عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد با اشاره به انتقادات برخی در خصوص عدم برگزاری مجمع سالانه در اتاق بازرگانی، گفت: برگزاری مجمع سالیانه جزو ارکان اتاق نیست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)- منطقه خراسان، علي محمد شريعتي مقدم صبح امروز 14 اسفندماه در نشست خبري با موضوع هشتمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان که در محل انجمن مدیران صنایع استان برگزار شد، بیان كرد: يكي از اركان اتاق بازرگاني برگزاری جلسات ماهانه است كه در آن تصويب قوانين انجام مي‌شود و تصویب یک قانون همیشه با مخالف یا موافق روبه رو است.

وی ادامه داد: بودجه سالیانه اتاق بر اساس تصویب هیات نمایندگان که در تمام ارکان آن حضور دارند، آن را بررسی کرده و نکاتی به آن کم یا اضافه می‌کنند تصویب می‌شود.

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی مشهد با اشاره به انتقادات وارد شده در حوزه عدم شفافیت بودجه اتاق در دوره گذشته، گفت: در دوره قبل هيچ مخالفتي در زمينه بودجه بين هيئت نمايندگان وجود نداشته است.

وي هر گونه عدم شفافیت در خصوص بودجه اتاق بازرگانی را رد کرد و گفت: امیدواریم در آینده شاهد جهش بودجه اتاق باشيم چراكه در دوره قبل برخی هزینه‌ها را به اعضای هیات نمایندگان به صورت شخصی تقبل کرده‌‌اند و تمام تلاش خود را به عنوان پارلمان بخش خصوصی انجام دادند.

شريعتي با اشاره به اينكه در سال‌های گذشته بودجه اتاق به نسبت فعالیت‌ها کمتر بوده است، گفت: اتاق در دوره هفتم در بخش‌های مختلف اقتصادي به خصوص در حوزه قانون بهبود فضای کسب و کار، اصل 44 و تاكيد مقام معظم رهبری به اقتصاد مقاومتی نقش مهمی را ايفا كرده كه نسبت به دوره هاي قبل بهتر بوده است.

وي نقش شورای ملي گفت‌وگو را هم در استان و هم در سطح ملی پررنگ برشمرد و اظهار كرد: خوشبختانه ارتباط ارگانیک اتاق به عنوان مادر بخش خصوصی با سه قوه شکلی عملیاتی به خود گرفته است و تلاش همه بر اين است كه کنار هم به جنگ مشکلات در بخش‌های تولیدي و اشتغالي برويم چرا كه تمام بخش‌های تجاری، خدماتی و .... مثل زنجیره به هم پیوسته است.

مدير عامل شركت نوين زعفران ايران با بيان اينكه شرط تحول در دوره بعد اتاق بازرگاني حضور پررنگ در حوزه اقتصاد كشور است، خاطر نشان كرد: همانطور كه در خیلی از اتاق‌های بین‌المللی شركت‌ها قبل از هر فعالیتی باید ابتدا در اتاق بازرگاني كشور خود عضو شوند، فعالان اقتصادي ايران و اتاق بازرگاني نیز بایدبه اين سمت حركت كنند.

وي مشکل اصلی اتاق بازرگاني را عدم آشنايي بعضی از داوطلبان با ارکان اتاق بازرگاني دانست و بيان كرد: به عنوان مثال اعضای اتاق بازرگاني با توجه به تخصص‌های خود انتخاب نمی‌شوند در صورتیکه هیات نمایندگان منتخب فعالان اقتصادي هستند.

شریعتی مقدم سود دريافتي از شرکت‌های بزرگ صادراتی دنيا مثل خودروسازی و الکترونیک را کمتر از 10 درصد بيان و اظهار كرد: طبق مقتضیات اتاق ‌بازرگاني منابع مالی و بانکی مهمترین چالش در اقتصادكشور است و دليل موفقيت‌هاي اقتصادي کشور چین توجه به صادرات و جذب سرمایه گذاری است.

مدير عامل شركت نوين زعفران ايران شاه‌بیت رفع مشکلات اقتصادی در کشور را سرمایه‌گذاری برای صادرات دانست و گفت: باید با حمایت‌های همه جانبه مشکلات اقتصادي را حل كرد.

وي با بيان اينكه سود بانکی باید به صورت پلکانی کاهش یابد، خاطر نشان كرد: تلاش‌ها مبني بر اين است كه منابع کشور به سمت تولید صادرات محور برود و در زمينه اقتصاد کلان نیز حرف و عمل باید با هم منطبق باشد.

شريعتي در زمينه لزوم استفاده از نوآوری در دوره  بعدی اتاق بازرگاني، گفت: اتاق بازرگاني نیازمند ایجاد یک هسته از نخبگان جوان در کنار افراد مجرب به منظور انجام کارهای جمعی بین بخشی است.

وي با اشاره به اينكه در دوره هفتم اتاق بازرگانی، کشاورزی طبق قانون فضای کسب و کار وارد این اتاق شد، عنوان كرد: یک نمونه از اقدامات مهم انجام شده ایجاد دفتر کشاورزی و اب بوده که توانسته مشاورخوبی در این زمینه براي  دولت باشدو در خود اتاق بازرگاني نيز  با استقبال خوبی روبه رو شده است.

مدير عامل شركت نوين زعفران ايران خراسان رضوی را قطب صنایع کشور دانست و گفت: در زمينه صنايع نيز اتاق توانسته کارهای خود را از طریق همکاری مستمر با دانشگاه های مختلف و برگزاری سمینارها انجام دهد، همچنين با تغییر الگوی کشت و استفاده از تولیدات گلخانه‌ای می‌توانیم میزان صرفه‌جویی در مصرف آب را تا 50 درصد کاهش دهیم.

تهیه دايرکتوری به چند زبان برای کشاورزی و صنایع

وي اتفاق مهم دیگر را تهیه دايرکتوری به چند زبان برای کشاورزی و صنایع تبدیلی کشور بيان كرد و افزود:  اين امر باعث مطرح شدن نوآوري هاي صادركننده‌ها در سطح جهاني براي اولين بار در كشور شد و در تمام سفارت خانه‌ها و نمایشگاه‌ها نيز توزیع خواهد شد.

شريعتي مقدم از ایجاد انجمن ارگانیک در استان خبر داد و خاطرنشان كرد: اين انجمن بین 30 تا 40 درصد ارزش افزوده در کشور را به همراه دارد و کمکی به سلامت جامعه و مطرح شدن در بازارهاي جهانی شده است.
کد خبر 2d369ed13fda432dbe9b5060a469e71f

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =