صنایع غذایی> هرچند اعزام هیات کارشناسی روس به کشور برای بازدید از خطوط تولید محصولات لبنی انجام شده و تکنولوژی روز و برابر با کشورهای اروپایی در ایران وجود دارد، اما هنوز روس‌ها برای خرید محصولات لبنی سفارش خرید نداده‌اند.


مشاور مدیرعامل گروه صنعتی صباح با اعلام این خبر گفت: هرچند هیاتی برای بازدید از نحوه تولید محصولات لبنی روس به ایران آمده و از روند تولید محصولات لبنی بازدید کرده، اما همچنان سفارش خرید از سوی طرف روسی برای صادرات محصولات لبنی دریافت نشده است.

حسین چمنی افزود: به لحاظ فنی، وضعیت برابری در شرکت‌های لبنی با کشورهای توسعه‌یافته وجود دارد، به‌طوری که امکانات و تکنولوژی‌های روز در شرکت‌های فرآوری شیر وجود داشته و توانایی تولید محصول باکیفیت نیز در داخل کشور هست، اما از آنجا که ذائقه مصرف‌کنندگان در این کشورها متناسب با ذائقه ایرانی نیست، باید برای تعریف سبد صادراتی جدید برنامه‌ریزی کرد.

وی خاطرنشان کرد: برای مثال، کشورهای اروپایی نسبت به پنیر سخت، علاقه بیشتری نشان می‌دهند، این در حالی است که ایرانیان پنیر نرم و خامه‌ای مصرف می‌کنند و با وجود نوشیدن شیر با چربی کم در ایران، اروپایی‌ها شیری نزدیک به غلظت خامه و با پایه چربی 10 درصد می‌نوشند.

چمنی ادامه داد: صادرات محصولات لبنی طی دو - سه سال گذشته به کشورهای عراق و افغانستان خلاصه شده است و برای صادرات به کشورهایی نظیر روسیه، اوکراین، بلاروس و کشورهای اروپای شرقی باید فرمولاسیون متفاوتی تعریف کرد.

قیمت شیرخام ایران، بالاتر از آلمان و فرانسه

کارشناس صنعت شیر تصریح کرد: ظرفیت تولید سالانه بیش از 12 میلیون تن محصولات لبنی در داخل کشور وجود دارد که اکنون کمتر از 50 درصد آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، این در حالی است که امکان افزایش تولید شیرخام نیز در برنامه بلندمدت فراهم است.

وی یادآور شد: اکنون ظرفیت قابل توجهی از شرکت‌های محصولات لبنی بلااستفاده است و امکان افزایش تولید وجود دارد، اما برای صادرات به کشورهایی نظیر روسیه باید علاوه بر رقابت در کیفیت، در قیمت نیز محصولات لبنی کشور مورد بازبینی قرار گیرد.

چمنی با اشاره به کشورهای بزرگ صادرکننده در محصولات لبنی تأکید کرد: از آنجا که قیمت شیرخام در ایران بالا است، دلایل آن را باید در افزایش قیمت تمام‌شده نهاده‌های کشاورزی در داخل و خارج و افزایش هزینه‌های تمام‌شده دامداران جستجو کرد.

وی با مقایسه قیمت شیرخام تولیدی در ایران اظهار داشت: اکنون قیمت شیرخام ایران با قیمت شیرخام در آلمان و فرانسه برابری می‌کند و در بعضی کشورها حتی قیمت شیرخام عرضه‌شده ایران بالاتر است، در حالی که اگر مسائل کیفی نظیر بار میکروبی و مسائل اقتصادی نظیر میزان ماده خشک و درصد چربی مقایسه قیمتی شود، قیمت شیرخام ایران بالاتر از تمام کشورهای اروپایی است.

چمنی همچنین گفت: صادرات محصولات لبنی به کشورهای اروپایی و روسیه از آنچنان ارزش افزوده و جایگاه اعتباری برخوردار است که صلاحیت تخصیص یارانه یا مشوق‌های صادراتی از سوی دولت را دارد و باید برای صادرات این محصولات به کشورهایی که به لحاظ مکانی با ایران از مسافت بیشتری برخوردارند، راهکاری اندیشید و بازوهای حمایتی دولت را افزایش داد.

روسیه همچنان صادرات محصولات لبنی را تأیید نکرده است

مشاور مدیرعامل گروه صنعتی صباح افزود: هرچند هیات بازدیدکننده روسی به ایران سفر کرده و از روند تولید محصولات لبنی و کیفی و بهداشتی بودن آن اطمینان حاصل کرده‌اند، اما همچنان سفارش خریدی دریافت نشده است.

وی با اشاره به دلایل تأیید نکردن صادرات محصولات لبنی ایران به روسیه ادامه داد: علاوه بر موانع گمرکی و مشکلات بازگشت پول، روسیه برای واردات محصولات لبنی استانداردهای سختگیرانه‌تری دارد که برای رسیدن به آن تنها تکنولوژی برابر کافی نیست.

چمنی در پایان خاطرنشان کرد: به‌نظر می‌رسد شرکت‌های تولیدکننده محصولات لبنی باید با تعریف شناسنامه برای محصولات لبنی و افزایش کیفیت و تنوع‌بخشی به‌دنبال بازارهای جدیدی برای خود باشند.

گفتنی است، معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز پیش از این از اعزام گروه‌های کارشناسی روسیه به ایران برای بازدید از کارخانه‌های لبنی خبر داده و صادرات محصولات لبنی به این کشور را یک فرصت طلایی با توجه به نیاز گسترده بازار این کشور توصیف کرده بود.


منبع:ایانا

کد خبر 39ae70b7c0f7432cb67ca5c93f882b24

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =