افشین لاریجانی

درآمدهای مالیاتی از فروش نفت در سال گذشته بیشتر شده این خبری بود که دو روز پیش رییس سازمان امور مالیاتی بیان کرد، خبری که در علم اقتصاد مسرت بخش و تحقق آن برون رفت از وابستگی های نفتی را نشان می دهد، اما بدست آوردن این درآمد با چه هزینه و قیمتی موضوعی است که نادیده گرفته شده است.
هرچند رییس امور مالیاتی به مبارزه قاطع با فرار مالیاتی و شناسایی سیصد هزار مودی جدید اشاره کرده و افزایش درآمدهای مالیاتی را از این بخش ذکر کرده است اما تاکید وی بر اینکه این درآمد از طریق فشار به مودیان موجود به دست نیامده است جای سوال دارد؟
متاسفانه روش و سیاست دولت تدبیر و امید ! همواره بر کتمان حقایق و ملموس موجود در سطح جامعه در مصاحبه های رییس دولت همیشه وضعیت اقتصادی بر وفق مراد است و هیچگونه مشکلی وجود ندارد، اما آنچه مردم لمس می کنند جدای از این آمارهاست.
فشارهای مالیاتی آنچنان مشهود است که بسیاری از مشاغل را منجر به تعطیلی کرده است ، اشتغال را از بین برده است ، جامعه را دچار رکود و رخوت کرده است و نا امیدی اقتصادی را بر فعالان اقتصادی حاکم کرده است.
ریاست محترم امور مالیاتی نیک آگاه هستند که چگونه به صورت سلسله وار و تحکم وار از روسای اداره های مالیاتی و مدیر کل های استان خواسته اند به هر قیمتی دخل را از وصول مالیاتی پر کنند، جناب آقای رییس خوب آگاه و مطلع هستند که وقتی سهمیه وصول برای استان ها قرار می دهند و وقتی مدیرکل را تحت فشار قرار می دهند معنی و مفهوم غیر از فشار های مالیاتی ندارد ، ریاست محترم از کدام شناسایی و کدام اجرای اقتصاد مقاومتی سخن می گویید ؟
در کجای اقتصاد مقاومتی شکستن کمر فعالان اقتصادی ذکر شده که به آن عمل کرده اید، در کشور ۸۰ میلیون جمعیت ، سیصد هزار شناسایی جدید آیا می تواند باعث ۵/۱ برابر شدن اخذ مالیات نسبت به فروش نفت شود؟ریاست محترم امور مالیاتی ، وقتی دستور می دهید تا فلان زمان مثلا آبان ۹۶ باید تمامی برگه تشخیص های ارزش افزوده سالهای قبل تا سال ۹۵ صادر و وصول شود چه معنی دارد!؟
اگر آگاه نیستید بدانید یعنی خرد شدن کمر فعالان اقتصادی!؟
ریاست محترم آیا می دانید وقتی هر استان و هر شهر و هر منطقه باید رقم تعیین شده ای وصول داشته باشند یعنی فشارهای مضاعف و بی عدالتی در وصول مالیات!؟
آقای رییس لطفا کمی از راهکارهای ارائه شده به روسای مالیاتی استانی و شهرها سخن بگویید!؟
آیا تاکیدی که فقط جهت افزایش درآمد مالیاتی دارید به روش های شناسایی و فرارهای مالیاتی و شناسایی افرادی که یک شبه هزاران میلیارد درآمد رانتی دارند نیز تاکید کرده اید و آیا نظارتی بر اجرای صحیح آن دارید؟! یا مصلحت ها در اینجا شما را وادار به سکوت می کند .متاسفانه در در دولت تدبیر و امید شعارهایی همواره بیان می شود که در جامعه احساس نمی شود و فقط روی کاغذ و به صورت عدد و ارقام نوشته می شود و در تربیون ها اعلام می شود جناب آقای رییس امور مالیاتی ، افزایش درآمد مالیات به جای نفت و شفاف سازی از واجبات است ، اما روشی که پیش گرفته اید شاید با زور و فشار در کوتاه مدت درآمدی را سرازیر خزانه کند، اما در دراز مدت ریشه اقتصاد خصوصی را می خشکاند.
جناب آقای رییس کافی است گروهی را برای بررسی سلامت روان کارمندان و روسای اداره های امور مالیاتی خود تعیین کنید آن وقت در خواهید یافت که این قشر عظیم خود که عامل اخذ مالیات هستند مجبور هستند چه فشار روانی را از سوی مردم تحمل کنند و دم نزنند و مجبور باشند دستور رسیدن به رقم سهمیه ای اداره خود که تعیین شده را اجرا کنند.در آخر اینکه امروز عمده فشارها بروی فعالانی است که اصطلاح تابلو دار هستند و فعالیت های مطرحی دارند، آنها در برابر این ناعدالتی ها در حال نابود شدن هستند و همچنان زیر زمینی ها و دلالان به کار خود بدون هیچ واهمه ای ادامه می دهند .
انشاا… ریاست محترم امور مالیاتی کشور کمی از راهکارهای ارائه شده برای شناسایی مالیات دهندگان جدید و گزارش از چگونگی شناسایی آنها را ارائه دهند و اولویت و انرژی خود را برای شناسایی فرار مالیاتی قرار دهند نه از مالیات دهندگان موجودی که با این فشار ها در حال نابودی هستند.

کد خبر 36990d473f724dc2a541107327e2258d

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =