محمدرضا جمشیدی 

این روزها دولت یازدهم به هر میزان در عرصه سیاست بین‌الملل دوران موفقی را سپری می‌کند و مانع ترکتازی یاوه‌گویان نسبت به ایران اسلامی شده است، گروهی با انگیزه‌های سیاسی قصد ناکارآمد جلوه دادن دولت در عرصه اقتصاد را دارند. 
ناکارآمدی که بیشتر از آنکه تبعات آن متوجه عملکرد مردان اقتصادی کابینه باشد ماهیت ساختار نامساعد اقتصاد و زمان بر بودن نتایج تغییر در اقتصاد را به‌عنوان عامل جلوه‌گر می‌کند. 
امروز کارشناسی در عرصه کشاورزی نیست که نتواند مهر تائید بر عملکرد جهادکشاورزی در پروسه تولید محصولات کشاورزی بزند. 
کارنامه‌ای که از همان روزهای نخستین سکانداری محمود حجتی در وزارت جهادکشاورزی با تأمین به‌موقع نهاده‌های کشاورزی و اعلام به‌هنگام نرخ خرید تضمینی به تولید کشاورزی جهت بخشید و حرکت ارکان بخش را بر روی ریل توسعه برگرداند. 
وقتی میزان توسعه آبیاری تحت فشار در طول 2 سال گذشته را با یک دهه قبل مقایسه می‌کنیم متوجه می‌شویم که حرکت چشمگیری درخصوص توسعه زیرساخت‌های کشاورزی بهره‌ور در حال انجام است، کما این‌که نحوه ورود مکانیزاسیون در مراحل مختلف تولید و انتقال فناوری هم در حال تسهیل است. 
حال منتقدان وزارت جهادکشاورزی اگر توقع دارند در طول یک عمر دولت قیمت تمام شده محصولات کشاورزی پائین بیاید و به یکباره همه کاستی‌های سرمایه‌گذاری و زیربنایی 40 سال گذشته مرتفع گردد، به‌طور حتم باید به منطق آنها شک وارد کرد. 
نگارنده به هیچ عنوان منکر کاستی‌های امروز کشاورزی هم در پروسه تولید و هم بازاررسانی و بازرگانی نیست و حتی بر کم‌تجربگی جهادکشاورزی در مقوله تنظیم بازار اذعان دارد، اما کوه ساختن از برخی موارد نظیر معدوم سازی 1700 تن سیب‌زمینی در آستانه انتخابات مجلس اسفند 94 و بزرگنمایی فاسد شدن 10 هزار تن پرتقال که مربوط به اتحادیه باغداران مازندران بوده نه خریدهای سازمان تعاون روستایی، به‌خوبی اغراض صحنه‌گردانان این رویکرد را آشکار می‌سازد. 
یک بام و دو هوایی که روزی در حمایت از خودروسازی داخلی فریاد وامصیبتا سر می‌دهد و روزگاری برای بخش پرمزیتی نظیر باغبانی به‌گونه‌ای دیگر ظهور می‌کند. 
امسال سازمان مرکزی تعاون روستایی در مجموع 40 هزار تن پرتقال (2 درصد تولید داخل) و 20 هزار تن سیب‌زمینی (یک درصد) ذخیره‌سازی کرد و در حالی‌که نقشی در فاسد شدن 10 هزار تن پرتقال اتحادیه باغداران مازندران نداشت، مورد انتقاد قرار گرفت تا شاید از حلاوت دستگاه برتر شدن وزارت جهادکشاورزی در اجرای اقتصاد مقاومتی کاسته شود، اما به‌طور حتم غوغاسالاران در درازمدت متوجه نتایج روش نامعقول خود در ناکارآمد جلوه دادن دولت در اقتصاد و حرکت‌های شبه پوپولیستی خود خواهند شد. 
روش‌هایی که در گذشته هم نشان داده ماه حرکت‌های تصنعی و عوام‌فریبانه هیچ‌گاه پشت ابر نمی‌ماند. 


کد خبر 3c7022d0b5a944c083ae970bbc9f5928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =