کشاورزی> رییس گروه قارچ‌های خوراکی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ایران با تولید سالانه 100 هزار تن قارچ خوراکی دارای رتبه هشتم تولید این محصول در دنیا است.

الهام فتاحی‌فر رئیس گروه‌ قارچ‌های خوراکی وزارت جهاد کشاورزی گفت: بر اساس برآورد وزارت جهاد و آمار غیر رسمی از میزان تولید قارچ خوراکی در سال 93 حدود 118 هزار تن از این محصول در کشور تولید شده است.

وی افزود: مطابق آمار رسمی سال 92 حدود 103 هزار تن قارچ خوراکی در کشور تولید شده و همچنین در 6 ماه ابتدای امسال حدود یک هزار و 500 الی یک هزار و 600 تن از این محصول صادر شده است.

رئیس گروه قارچ‌های خوراکی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: ارزش دلاری قارچ صادراتی در نیمه نخست امسال 3.4 میلیون دلار است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی 60 درصد رشد و از نظر ارزشی 94 درصد رشد داشته است.

فتاحی‌فر به موانع صادراتی این محصول اشاره کرد و گفت: صادرات قارچ نیازمند به فرآوری و تجهیزات حمل و نقل سرد است، اما از آنجا که صنایع تبدیلی این محصول به حد کفایت و متناسب با رشد تولید قارچ در کشور افزایش نیافته است، صادرات قارچ بسیار محدود است.

رئیس گروه قارچ‌های خوراکی بیان داشت: یکی از برنامه‌های مورد نظر وزارتخانه در برنامه ششم توسعه افزایش واحدهای پرورش قارچ و فراهم آوردن صادرات بیشتر این محصول است.

وی با بیان اینکه قدرت فساد‌پذیری این محصول بالاست و توسعه صنایع تبدیلی در کنار رشد تولید این محصول ضرورت اجتناب‌ناپذیری است، تصریح کرد: تقاضا برای قارچ صادراتی ایران وجود دارند و با توجه به افزایش درخواست‌ها در نیمه دوم سال از سوی کشورهای عراق و کویت میزان صادرات معمولا در نیمه دوم سال در مقایسه با 6 ماه ابتدای سال بیشتر می‌شود.

فتاحی‌فر در مورد رتبه جهانی تولید ایران در تولید قارچ بیان داشت: براساس آمار فائو  با تولید 103 هزارتن از این محصول در سال 2013 و مقایسه میزان تولید این محصول با سایر کشورهای تولید کننده کشورمان حائز رتبه هشتم دنیا در تولید قارچ خوراکی است.

رئیس گروه قارچ‌های خوراکی بیان داشت: کشورهای عمده تولید کننده قارچ در دنیا به ترتیب چین، آمریکا، لهستان، هلند و ایتالیا است، البته چین به عنوان بزرگترین تولید کننده قارچ رقم قابل توجهی از این محصول را تولید می‌کند.

وی میانگین مصرف سرانه قارچ خوراکی در کشور را 1.2 کیلوگرم عنوان کرد و گفت: میانگین مصرف سرانه قارچ خوراکی در دنیا 4 کیلوگرم است و در کشورهای عمده تولید کننده قارچ 5 کیلوگرم است.

فتاحی‌فر تصریح کرد: برنامه وزارت جهاد افزایش تولید، افزایش عملکرد در واحد سطح و همچنین گسترش تولید گونه‌های مختلف است، ولی لازمه این امر ورود بخش خصوصی و اختصاص تسهیلات بانکی است.

رئیس گروه قارچ‌های خوراکی تصریح کرد: این محصول جایگزین مناسبی برای پروتئین حاصل از گوشت قرمز است و تمام اسیدهای امینه ضروری را برای بدن تأمین می‌کند، ضمن اینکه از نظر املاح و مواد معدنی مانند ویتامین‌های گروه B و D بسیار قابل توجه است.

وی با اشاره به کم مصرف بودن این محصول اظهار داشت: این محصول در محیط‌های کنترل شده تولید می‌شود و ویژگی بارز آن استفاده از ضایعات کشاورزی برای تولید این محصول است.

فتاحی‌ فر اظهار داشت: بستر کشت قارچ از کلش گندم، کود مرغی و سایر افزودنی‌ها است.

منبع:فارس
کد خبر 37a50729245c4c62a99996445556e66a

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =