صنایع غذایی > فود پرس - در حالیکه مصرف قانونی چربی گیاهی در برخی محصولات لبنی ممنوع اعلام شد، دو محصول بستنی و خامه گیاهی، مشروط بر اصلاح کیفی چربیهای مصرفی، همچنان مجاز به استفاده از این چربیها باقی ماندند. در این میان خامه گیاهی با اسم گذاری نام جدید به نام مینارین، شخصیت و قوام جدیدی پیدا کرد.

برای پیدا کردن راهکارهای مناسب در راستای بهبود کیفیت چربیهای مصرفی در بستنی، با پیگیری انجمن صنایع لبنی ایران و سازمان غذا و دارو، ستاد کارشناسی با حضور نخبگان و کارشناسان صنایع لبنی، دستگاه های نظارتی ، انستیتو تغذیه و دانشگاه تشکیل شد که بهبود کیفیت را با دو رویکرد ارتقای سلامت و حفظ عملکرد، به صورت تئوری و عملی پیگیری می کند.

در همین راستا دکتر اسماعیل خاتمی مقدم رییس انجمن صنایع غذایی و دارویی استان مازندران در گفت و گو با پایگاه خبری «اقتصاد غذا» در خصوص مشخصات جدید مینارین (خامه گیاهی) گفت: به دلیل حجم تولید و حضور در سبد غذایی مردم،  مستقیما و سریعا،  به دستور سازمان غذا و دارو طی دستورالعملی تعیین شد و طی آن اسیدهای چرب بلند زنجیره از حداکثر 50 به 40 و ترانس هم به حداکثر 2 درصد اصلاح شد. اگرچه مطالعات اولیه؛ استفاده از چربی با این مشخصات با حفظ عملکردمورد نیاز در صنعت مینارین را سخت یا حتی غیر ممکن مین مود اما با همکاری صنایع مارگارین و تولیدکنندگان مینارین این مهم عملی شد و برخی از صنایع مارگارین معتبر کشور توانسته اند این چربیها را که قطعا سالم تر از گذشته هستند، تولید و به بازار عرضه کنند هرچند که این توانایی در همه صنایع مارگارین کشور بومی نشده و چه بسا اسباب گران فروشی را نزد تولیدکنندگاه محدود آن فراهم کرده است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه مدتیست فعالیت سازمان یافته جمعی از تولیدکنندگان مینارین با هدف بازگشت مجدد به  مشخصات کیفی گذشته چربیهای مورد استفاده آغاز شده است.
خاتمی مقدم ضمن مخالفت با  این روند تصریح کرد: بازگشت مجدد به  مشخصات کیفی گذشته چربیهای مورد استفاده در تولید مینارین  به نفع اعتماد و سلامت مصرف کنندگان و حتی در راستای منافع کلان و مسئولیت اجتماعی تولیدکنندگان نیست. به ویزه که برای دستاورد فعلی، صنعت لبنیات هزینه های اعتباری و مالی گزافی پرداخته است و هرگونه برگشت به عقب، صرفا به دلیل محدودیتهای کوتاه مدت، همه هزینه ها و تلاشها را ضایع می کند.

وی متذکر شد:  برای حفظ و ارتقای سلامت مردم و عملی شدن دستورالعمل سال گذشته سازمان غذا و دارو راجع به تولید و مشخصات کیفی مینارین، باید فناوری تولید چربی مطلوب از انحصار چند کارخانه مارگارین خارج و هر چه سریعتر فراگیر شده و دسترسی به این محصول برای صنایع مینارین هرچه بیشتر فراهم  شود که این موضوع هم پیگیری سازمانهای نظارتی و هم همت صنایع مارگارین را می طلبد.

رییس انجمن صنایع غذایی و دارویی استان مازندارن  به مدیران صنایع مینارین پیشنهاد کرد که  با درک ویژه از شخصیت آسیب دیده صنعت لبنیات و اعتماد به شدت خدشه دار شده مصرف کنندگان، به جای اصرار بر بازگشت قانون، از این دستاورد پرهزینه صیانت کنند و هزینه های جدیدی بر این صنعت وارد نکنند.

این کارشناس صنایع غذایی گفت: سازمان غذا و دارو بعد از اتهام به صنایع لبنی و وقایع دردناک بعد از آن و چه بسا برای دفاع از عملکرد خود مجبور به ترمیم سیستم آزمایشگاهی و توانمندی نظارتی خود برای تشخیص درست تر از عدم انطباقهای کیفی چربیهای گیاهی شد. توانمندی که در زمان وارد کردن اتهام بسیار محدود و نادقیق بود و سبب شد تا حدی خلط در سره و ناسره به وجود آید. این سیستم سعی و خطا و تبعات آن هزینه های زیادی بر صنعت لبنیات وارد کرد اما شاید آنچه باعث دلگرمی بود دستاوردهای نسبی بود که حاصل شد و مهمترین آن نا امن کردن فضای کار برای متخلفین و سودجویان بود.

وی افزود: متاسفانه نظارتها مدتی است کاهش یافته و بیم آن می رود در خلا نظارتهای موثر، برخی تخلفات به ویژه در برندهای کم نام و نشان و چه بسا با سابقه منفی، به روال قبل بازگردد.
خاتمی مقدم تصریح کرد: روند رو به گسترش قیمت فروش بسیار نازل درب کارخانه برخی محصولات لبنی که قاعدتا به مدیریت و بهره وری ربط ندارد، شبهه مصرف غیر مجاز چربی گیاهی را تقویت می کند که جا دارد از دستگاه های نظارتی و تشکلهای مدنی تقاضا شود مسئولانه تر انطباق کیفی محصولات لبنی را با قیمت انجام دهند.
کد خبر 2e9482e04c9c45148653fdad8fb68ba9

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =