کشاورزان استان‌های شرقی و جنوبی کشور، برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های قارچی سرخه، سفیدک دروغین، بوتیریس (کپک)، استروتینیا و سفیدک داخلی در مزارع سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی در اولین فرصت به کلینیک‌های گیاه‌پزشکی مراجعه کنند.

رییس اداره هواشناسی کشاورزی کشور امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: به کشاورزان استان‌های واقع در شمال غرب کشور شامل استان‌های آذربایجان‌های غربی و شرقی، اردبیل و زنجان، توصیه می‌شود که در ساعات اولیه روز با سرخرطومی برگ مزارع یونجه مبارزه و پایش آفت سن غلات به‌ویژه در مناطق کوهپایه‌ای را آغاز کنند.

مسعود حقیقت افزود: در این مناطق مبارزه با علف‌های هرز مزارع غلات در ساعات اولیه روز انجام و در کشت علوفه به‌ویژه یونجه و شبدر تسریع شود.

وی خاطرنشان کرد: در این مناطق برای کاهش زنگ زرد و سفیدک سطحی مزارع گندم و جو ، بازبینی مرتب انجام و پیش از روزهای دوشنبه و سه‌شنبه از کودهای ازته در مزارع غلات استفاده و در صورت نیاز انجام آبیاری‌های تکمیلی انجام شود.

رییس اداره هواشناسی کشاورزی کشور ادامه داد: برای تنظیم دما و استحکام سازه‌های گلخانه‌ها در برابر وزش باد از روش‌های مرسوم استفاده و عملیات آماده‌سازی بستر بذر و کاشت پیاز و سیب‌زمینی انجام شود.

حقیقت تصریح کرد: در استان‌های واقع در غرب کشور، مبارزه با علف‌های هرز مزارع چغندرقند را ترجیحاً به‌صورت مکانیکی انجام داده، همچنین در صورت لزوم، اقدام به مبارزه با آفت کک مزارع چغندرقند شود.

وی یادآور شد: کشاورزان استان‌های شمال کشور شامل گیلان و مازندران عملیات هوادهی و کنار زدن نایلون روی خزانه برنج را طی روز بااحتیاط و به‌طور تدریجی انجام و با اجرای عملیات شخم و شیار و آب‌تخت کردن اراضی شالیزاری، شرایط برای کشت فراهم شود.

حقیقت تأکید کرد: در این مناطق به کشاورزان توصیه می‌شود که کشت محصولات جالیزی بادمجان، گوجه‌فرنگی و فلفل دلمه‌ای را آغاز و روغن‌پاشی باغ‌های زیتونی که وارد مرحله گلدهی نشده‌اند، را برای مبارزه با فعالیت آفت پسیل زیتون انجام دهند.

هوادهی خزانه‌ها برای جلوگیری از بیماری‌های قارچی

رییس اداره هواشناسی کشاورزی کشور اظهار داشت: در استان گلستان، کشاورزان به‌منظور جلوگیری و مبارزه با بیماری فوزاریوم خوشه گندم عملیات سم‌پاشی مزارع را به‌منظور جلوگیری از طغیان آفات انجام دهند.

وی همچنین گفت: در این مناطق عملیات وجین و خاک‌دهی پای کودهای سیب‌زمینی برای جلوگیری از دسترسی آفت بید سیب‌زمینی به غده‌ها انجام شود.

حقیقت در ادامه افزود: در خراسان‌های شمالی و رضوی، کشاورزان از آبیاری، محلول‌پاشی و سم‌پاشی در باغ‌های میوه که شکوفه آنها باز شده است، خودداری کنند.

وی خاطرنشان کرد: در این مناطق، کشاورزان با کنار زدن پوشش خزانه‌ها طی روز به مدت چهار تا پنج ساعت، از توسعه بیماری‌های قارچی در مزارع جلوگیری کنند.

حقیقت تصریح کرد: در استان‌های شرقی و جنوبی کشور، شرایط جوی برای شیوع بیماری‌های قارچی سرخه، سفیدک دروغین، بوتیریس (کپک)، استروتینیا و سفیدک داخلی در مزارع سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی زیاد است؛ لذا به گلخانه‌داران و جالیزداران توصیه می‌شود برای جلوگیری، کنترل و کاهش خسارت در اولین فرصت به کلینیک‌های گیاه‌پزشکی مراجعه کنند.
د.

کد خبر 28649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =