آبی در کشور است که میزان عملکرد در هر 3.7 تن در هکتار درنظر گرفته می‌شود که می‌تواند نیاز کشور را تأمین کند، از طرفی قانون می‌گوید نرخ خرید تضمینی اول هر سال زراعی و بر مبنای نرخ تورم باید اعلام شود و نمی‌توان گفت چون در دنیا گندم ارزانتر است از داخل نخریم، چرا که وظایف هر دولتی ایجاد اشتغال است. 

وی خطاب به مجلس گفت: اگر قانون اجرا نشده، باید مجلس پیگیری کند، چرا که دلالان واردات گندم دائم می‌گویند گندم داخلی کیفیت ندارد ولی جالب اینجاست که همان گندم وارداتی هم چندان باکیفیت نیست. 

وی در مورد مشکلات اقتصادی در کشور گفت: مقام معظم رهبری ده سالی است که سال را با نام اقتصادی نامگذاری می‌کنند و از روزی که انقلاب اسلامی پیروز شد، دو نوع تفکر وجود داشت، یکی شعار «ما می‌توانیم» و دیگر «ما نمی‌توانیم» که این قشر دوم به دلیل عدم اطمینان یا عوامل نفوذی همواره این شعار را سر دادند و برخی در بدنه اقتصاد کشور ممکن است نفوذ کرده و نگذارند سیاست‌های اقتصادی به درستی اجرا شود. 

وزیر اسبق جهاد کشاورزی با طرح این سؤال که چطور می‌شود با این همه ظرفیتی که در کشور وجود دارد، افراد توانمند را نمی‌گذارند کار کنند،‌ افزود:‌ مثلا آقای حجتی را که به عنوان فردی پیگیر می‌دانیم، در برخی جاها جلوی پایشان سنگ‌اندازی می‌کنند و نمی‌گذارند کار کند،‌ مثلا برخی آب را بهانه می‌کنند که آب نداریم پس کشاورزی نکنیم، نمی‌گویند چگونه بهره‌وری آب را بالا ببریم در حالی که در بسیاری از کشورهای دنیا وضعیت آبی‌شان از ما بدتر است، اما آن را مدیریت کرده‌اند. 

اسکندری تصریح کرد: کشور ما گرفتار ما نمی‌توانیم شده است، چرا که برخی در نظام برنامه‌ریزی ما نفوذ کرده‌اند و نمی‌گذارند جلو برویم، اما در برخی بخش‌ها که اجازه نفوذ به آنها داده نشده جلو رفته‌ایم که صنایع دفاعی نمونه آن است و این مشکل مربوط به این دولت و آن دولت هم نیست و در نهایت از ظرفیت کشور درست استفاده نشده است. 

وی همچنین به اهمیت حفظ ذخایر ژنتیکی کشور اشاره کرده و افزود: طی همکاری با مرکز ذخایر ژنتیک قرار است که لاین‌های بذری را در کشور تولید کنیم، مثلاً در مورد گیاه سارکونیا بررسی کردیم که منشأ آن ایرانی بوده، اما کشورهای اروپایی ان را برده روی آن کار کرده‌اند و اکنون بذر آن را کیلویی 2 میلیون تومان به ما می‌فروشند که ما نمونه‌ای از آن را خریداری کرده، پس از کار روی آن اکنون 10 تن از آن را تولید کرده‌ایم که کیلویی 100 هزار تومان تمام شده است. 

* یک شرکت صهیونیست در راس شرکتهای بذر و تراریخته

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در مورد پیوستن ایران به کنوانسیون UPOV که ممکن است بر تولید بذر در داخل کشور تأثیر منفی داشته باشد، گفت: تجارت 50 درصد از بذر دنیا در دست 7 تا 8 شرکت است که مونستانتو که ماهیت صهیونیستی دارد، در رأس آن است و این شرکت‌ها خود تولیدکننده سم هستند که مصرف سم را هم در کنار بذر ترویج می‌کنند، در حالی که خود مصرف بی‌رویه سم زمینه بسیاری از بیماری‌ها در کشور شده است و با عضو شدن در این کنوانسیون مخالفیم و تا جایی که زورمان برسد، جلوی آن را می‌گیریم، چرا که خیلی نفعی برای ما ندارد. 

وی اضافه کرد: ما باید ظرفیت‌های خودمان را حفظ کنیم، چرا که اینها می‌خواهند هسته‌های ژنتیکی دنیا را در دست بگیرند و تحت انحصار خود قرار دهند و هر وقت دلشان خواست بذری را به ما بفروشند یا نفروشند. 

اسکندری همچنین در مورد تولیدات کالای ایرانی در زیرمجموعه سازمان اقتصادی کوثر هم گفت: دو مجموعه تولید کابل خودنگه‌دار در تبریز و قزوین فعالیت می‌کنند و هادی برق و مجموعه تلویزیونی شهاب نیز از جمله کارخانه‌های تولیدی زیرمجموعه سازمان اقتصاد اسلامی اسلامی است که بنا درایم در سال جدید میزان تولید تلویزیون شهاب را از 4 هزار دستگاه به در ماه به دو برابر برسانیم.

*هیچ حمایتی از کالای ایرانی نمی‌شود

وی با اشاره به وجود رقابت نابرابر در بازار بین کالای ایرانی و کالای خارجی تصریح کرد: هیچ حمایتی از کالای ایرانی نمی‌شود که باید این حمایت در برند برنامه‌ریزی پیش تولید انبوه و بازارسازی انجام گیرد.

