وقتی در نخستین روز از ماه مهر وارد سالن حجاب شدم و در گردهمایی کم‌نظیر روسا و مسوولان جهاد کشاورزی استان‌ها با حضور وزیر جهاد کشاورزی و کلیه معاونان وی و حتی سینکی، قائم‌مقام بازرگانی وزیر که به ستاره سهیل رسانه‌ها مشهور است شرکت کردم و از همه مهم‌تر استقبال پرشور فعالان جهاد کشاورزی استان‌ها که به منظور هماهنگی آغاز سال زراعی جدید دور هم جمع شده بودند و عده‌ای نیز سرپا مراسم را دنبال می‌کردند را نظاره کردم، بی‌درنگ متوجه با برنامه شدن بخش کشاورزی در دومین سال فعالیت حجتی و تیم کارکشته‌اش شدم.
گزارش‌هایی که معاونان وزیر ارایه می‌کردند و عموما با یادداشت‌برداری حضار همراه بود و سطح بالای اطلاعات و هشدارهایی که ارایه می‌شد، به خوبی هر بیننده‌ای را به آینده کشاورزی این مرز و بوم امیدوار می‌کرد.
کشاورزی که در 8 سال دولت‌های نهم و دهم، به‌خصوص در چهار سال دوم به حال خود رها شده بود و به سان جزیره‌های پراکنده مدیریت می‌شد، امروز دیگر این انتظار را ایجاد کرده که در دوران محمود حجتی با سازهای کوک شده‌ای آهنگ‌اش نواخته شود تا کمتر شاهد افت بهره‌وری و هدرروی منابع باشیم.
امیدواریم از این پس «الگوی کشت» واژه‌ای غریب در ادبیات کشاورزی استان‌ها نباشد و زعمای قوم کشاورزی دیگر به‌گونه‌ای عمل کنند که فرصت‌طلبان ساز تعطیلی کشاورزی به بهانه کم‌‌آبی یا بحران آب را کوک نکنند و بر طبل واردات به عنوان راهکار اقتصادی آینده نکوبند؟!
وقتی پای خرید تضمینی در اقدامی کم‌نظیر به مناظره‌های تلویزیونی باز می‌شود و اگرچه با اندکی بی‌برنامگی و بدون جاذبه‌های بصری برنامه‌های تلویزیونی روزانه کشاورزی تدارک دیده می‌شود، نمی‌توان از اهمیت موضوع شدن بخش کشاورزی در رسانه ملی به راحتی عبور کرد و تلاش‌های روابط عمومی جهاد کشاورزی را نادیده گرفت، همانطور که شاید گسترده شدن فضای بخش کشاورزی در رسانه‌های مکتوب نیز اقدام درخوری باشد و بی‌شک در سایه تعامل مطلوب مدیریت جدید روابط عمومی جهاد کشاورزی با اصحاب مطبوعات حاصل شده است.
حال که کشاورزی به ریل اصولی بازگشته است، اگرچه هنوز هم تلاش‌های طاقت‌فرسایی را می‌طلبد تا به سرمنزل نقطه مطلوب برسد، پیشنهادهایی ارایه می‌شود که شاید بتواند حرکت قطار کشاورزی را بر روی ریل اقتصادی شتاب بیشتری بخشد:
1- برنامه‌ریزان جهاد کشاورزی باید تعداد نشست‌های سراسری با کارشناسان و مسوولان جهاد کشاورزی استان‌ها را به بهانه‌های مختلف افزایش دهند و مباحث کلان را به صورت ترویج نظری انتقال دهند، البته توسعه ترویج عملی بر یکنواخت شدن آهنگ کشاورزی و پدیدار شدن الگوی کشت در مزارع نقش به‌سزایی دارد و درنهایت باعث ارتقای ارزش افزوده، بهره‌وری منابع و آب‌های زیرزمینی و در نهایت تبدیل کشاورزی معیشتی به اقتصادی خواهد شد.
2- در شرایطی که رسانه‌ها با بخش کشاورزی آشتی دوباره‌ای داشته‌اند، به هیچ وجه مطلوب نیست که وزیر جهاد کشاورزی در 7 ماه گذشته، حتی به بهانه آغاز سال زراعی جدید در جمع رسانه‌ها حاضر نشود و به پرسش‌های پرشمار آنها پاسخ ندهد، چراکه مباحثی نظیر تعطیلی کشاورزی به دلیل بحران کم‌آبی و ... مسایل کوچکی نیست که هیچ واکنشی از سوی وزیر و به طور کلی جهاد کشاورزی نداشته باشد. البته اصلاح این رویه برای معاونان حجتی به خصوص قائم‌مقام بازرگانی او نیز لازم است.
3- بازرگانی دولتی هم با اجرای انتزاع به جهاد کشاورزی ملحق شد و هنوز هم خرده‌بگیران انتزاع معتقدند جهاد کشاورزی که در حل معضلات اساسی تخصصی خود دچار مشکل است و بدنه کارشناسی بازرگانی ندارد، چگونه می‌خواهد به این بخش هم سر و سامان بدهد؟! بدیهی است یک سال پس از انتزاع، افکار عمومی انتظار دارد، جهاد کشاورزی گزارشی از اقدامات انجام شده و برنامه‌های پیش رو ارایه دهد تا مانع ادامه حرف و حدیث‌های پیرامونی‌اش باشد.
4- در نهایت اینکه تردیدی وجود ندارد که بخش کشاورزی با برنامه شده، اما دوری غیر موجه متولیان بخش کشاورزی از افکار عمومی و رسانه‌ها نه‌تنها دردی را درمان نخواهد کرد، بلکه بر مظلومیت تاریخی بخش خواهد افزود و شایسته است متولیان بخش گزارش اقدامات خود را ارایه دهند تا بحث‌های پیرامونی آن، کشاورزی را زودتر به سرمنزل مقصود برساند.
کد خبر 2d0fc43e9a0f4d8da4dbe0d3100eb8d8

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =