۰ نفر
۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۶
شاید انتظار عمومی برای شروع کسب و کار تجاری آن هم با برنامه گسترش فراگیر، حضور در شهر تهران به عنوان نقطه آغاز کار باشد. کلان شهری با ویژگی های متفاوت با - و نه لزوما بهتر از- بقیه شهرهای ایران و البته جمعیتی میلیونی. جایی که به جهت گوناگونی خرده فرهنگ ها و بخش بندی های متفاوت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی این امید را به صاحبان کسب و کار می دهد که بالاخره از پس کار بربیایند.
این اولین قدمی است که به ذهن هر کسی می آید؛ اما همیشه اولین مسیر، بهترین مسیر نیست. این که تهران را مبدا و مقصد همه تجارت ها ببینیم و بدانیم، نه تنها کم لطفی -و حتی بی احترامی- به دیگر مناطق کشور است، بلکه بزرگترین فرصت ها را هم از کسب و کار ما سلب خواهد کرد. فرصت هایی برای ورود به بازارهای کم رقیب تر و آسان تر؛ بازارهایی که به علت کم تراکم بودن تجارت در آن ها هم برای کسب و کارهای با برنامه مفید تر است و هم برای بازار بالقوه آن؛ فرصت جریان سازی، بازارسازی و حتی فرهنگ سازی.




اما همیشه کسانی پیدا می شوند که بر خلاف مسیر رودخانه شنا کنند و بر اساس استدلال و منطقی متفاوت از دید عموم عمل کنند. شرکت فرآورده های لبنی نعمت البرز ایرانیان - با نام تجاری بستنی نعمت- یکی از کسب و کارهایی است که با برنامه ریزی حساب شده ای وارد بازار شده و البته این کار را از کرج شروع کرده و نه از تهران. اولین شعبه بستنی نعمت در تهران، نماینده نهم آن است و دومین شعبه ای که در تهران راه اندازی شده، بیستمین نماینده بستنی نعمت است. به نظر می رسد با روند گسترشی که طی کرده مرکزیت تهران برنامه ای نیست که برای آن ها اولویت داشته باشد.
کمتر کسی از یک سوپر بستنی (تعبیری که در سایت آن ها به کار رفته) انتظار دارد زنجیره ای باشد. زنجیره ای که نود و نه نماینده در مناطق مختلف ایران دارد و آماده راه اندازی صدمین شعبه خود است. بی تردید این اتفاق حاصل از فرآیندی برتر از یک مدیریت سنتی در کسب و کار و تولید است. چرا که گستره نفوذ و قدرت مدیریت سنتی، بسیار کمتر از اندازه ایست که این کسب و کار به آن دست یافته است. با این اوصاف وقتی در صفحه اول سایت این سوپر بستنی وعده حضور زودهنگام در بازار خاورمیانه را می بینی، دلت گواهی می دهد که این اتفاق دور از دسترس آن ها نیست.



بر اساس اطلاعات ذکر شده در وبسایت این مجموعه، نام تجاری نعمت در سال 1389 ثبت شده است و مدعی است پشت این اتفاق تجربه ای بالغ بر سی سال فعالیت در همین حوزه حضور دارد. گواهینامه ISO9001:2008 – نشان مدیریت کیفیت – دارد و تیم عملیاتی آن را فروش، بازرگانی، طراحی و بازرسی تشکیل می دهد. این مجموعه قبل از واگذاری نمایندگی، بررسی های مختلفی در مورد شهر و منطقه ای که قرار است وارد شود انجام می دهد و پس از امکان سنجی اقدامات پیش نیاز راه اندازی یک سوپر بستنی جدید را آغاز می کند. این اقدامات شامل برگزاری دوره های آموزشی برای تیم فروش داخل شعبات است که مهارت آن ها را برای ارائه خدمات بهتر ارتقا می دهد؛ پس از راه اندازی هر شعبه بازرسی هایی جهت بررسی وضعیت آن ها صورت می پذیرد و همایش های منطقه ای برای رد و بدل کردن تجربیات برگزار می کند.



برخورد کارکنان فروش شعبه جنت آباد تهران، از میانگین وضعیت عمومی در این صنف بهتر است؛ اما با وضعیت ایده آل فاصله دارد. با توجه به برنامه آموزشی یکپارچه، به نظر می رسد این وضعیت در سایر شعب نیز به همین شکل باشد. گرچه به نظر این فاصله چندان زیاد نیست، اما بهبود آن نیازمند انرژی بسیار و برنامه ریزی منسجم و بسیار دقیقی است.
اما با همه این اقدامات خوبی که صورت گرفته، گستردگی شعب و فعالیت های این مجموعه، برای ایجاد ارتباط مناسب با مخاطب خود نیازمند برنامه های ارتباطی منسجمی است که کمبود حس می شود. علاوه بر این در بخش فعالیت های مجازی و سایت، علیرغم طراحی زیبا، محتوای پایین تر از استانداردی ارائه می شود. به نظر می رسد یک تیم مشاوره ارتباطی قوی بتواند این مجموعه را تبدیل به برندی ملی کند و به رشد بین المللی آن کمک نماید.

منبع:ام بی ای نیوز-مهدی پروین
کد خبر 35e92dd18244481d9a8c8ca0f8f12473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • amir ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    2 1
    بهتر نيست که مسئولان بهداشت در خصوص وجودپالم در بستني و شيرينی و روغن آن که تماماً از پالم استفاده ميشود نيز اظهار نظر نمايد .