*وجود ۳۲۰ هزار هکتار کانون گرد و غبار در خوزستان

وی همچنین در مورد فعالیت این سازمان در راستای سرمایه‌گذاری اقتصادی در کانون‌های بحرانی ریزگردهای خوزستان هم گفت: طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی 320 هزار هکتار از زمین‌های این استان کانون بحرانی ریزگردها است که ما سال 87 طرح اصلاح آن را داده بودیم و اکنون نیز در سطح 30 هزار هکتار کشت گیاه سارکونیا، جمع‌آوری آب باران و ایجاد استخر برای فعالیت‌های دیگر اقتصادی را در دستور کار داریم که برای تکمیل این پروژه 150 میلیارد تومان نیاز است.

*کمترین بارندگی طی ۵۰ سال قبل در سال جاری

وی در مورد کاهش میزان بارندگی‌ها در کشور گفت: طی سال‌های گذشته ۴۱۳ میلیارد متر مکعب آب سالانه ناشی از بارش‌ها وارد حوزه آبخیز می‌شد که این رقم در سال‌های 71 و 72 رکورددار بود و رقم 610 میلیارد متر مکعب را به خود اختصاص داده بود، اما این رقم امسال به 175 میلیارد مترمکعب رسیده که کمترین میزان در 50 سال اخیر است حتی در سال‌های 86 تا 88 که سال خشکی بود 288 میلیارد متر  مکعب آب ناشی از بارش داشته‌ایم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس، مبنی بر اینکه آیا سازمان اقتصادی کوثر کنسرسیوم صادراتی برای صادرات محصولات خود تشکیل داده، گفت: متاسفانه حمایت‌های لازم توسط مسئولان سیاست‌ خارجی در مذاکرات با کشورها در حوزه بازارهای صادراتی آن طور که باید انجام نمی‌شود و به عنوان مثال با آنکه اکنون بازار عراق در دست ایران است، اما بیشترین محصولات طی پروتکلی که امضا شده، توسط ترک‌ها در این بازار به فروش می‌رسد.

* سهم ایران از واردات ۶۰۰ هزار تنی مرغ توسط عراق صفر است

وی افزود: طبق تاکید مقام معظم رهبری اگر 20 درصد بازار صادراتی کشورهای اطراف را به دست بیاوریم، اشتغال‌زایی زیادی در کشور ایجاد می‌شود، اما یکی از گرفتاری‌های ما این است که نتوانسته‌ایم در مذاکرات این موضوع را جا بیندازیم. به عنوان مثال طبق آمار رسمی گمرک عراق 600 هزار تن مرغ وارد این کشور شده که یک کیلوگرم آن از ایران هم نیست، در حالی که در فروشگا‌ه‌های عراق مرغ ایرانی با هر کیلو 200 تا 300 تومان بالاتر هوادار خودش را دارد که از طریق بازارچه‌های مرزی مبادله می‌شود.

وی یکی دیگر از موانع صادراتی را نداشتن ثبات در قوانین صادراتی و ممنوعیت‌های یک شبه عنوان کردو افزود: خود من یکبار به وزارت جهاد کشاورزی رفتم و از معاون وقت امور دام (دکتر رکنی) خواستم که ما را برای تولید و صادرات 200 هزار تن گوشت مرغ با تضمین اینکه به یک مرتبه ممنوعیت صادراتی بوجود نیاید، حمایت کنند که در جواب گفتند نمی‌توانند چنین قولی به ما بدهند یا از طرفی وزیر کشاورزی روسیه که سال گذشته برای خرید مرغ به ایران آمده بود، حتی یک مرغدار هم نتوانست با او قرارداد ببندند، چرا که قراردادهای تضمینی 2  تا 3 ساله از ما می‌خواستند که با این سیاست‌ها امکان‌پذیر نبود.

* ایران سهمی از بازار ۳ میلیون تنی مرغ در حاشیه خلیج فارس ندارد

وی با اشاره به اینکه هفت کشور حاشیه خلیج فارس سالانه 3  میلیون تن مرغ وارد می‌کند، افزود: در آمار رسمی حتی یک کیلوگرم مرغ هم از ما وارد نکرده‌اند، در حالی که اگر آب و کشاورزی خود را به درستی مدیریت کنیم توان تامین غذای 300 میلیون نفر را داریم.

اسکندری همچنین درمورد کشت محصولات تراریخته در کشور، گفت: از ابتدا مخالف کشت و رهاسازی واردات محصولات تراریخته به کشور بوده‌ام اما موافق تحقیقات آن هستم و قانون ملی ایمنی زیستی زمان وزارت من به مجلس رفت که سال 88 ابلاغ شد.

وزیر اسبق جهاد کشاورزی همچنین در مورد وضعیت مصرف برنج تراریخته در کشور گفت: از برنج‌های داخلی نمونه‌هایی گرفته و آزمایش کرده‌ایم که قطعا تراریخته نیست، اما ممکن است در برنج‌های وارداتی این موضوع وجود داشته باشد. چرا که ما آزمایشگاه‌هایی داریم که می‌تواند تعیین کند محصولی تراریخته است یا خیر.

وی همچنین در توافق با سرم‌سازی رازی برای تولید برخی واکسن‌ها خبر داد و گفت: همچنین راه‌اندازی یک شرکت گیاهان دارویی در زیرمجموعه سازمان اقتصادی کوثر در حال انجام است.
کد خبر 284a3f80831f4b7f96e8c22df6cdea9f

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =