کشاورزی> صادرات سیب درختی در ۹ ماهه امسال ۳۴ درصد به لحاظ وزنی و ۶۰ درصد از نظر ارزشی نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد نشان می دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، قائم مقام معاونت توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی وزارتخانه، گفت: صادرات سیب درختی از ۳۰۰ هزار تن در ۹ ماهه سال ۹۸ به ۴۰۳ هزار تن در ۹ ماهه سال جاری افزایش یافته است.

زورار پرمه، ارزش صادرات سیب درختی در ۹ ماهه سال جاری را ۷۶۴ میلیون دلار عنوان کرد و افزود: در مدت مشابه سال قبل به لحاظ ارزشی ۴۶۰ میلیون دلار از این محصول صادر شد.

وی اضافه کرد: در آذر ماه امسال ۱۱۱ هزار تن، آبان حدود ۸۴ هزار تن، مهر نزدیک به ۴۱ هزار تن و شهریور بیش از ۱۶ هزار تن سیب درختی از کشور صادر شده است.

پرمه در مورد صادرات سیب درختی به عراق اذعان داشت: صادرات این محصول به عراق از ۱۴۴ هزار تن در ۹ ماهه سال قبل به حدود ۲۰۰ هزار تن افزایش یافته است که رشد ۳۹ درصدی را نشان می دهد.

وی در همین حال به افزایش صادرات سیب درختی از ۵ هزار تن به ۹۷ هزارتن  به روسیه در سال جاری اشاره کرد و آن را اتفاقی مهم در حوزه صادرات این محصول دانست.

قائم مقام معاونت توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که روسیه بازار جدید صادراتی در چارچوب موافقتنامه اوراسیا است، گفت: در سال جاری روسیه با واردات ۲۴ درصد از کل حجم سیب درختی ایران بعد از عراق در رتبه دوم بازار های هدف قرار گرفته است.

وی با اشاره به کاهش حجم صادرات سیب درختی ایران به افغانستان از ۷۸ هزار تن به ۴۲ هزار تن اظهار داشت: یکی از دلایل کاهش ۴۶ درصدی صادرات این محصول به افغانستان، تغییر بازار هدف صادراتی به سمت کشور روسیه بوده است.

پرمه درادامه، امارات متحده عربی را چهارمین بازار هدف صادرات سیب درختی ایران خواند و گفت: صادرات این محصول به امارات متحده عربی از ۲۲ هزار تن به ۲۶ هزار تن افزایش یافته است.

وی با اذعان به این که در سال گذشته، پنج بازار صادراتی حدود ۹۱ درصد حجم صادرات ایران را به خود اختصاص داده اند، اظهار داشت: حجم صادرات به این بازار ها در سال ۹۹ به ۹۵ درصد رسیده است.

 قائم مقام معاونت توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی افزود: در ۹ ماهه سال جاری، سیب درختی ایران به کشورهایی نظیر هند، قزاقستان، عمان، ترکمنستان، اوکراین و قطر صادر شد.

وی در همین حال گفت: رصد موجودی سردخانه‌ها و پایش قیمت داخلی، ممانعت از ایجاد ممنوعیت صادرات یا وضع عوارض صادراتی برای سیب در شب عید در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.

پرمه، راه اندازی ۹۰ مرکز جمع آوری سیب صنعتی، صدور ۷ فقره جواز تاسیس تولید کنسانتره، پوره، آب سیب و سایر فرآورده های سیب با تکنولوژی روز دنیا، صدور ۱۵۰ فقره جواز تاسیس درجه بندی و بسته بندی سیب و انگور در مجاورت سردخانه های نگهداری سیب، امضای تفاهم نامه توسعه همکاری مشترک با سرمایه‌گذار خارجی به ارزش ۱۰ میلیون دلار برای احداث مدرن ترین واحد سورت، درجه‌بندی و بسته‌بندی سیب را از اقدامات انجام شده در سال جاری در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی برشمرد.

وی، مذاکره با کشورهای اوراسیا برای انعقاد موافقتنامه تجارت آزاد، پیگیری رفع مشکلات تعهدات ارزی صادرکنندگان، تکمیل حلقه‌های فرآوری زنجیره تولید به ویژه پودر، پوره، اسلایس، سرکه، بسته بندی و... سیب، کمک به راه اندازی پایانه صادراتی سیب و فراورده های آن، توسعه باراندازهای مبداء سیب و توسعه سردخانه های کوچک مقیاس در کنار باغات در راستای تکمیل زنجیره سرد را از برنامه های آتی توسعه صادرات و فرآوری این محصول نام برد.

قائم مقام معاونت توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: درج سیب درختی در فهرست کالاهای مشمول تعرفه ترجیحی در موافقتنامه اوراسیا قرار گرفته، ضمن آن که در فصل ۸ کتاب مقررات صادرات و واردات به عنوان مشوق به ازای صادرات یک و‌نیم کیلوگرم سیب درختی، حقوق ورودی یک کیلوگرم موز معادل ۵ درصد ارزش تعیین شده است.

وی افزود: حقوق ورودی موز در شرایط عادی ۲۶ درصد است. 
کد خبر 351ca1642c9046b98998ba76d52eb8f3

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =