کشاورزی> یشتر کشورهای جهان برای جلوگیری از ورود آفات و بیماری‌های غیرمنتظره چوب، اقدام به واردات چوب‌های خردشده به‌صورت چیپس می‌کنند که لازم است تولیدکنندگان ایرانی نیز به این روش روی آورند.


مدیرکل دفتر قرنطینه سازمان حفظ نباتات کشور  با اعلام این خبر گفت: با توجه به محدودیت منابع جنگلی در کشور نیاز است برای تعیین مصارف تولیدی کارخانه‌ها واردات چوب انجام شود.
اکبر آهنگران افزود: چوب جزو کالاهایی است که به‌دلیل آنکه می‌تواند آفات و امراض مختلفی را گریبانگیر جنگل‌های کشور کند، باید در شرایط قرنطینه‌ای وارد شود و در این راستا کشور روسیه به‌دلیل نزدیک‌تر بودن، در اولویت واردات است.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر چوب مکعبی چهارتراش یا گردبینه یا بدون پوست برای واردات هیچ مشکلی ندارد، به شرط آنکه موازین قرنطینه‌ای در آن رعایت شده باشد.

70 درصد آفات چوب روی پوست آن است


مدیرکل دفتر قرنطینه سازمان حفظ نباتات کشور ادامه داد: به‌دلیل آنکه 70 درصد آفات چوب روی پوست آن وجود دارد، لازم است تا چوب‌های وارداتی بدون پوست شده و ضدعفونی شود و سپس وارد آن به انجام برسد.

آهنگران تصریح کرد: در حال حاضر به‌طور متوسط بالای 500 هزار مترمکعب چوب بدون پوست هرساله به کشور وارد می‌شود و بر این اساس، شرایط قرنطینه‌ای نیز رعایت می‌شود،‌اما از آنجا که نیاز برخی کارخانه‌های MDF و نئوپان به چوب‌های باپوست است، سازمان حفظ نباتات کشور مبادرت به امضای تفاهم‌نامه‌ای با کشور روسیه کرده تا واردکنندگان چیپس یا خورده چوب را از کشور فوق وارد کند تا بدین‌ترتیب مشکلات احتمالی برطرف شود.

وی یادآور شد: با وجود چنین شرایطی، اما هنوز کارخانه‌ای برای واردات چوب بدین‌ترتیب وارد عمل نشده است.

آهنگران تأکید کرد: بیش از 20 کارخانه تازه‌تأسیس در کشور وجود دارد که می‌تواند سرمایه‌گذاری را به جای ایجاد قسمت نخست کار که خرد کردن چوب است، روی واردات آن بگذارند و چیپس چوب وارد کنند و سپس سایر مراحل را به انجام برسانند.

وی اظهار داشت: یکی دیگر از مشکلات کارخانه‌های کشور آن است که کارخانه‌های تولیدکننده لوازم چوبی بیشتر در دل جنگل قرار دارد و با توجه به آنکه اگر مشکل یا آفتی به همراه چوب‌های وارداتی به کشور وجود داشته باشد، جنگل‌های کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ بنابراین سازمان حفظ نباتات راه‌حل دیگری را نیز پیش پای این کارخانه‌ها گذاشته است.
پیشنهاد حفظ نباتات برای ایجاد کارخانه تولید چیپس در سه بندر داخلی

مدیرکل دفتر قرنطینه سازمان حفظ نباتات کشور همچنین گفت:‌ پیشنهاد شده است که در سه بندر سرخس، اینچه‌برون و گمیشان که با جنگل‌ها فاصله دارند، واردکنندگان مکان‌هایی را ایجاد کنند تا پس از خرد کردن و ضدعفونی چوب‌های باپوست و چیپس کردن، آن را به کارخانه‌های مورد نظرشان حمل کنند.

آهنگران در ادامه افزود: تولیدکنندگان می‌توانند در یکی از بندرهای فوق سرمایه‌گذاری کرده و عملیات مربوط به چیپس کردن و ضدعفونی را انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر صنایع در بندرهایی همچون امیرآباد مستقر است که تا جنگل‌ها سه کیلومتر فاصله دارد و آفات مختلف همیشه تهدیدکننده جنگل‌های کشور است.

آهنگران ادامه داد: استفاده از چیپس چوب از روسیه سالانه دو میلیون مترمکعب صادر می‌شود و علاوه بر آن، کشور چین سالانه 14 میلیون مترمکعب چیپس وارد می‌کند؛ بنابراین اگر تولیدکنندگان ایرانی می‌خواهند صنایع خود را توسعه دهند، می‌توانند همچون سایر کشورها در این بخش واردات داشته باشند.

وی تصریح کرد: هیأت کارشناسی روسی درباره محصولات دیگر ایرانی همچون میوه و سبزیجات نیز بحث‌هایی کرده‌اند که در پی آن بازدیدی نیز انجام شد و شرایط بهداشتی ایران مورد پذیرش کامل آنها قرار گرفت.

مدیرکل دفتر قرنطینه سازمان حفظ نباتات کشور یادآور شد: با توجه به آنکه بازار روسیه در حال حاضر می‌تواند به‌صورت 100 درصدی در اختیار ایران قرار گیرد، لازم است تا صادرکنندگان در این زمینه سریع‌تر اقدام کنند تا شاید بتوانیم جای ترکیه را در این بازار بگیریم.

آهنگران تأکید کرد: موافقت‌نامه‌های قرنطینه گیاهی با روسیه در سال 1389 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده، بنابراین اگر بازاریابی مناسبی در بخش سبزی و صیفی در روسیه داشته باشیم، هیچ مشکل قانونی وجودن دارد.

وی در پایان اظهار داشت: ترکیه سالانه بیش از 1.5 میلیون تن سبزی و صیفی به کشور روسیه صادر می‌کرد که این بازار می‌تواند از این پس در اختیار تجار ایرانی قرار گیرد.

منبع:ایانا

کد خبر 2abbfaf834624c4f9510121f990d9f39

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =