مواد غذایی> اقتصادغذا - در حالی که  محمد مخبر معاون اول رییس جمهوری مدعی شده ذخیره کالاهای اساسی را در وضع بدی تحویل گرفتیم و به نقطعه مطمئنی رسانده ایم اما آمارهای واقعی چنین چیزی را نشان نمی دهد.

به گزارش پایگاه خبری اقتصادغذا «فودپرس»، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور در تاریخ 3شهریور ماه طی گفت‌وگویی در مورد وضعیت کالاهای اساسی کشور گفت: با وجود اینکه ذخیره کالاهای اساسی را در وضع بدی تحویل گرفتیم؛ اما در این مدت کم توانسته‌‎ایم ذخیره کالاهای اساسی را به نقطه مطمئن برسانیم.
وی تاکید کرد: اقدامات خوبی انجام شد و واردات خوبی داشتیم و بعضی از کالاها که در بنادر بود و ترخیص و وارد کشور شد و امروز می‌توانم این خبر خوب را به مردم بدهم که ذخیره کالاهای اساسی در کشور به نقطه مطمئنی رسیده است. (لینک)
این اظهارات در حالی بیان می شود که بررسی آمارها نشان می دهد وضعیت موجودی کالا و ذخایر چندان تغییری نداشته  و حتی مجموع کالاهای اساسی شامل موجودی، پای اسکله و منتظر در بندر گاه کاهش نیز داشته است.
بنابر این گزارش از تاریخ انتصاب محمد مخبر به سمت معاون اول رییس جمهور ( 17 مرداد ماه 1400) تا تاریخ اظهارات  وی تنها حدود 15 روز می گذرد و بدیهی است که این زمان برای خرید، تخصیص و تامین ارز، بارگیری وحمل کالاهای اساسی آنهم در شرایط کنونی عملا غیر ممکن است.
آمارها نیز نشان می دهد در تاریخ 17 مرداد ماه  (روز انتصاب) مجموع موجودی کالاهای اساسی شامل گندم، ذرت، جو، سویا، برنج، شکر، روغن خام و دانه های روغنی در مجموع  چهار میلیون و 586 هزار تن بوده و جمع کالاهای اساسی شامل موجوی، پای اسکله و منتظر در لنگرگاه به شش میلیون و  328 هزار تن می رسد.
بر همین اساس در تاریخ 3شهریور ماه (روز مصاحبه) مجموع  موجودی کالای اساسی شامل گندم، ذرت، جو، سویا، برنج، شکر، روغن خام و دانه های روغنی در مجموع  چهار میلیون و 527 هزار تن بوده است و جمع کالاهای اساسی شامل موجوی، پای اسکله و منتظر در لنگرگاه شش میلیون و 69 هزار تن است.
به گزارش پایگاه خبری اقتصادغذا «فودپرس»، بررسی این آمار به وضوح نشان می دهد نه تنها موجودی و ذخایر افزایش نداشته بلکه کاهشی نیز بوده است.
حال سوال اینجاست که چه کسانی و با چه هدفی اطلاعات نادرست را در اختیار معاون اول رییس جمهور قرار می دهند و یا هدف از بیان چنین مطالبی چیست؟
به نظر می رسد رسانه ها و دلسوزان باید با شفاف سازی و نقد منصفانه مانع از کج روی و بیان مطالب نادرست از سوی دولتمردان شوند تا از تکرار اتفاقات ناگوار سال های اخیر جلوگیری شود.

کد خبر 3c5de001aa7246729262bbc21c52133d

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهریار امید ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
    3 1
    این دوستان برای اولین بار مدیریت در این سطوح را مشق می کنند و ممکن است دچار اشتباهات بزرگتری هم بشوند. نکته ی مهمتر از اصل خبر، موضوع رعایت اخلاق است که تیم دولت جدید نشان می دهد از این عنصر حیاتی بی بهره است . هرکسی می داند که واردات از مرحله ی ثبت سفارش ، تامین مالی ، حمل و وصول در گمرک یک پروسه ی چند ماهه است و در فاصله ی 15 روز محقق نمی شود. ممنون از فودپرس که به این نکته ی مهم پرداخته است. دولت جدید نیازمند هشدارهای مداوم است تا در دام دروغ، افراد چاپلوس و متملق و ریاکاری نیافتد. امروزدر خبر ساعت 8 رادیو سراسری گوینده دو بار اعلام ک که یکی از وزرای جدید ساعت 6 صبح!! از فعالیت های گمرک فرودگاه مهرآباد بازدید کرده است. کاش مشکلات کشور با اینگونه حرکتهای پوپولیستی حل می شد. فعلا در خبررسانی که جهادی عمل می نند، انشالله برای مردم از دل این حرکتهای صوری نتیجه ای حاصل شود.....
  • حاجی زاده ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
    3 0
    باسلام امیدوارم تازه نفسی وانرژی زیاد برای تلاش در کلان اقتصاد کشور در دولت جدید همراه با مطالعه وبررسی وآگاهی به همه امور مرتبط باشد زیرا اظهار نظر ناآگاهانه وبراساس اطلاعات غلط فقط منجر به شناخت مردم ومطلعین از شخصیت مسول مربوطه می‌شود واز همین ابتدا به عامی بودن ‌هوچی گری وناآگاهی شهرت می‌یابند .چه بهتر که کمی صبر کنند وهمه جوانب گفتار خودرا ببینند .مردم می‌فهمند وانتظار ندارند یکماه وکوتاه مدت اوضاع مناسب شود وانتظاردارند مسولین جدید این را بدانند وبادقت کار کنند ونتیجه کاررا مردم خواهند دید وقضاوت می‌کنند. در کالاهای اساسی که مبنای تامین آن ارز می‌باشد چه اتفاق ارزی افتاده که در چند روز وضعیت بهبود یافته.الله اعلم