۰ نفر
۳۰ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۸

امسال پیش‌بینی می‌شود که حدود 10 میلیون تن گندم در مناطق مختلف کشور تولید شود.

مجری طرح گندم امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: برداشت گندم از پنج استان گرمسیری خوزستان، هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان و جنوب استان فارس آغاز شده است و محصول تولیدی نیز از کیفیت و کمیت مناسبی برخوردار است.

اسماعیل اسفندیاری‌پور افزود: در اردیبهشت‌ماه سال جاری نیز روند برداشت گندم از استان‌های فوق ادامه خواهد داشت و گندم دیم استان ایلام نیز به‌زودی به جمع پنج استان فوق خواهد پیوست.

وی پیش‌بینی کرد که در سال جاری حدود 10 میلیون تن گندم برداشت شود و با توجه به وضعیت خریدهای امسال، امید می‌رود که بیشتر این محصول توسط بخش دولتی خریداری شود.

اسفندیاری‌پور خاطرنشان کرد: در مناطقی که برداشت گندم انجام می‌شود، در صورتی که از لحاظ تأمین آب مشکلی وجود نداشته باشد، کشت دوم توصیه می‌شود.

وی ادامه داد: ذرت علوفه‌ای، برنج، صیفی‌جات و... از محصولاتی است که برای کشت دوم  توصیه می‌شود.

توصیه‌های کارشناسان حفظ نباتات درباره گندم مناطق سرد جدی گرفته شود

مجری طرح گندم تصریح کرد: حدود 90 نوع محصول در بخش کشاورزی وجود دارد که با توجه به مناطق و میزان آب، قابل توصیه در کشت‌های مختلف است.

اسفندیاری‌پور یادآور شد: انجام عملیات زراعی برای بهره‌بردارانی که کشت دوم توصیه نمی‌شود، به‌دلیل مسائل آبی باید پس از برداشت انجام شود.

وی تأکید کرد: بهره‌برداران گندمکار در مناطق سردسیر باید مراقب زنگ زرد و سن گندم باشند و نظارت‌ها به مزارع را افزایش دهند.

اسفندیاری‌پور اظهار داشت: به توصیه‌های سازمان حفظ نباتات و کارشناسان مربوط به آن باید بیشتر توجه کنند تا محصول تولیدی آنها از گزند آفات و بیماری‌ها در امان بمانند.

وی در پایان گفت: درباره کمیت و کیفیت گندم تولیدی در سال جای، تاکنون گزارشی از وجود مشکل و همچنین نوع خرید اعلام نشده است.

کد خبر 28598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =