کشاورزی> مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی از احتمال اختصاص مشوق برای صادرات پرتقال خبر داد و گفت: درخواست اختصاص ۵۰۰ تومان یارانه صادراتی برای هرکیلوگرم پرتقال به دولت ارایه شده است.

شاهرخ شجری گفت: بر اساس سیاست «بازار در برابر بازار»، افرادی که قصد دارند از نیمه اردیبهشت ماه ۹۶ تا نیمه شهریورماه همین سال، اقدام به واردات پرتقال و نارنگی کرده و از سیاست فوق بهره‌مند شوند، باید هم اکنون اقدام به صادرات مرکبات کنند تا در زمان یاد شده، به آنان اجازه واردات داده شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر به ازای صادرات ۳ کیلوگرم پرتقال یا نارنگی، اجازه واردات یک کیلوگرم از این محصولات در زمان یادشده، داده خواهد شد، گفت: ما محدودیتی برای صادرات نداریم و افرادی را که مایل به این کار باشند، تشویق می‌کنیم.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی، همچنین از اختصاص مشوق صادراتی برای صادرات پرتقال خبر داد و اضافه کرد: ما پیگیر هستیم تا این امر عملیاتی شود؛ ضمن اینکه اختصاص یارانه برای صادرات پرتقال باعث می‌شود محصول مازاد را با استانداردها و کیفیتی که تعریف شده، صادر کنیم.

شجری در پاسخ به این پرسش که آیا یارانه صادراتی فقط برای پرتقال ااست؟ خاطرنشان کرد: فصل نارنگی رو به پایان است و در آذرماه، هر میزان صادراتی که بنا بوده در این زمینه انجام شود، تقریبا صورت گرفته است، از سوی دیگر تا پیگیریها به نتیجه برسد و یارانه مورد نظر تخصیص پیدا کند، زمان برای صادرات نارنگی به پایان رسیده؛ بنابراین این یارانه بیشتر برای محصول پرتقال است.

وی درباره میزان یارانه پیشنهادی اظهار داشت: درخواست ما این است که فعلا برای هر کیلوگرم پرتقال، ۵۰۰ تومان مشوق صادراتی اختصاص پیدا کند؛ ضمن اینکه سازمان برنامه و بودجه نیز نظر مثبتی در این زمینه دارد و امیدواریم هرچه زودتر اجرایی شود.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی، اضافه کرد: ما به متقاضیان اعلام کردیم نیازی به اخذ مجوز از وزارت جهاد کشاورزی ندارند، آنان در زمان تعیین شده، اسناد و مستندات صادرات مرکبات را به گمرک ارائه می‌کنند و گمرک نیز به آنان اجازه واردات یک کیلوگرم از این محصولات را در ازای هر ۳ کیلوگرمی که صادر کرده‌اند، می‌دهد.  

شجری درباره اینکه پیش بینی می‌شود چه میزان مرکبات با این اقدام از کشور صادر شود؟ اضافه کرد: پیش بینی این مساله سخت است، اما قطعا اختصاص یارانه و اقدامات انجام شده، سبب می‌شود صادرکنندگان ترغیب شوند و میزان صادرات افزایش پیدا کند.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی افزود: کشور حدود ۱۰۰ هزارتن ظرفیت صادرات پرتقال دارد و ما امیدواریم بتوانیم این محصول را هرچه بیشتر و با کیفیت بالاتر، صادر کنیم.

منبع:مهر
کد خبر 44be71c4afa44ea2938b2f7db1486751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =